Audi E-Tron - Eerste rijtest

De verlosser

141 reacties

Video
AutoWeek 49 2018
AutoWeek 49 2018

Je leest het in AutoWeek 49 2018

Na een moeilijke periode, die werd gekenmerkt door schandalen, komt de Audi E-Tron op het ideale moment. Niet als eerste, maar wel in de voorhoede van de volledig elektrische SUVs mét riante actieradius. Hij moet dus goed zijn, want de reputatie van Audi staat op het spel.

Waarschijnlijk valt het belang van de E-tron voor Audi niet te overschatten, wat ook wel blijkt uit de enorm lange teasercampagne die aan de lancering is voorafgegaan. De auto werd als concept-car geïntroduceerd, op de beursvloer getoond als productiemodel en journalisten werden uitgenodigd om met gecamoufleerde prototypen van Pikes Peak af te dalen en door de woestijn van Namibië te racen. Dat de E-tron veel dingen kan, mag duidelijk zijn. Toch vormt de persintroductie in Abu Dhabi, waarbij de auto gereden kan worden, de apotheose. Pas nu kunnen we een realistisch beeld krijgen van hoe de E-tron presteert onder min of meer normale omstandigheden en een voorzichtig antwoord gaan geven of het alles is geworden wat Audi heeft beloofd.

Laten we beginnen met misschien wel de belangrijkste vraag: hoe ver kom je ermee? Het 95 kWh accupakket geeft theoretisch ‘meer dan 400 kilometer’ reikwijdte volgens de WLTP-cyclus. Dat halen wij er niet mee. Met een rustige rijstijl, maar voornamelijk 120 km/h op de snelweg zakt de lading in iets meer dan 140 kilometer naar 50 procent. Reken onder Nederlandse omstandigheden op zo’n 300 tot 350 kilometer. De E-tron kan namelijk bij remmen tot 200 kW terugwinnen op de elektromotor. Dat betekent dat er minder energie verloren hoeft te gaan, maar op de snelweg buit hij dat voordeel natuurlijk niet ten volle uit. De mate waarin de auto vertraagt bij gas loslaten, laat zich in drie standen instellen, waarbij de sterkste onder veel omstandigheden genoeg is om met één pedaal te kunnen rijden. Meer actieradius kan wel, maar dan moet de airco uit en het tempo onder de 100 km/h blijven. Het is weliswaar minder dan beloofd, maar genoeg om in het spoor van de Jaguar I-Pace te blijven, die in de praktijk een vergelijkbare reikwijdte heeft. Tesla’s Model X lijkt voorlopig nog altijd de meeste kilometers af te leggen op een volle lading.

MET DRIE FASEN LADEN

Toch blijkt de E-tron als totaalpakket heel goed te kloppen. Dat begint ermee dat de E-tron, in tegenstelling tot de I-Pace en net als de Model X, met driefasenwisselstroom kan worden geladen. Thuis laden kan dus tot 11 kW op 16 ampère en zelfs 22 kW met 32 ampère. Overigens vergt dat laatste wel een extra investering en die kan pas aan het eind van 2019 worden gedaan. Snelladen kan uiteraard wel meteen, tot 150 kW bij de Ionity-laadpalen die Audi momenteel in samenwerking met onder meer Ford en General Motors uitrolt. Daarvan komen er binnen een jaar zo’n tien in ons land. Dat geeft de vrijheid om gebruik te maken van het elektrische vermogen van de E-tron. Een 170 pk elektromotor op de vooras en een 190 pk exemplaar op de achterwielen leveren samen 360 pk, maar dat kan gedurende acht seconden 408 pk worden. Niet lang, maar aangezien de digitale teller na 5,7 seconden al op de 100 km/h staat, wel meer dan je ooit nodig zult hebben. De onmiddellijke, lineaire respons en de stilte waarin het allemaal gebeurt, blijven heerlijk. Aan boord heerst totale rust, terwijl de wereld steeds sneller voorbijtrekt.

LUCHTVERING

Voor een deel komt de rust ook door de optionele afwezigheid van traditionele buitenspiegels. Want de wetgeving in de EU wordt aangepast, buitenspiegels mogen vervangen worden door virtual mirrors, waarbij veel kleinere camera’s het beeld op een scherm in de deur projecteren. Daardoor is er minder windgeruis en minder luchtweerstand, waardoor de actieradius met zo’n acht kilometer toeneemt. In de praktijk werkt het aaardig, maar het vergt wel wat gewenning, in de eerste plaats omdat je op een andere plek moet kijken dan je gewend bent. Dat is net zoiets als wanneer het gaspedaal en de rem worden omgewisseldd. Ook het feit dat een scherm minder goed diepte weergeeft dan een spiegel, helpt niet. Inschatten of je voor een andere auto kunt invoegen, gaat daardoor minder makkelijk. Wel is het een fantastisch onderwerp voor op verjaardagsfeestjes.

Onder meer door het accupakket weegt de E-tron 2.495 kilo. Een groot deel daarvan bevindt zich tussen de assen en laag in de auto, waardoor het weggedrag er niet erg onder lijdt. De elektrische SUV bewijst zich zelfs als één van de fijnst rijdende Audi’s van het moment. Het gewicht is voelbaar, maar mooi verdeeld en door de standaard aanwezigheid van luchtvering en adaptieve dempers gaat de E-tron voorspelbaar en grotendeels neutraal een bocht door. De voor het merk kenmerkende zware neus schittert door afwezigheid en de lichte, gevoelloze besturing is in dit geval geen spelbederver. Echte sportiviteit moet je uiteraard niet verwachten, maar voor zo’n grote, hoge auto rijdt de E-tron erg prettig en comfortabel.

De E-tron is standaard uitgerust met luchtvering, maar daarnaast blijft er toch een aanzienlijke optielijst over. Hoe die precies vorm gaat krijgen, weten we nog niet, maar reken erop dat de vanafprijs van € 84.100 nog wel wat oploopt. Daarbij is wel zes jaar onderhoudsinspecties en apk inbegrepen en een jaar lang de Shuttle-mobiliteitspas, die kan worden gebruikt om te laden, maar ook voor bijvoorbeeld GreenWheels of een ov- fiets.

Helaas mist de E-tron de bijtellingsboot, want doordat de levering op een verdwaald exemplaar na pas in 2019 begint, moet er over alles boven de € 50.000 22 procent worden bijgeteld. Kennelijk had Audi tijd nodig om de auto te perfectioneren. Maar het resultaat is buitengewoon indrukwekkend. De E-tron doet niets wat we nog nooit hebben gezien, maar verenigt de beste eigenschappen van andere merken in één auto. Dat maakt van de E-tron niet alleen de belangrijkste Audi van dit moment, maar ook de meest geslaagde.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Audi E-Tron
Audi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tronAudi E-tron

  • +Fijn onderstel
  • +Erg mooi interieur
  • -Net te laat voor bijtellingvoordeel
  • -Actieradius niet vooruitstrevend

Signalement

Merk Audi
Model e-tron 55 quattro
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 83.700

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 300 kW / 408 pk
Maximaal koppel 664 Nm
Accu capaciteit (bruto) 95 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.901 mm / 1.935 mm / 1.616 mm
Wielbasis 2.928 mm
Massa leeg 2.465 kg
Laadvermogen 665 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden255/55R19Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,7 s
Stroomverbruik (WLTP) 22,6 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 411 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (141) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum