DS DS7 Crossback PureTech 180 Executive (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS7 Crossback PureTech 180 Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 182.477 km |
Ontdekkingstocht
- 4.600 km
Sinds een kleine 3 weken rijd ik dan eindelijk in de DS7 Crossback. Al met al 6 maanden levertijd.
Zoals de titel al weergeeft, is het een ontdekkingstocht. Heel veel functies, zoals navigatie, interieur temperatuur werken zoals in mijn vorig Grand C4 Picasso, maar er zit zoveel meer op deze auto, o.a. elektrische verstelbare stoelen met geheugen en 6 massagefuncties, grootlichtassistent, elektrisch verstelbare achterbank leuning, schuif-kanteldak, cruisecontrol met Connected pilot, lane departure warning, etc. Één grote zoektocht, maar wel heel leuk. Een prachtig interieur vind ik. Gekozen voor het Rivoli-interieur.
Rijden: geweldig, wat een comfort, nog zachter dan de Grand C4 Picasso, zeker door de Active Scan Suspension in de Comfort stand te zetten. De 8-traps automaat is ook weer een stap voorwaarts, zeer soepel. Het verbruik: 1:15,1
Elke kilometer is een genot. Ik voel me een bevoorrecht mens.
Ingereden
- 10.064 km
Vandaag over de 10.000 km. Volgens mij mag je de auto als ingereden beschouwen, voor zover dat nog van toepassing is.
Nog steeds zeer enthousiast over de auto, genieten van elke kilometer. Inmiddels ook de winterbanden gemonteerd, Michelin Lattitude Alpin LA2 104H in 235/55R18. Speciale banden voor SUV’s. Het verbruik neemt iets toe, 1:15 haal ik niet meer, maar wel erg fijne banden met 9 mm profiel. Laat de winter maar komen!
Zeer tevreden
- 35.600 km
Inmiddels helemaal gewend aan de auto en voel me er helemaal in thuis. Eerste beurt gehad bij 30.000 km eind februari. Ik ben een tevreden mens. Het is een absoluut zeer comfortabele auto, zeker op lange ritten (Oostenrijk, Italie, Frankrijk) met geweldige stoelen, waarbij de verschillende massage-programma’s zeer fijn zijn. Zelfs in de sportstand (vering wordt stugger, motor reageert veel feller en maakt een ander geluid) is de auto ruim voldoende comfortabel. Zeker in Duitsland is de sportstand een leuke toevoeging. Accelereren gaat veel makkelijker.
Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1:14,5.
Problemen:
Bij de eerste beurt is de camera voor de Lane Departure Warning en Adaptive cruisecontrol onder garantie vervangen. De werking stopte ineens en een storingsmelding was het gevolg. Keurig en snel opgelost door DS Store Breda, nadat de camera op chassisnummer is besteld.
En verder:
Ondertussen blijven de reacties op de auto maar komen. Met enige regelmaat wordt ik aangesproken wat voor auto ik rijd en of ze even mogen kijken. Eigenlijk alleen maar verbaasde reacties.
Het caravanseizoen komt er aan. Binnenkort de caravan maar eens uit de stalling halen. De eerste keer met deze auto. Ik heb er zin in!
Eén jaar onderweg
- 78.500 km
Inmiddels zit het eerste jaar erop en zijn er ruim 78.000 km’s ((over de helft van het contract) onder de DS door gezoefd, met een aantal lange ritten, w.o. Zweden, Noorwegen afgelopen zomer.
Een heerlijke auto. Zeer veel comfort (die vering is geweldig), rust, ruimte en het gemak waarmee alles gaat, ook met een caravan van 1350kg.
Het gemiddelde benzineverbruik zit nu op 1:15,1. Toegegeven ik ben een rustige rijder, veel lange afstanden, maar zelfs met caravan blijft het verbruik dicht bij 1:10.
Problemen? Zijn er niet geweest, alles doet het, alles werkt.
Helemaal geen kritiek? Ja toch wel. Met caravan lijkt de vering soms te soepel. Als de caravan over een oneffenheid gaat, gaat de auto aan de achterkant mee bewegen. Een beetje storend, zeker als je op de achterbank zit. Overigens op de snelweg heb je er geen last van en in de sportstand wordt het veel beter. Met de vorige C4 Grand Picasso was dit gevoel veel minder sterk.
De auto voldoet volledig aan de verwachtingen en zoals het er nu naar uitziet wordt de volgende weer een DS (7 of 9??).
Ruim 100,000 km
- 103.500 km
De grens van 100.000 km ben ik 2 weken geleden gepasseerd. Intussen heeft de auto zijn 90.000 km beurt gehad. Op een stabilisatie stangetje (begon wat geluid te maken) en een zwetende klepdeksel pakking na geen bijzonderheden. Wat wel opvallend is, is de toename in verbruik. Van 1:15,1 naar 1:14. Zou dat dan toch komen van E10-benzine? Ook de winterbanden zullen een duit in het zakje doen denk ik. Overigens loopt de motor prima op E10.
Verder lees en hoor ik veel kritiek op de trage werking van het touchscreen. Alleen direct na het starten duurt het een 20 seconden voordat alles wakker is, maar daarna gaat alles prima. Daarbij maak ik veel gebruik van de spraak gestuurde commando's en Apple Carplay. Werkt wat mij betreft super (dus ben ik het niet eens met alle kritiek) en het zorgt ervoor dat je de telefoon niet meer aanraakt tijdens het rijden.
Verder alleen maar genieten. Vooral het comfort! Daarbij moet ik wel aangeven dat ik absoluut geen sportieve rijder ben en dat ook niet wil zijn. Autorijden doe ik voor m'n ontspanning en daar past de DS7 perfect bij.
Inmiddels ben ik op 2/3 van m'n contract. Wat mij betreft ga ik door naar de 200.000 of 250.000 km. Zo niet, dan is de keus niet moeilijk, maar dan waarschijnlijk toch een diesel. De Hybride valt af vanwege de caravan (1350 kg) vanwege het max. trekgewicht van 1200 kg.
Is de huidige uitvoering een aanrader? Absoluut!
Eindstreep in zicht
- 165.350 km
De eindstreep komt in het zicht! Eigenlijk was ik er al, maar heb besloten om door te gaan tot 180.000 km i.p.v. 150.000 km. Wat een dijk van een auto! Kilometer na kilometer is het voor mij genieten.
Na de laatste update twee wat langere Europese ritten, 1x rondje Oostenrijk, 1x Italië. Geen problemen, helemaal foutloos. Verbruik ligt nu gemiddeld op 1:14,7, met winterbanden. Dus, opnieuw een DS 7 besteld, zelfde motor 1,6 180 pk benzine met 8-traps automaat (geen hybride, scheelt een 300 kg aan gewicht die je continue mee neemt niet voldoende trekgewicht voor de caravan, diesel alleen nog met 1.5, ook te weinig trekgewicht), nu in Grand Chic uitvoering opnieuw met Rivoli interieur, nu wel met ventilatie in de stoelen. Nu standaard met 19 inch wielen i.p.v. 18 inch. Medio april is het zo ver.
DS7 Crossback? Echt een aanrader!
Finish
- 182.477 km
Vandaag was het dan de dag van afscheid. De nieuwe is inmiddels in gebruik genomen.
Overall een zeer fijne auto. En rijdt, vergeleken met de nieuwe, nog steeds zo goed als nieuw. Nagenoeg geen verschil met de nieuwe auto, ook weer een DS 7 Crossback PureTech 180 8 traps automaat.
Ook het verbruik bleef stabiel.
Helemaal geen opmerkingen? Ja, tuurlijk. Een kraakje in de bestuurdersstoel, een kraakje in de achterwielophanging, maar dat was het dan ook. Iemand die een jong gebruikte auto zoekt met wat ervaring, hij staat in Breda bij de DS Store.
Een aanrader!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE DS 7
Uitgelicht aanbod
![DS 7 1.6 PureTech Performance line [ Panoramadak Xenon Nav Privacy glass ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/53879075/0-d437893fd9fb570646bfd979bcadcaff.jpg)
DS 7 1.6 PureTech Performance line [ Panoramadak Xenon Nav Privacy glass ]
- 2018
- 108.935 km

DS 7 1.6 PureTech Performance Line / Pano / Memory / 360 / Matrix / Keyless / CarPlay / Sfeerverlichting / DAB / 19"
- 2019
- 31.906 km

DS 7 180pk P.T. Business (1ste eig./FOCAL/Xenon/18"LMV/PDC/NAV.)
- 2019
- 122.269 km
Lees ook

DS 7 Crossback - Rij-impressie

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer

In deze gevallen moet je caravan een groene kaart hebben

Smart ForTwo Electric Drive - 2014 - 141.220 km - Accudegradatietest
