Audi A8 2.8 (1995)

In de ban van de Ringen

Audi A8 2.8
Met Mercedes en BMW behoort Audi tot het Duitse supertrio. Maar in het segment van topklasse auto"s kon het Merk met de Ringen tot de komst van de A8, bij gebrek aan een overtuigende aanbieding, nooit echt meedoen.

Audi heeft zich weten te ontwikkelen tot het derde Duitse kwaliteitsmerk. Steeds vaker wordt een Audi op ‚‚n lijn gezet met BMW en Mercedes. In de "gewone" en de grote middenklasse blaast het merk al een tijd een aardig partijtje mee, maar in het echte topsegment van de markt bleef het merk tot de komst van de A8 toch duidelijk achter. Zijn kloeke, afgeronde koetswerk heeft iets verfijnds en voornaams. En ondanks zijn forse afmetingen ziet hij er niet massief uit.

Aluminium kooi

Het echt bijzondere van de A8 zit hem niet eens zozeer in de vorm, maar in het materiaal waarvan hij gemaakt is: aluminium. Voordelen van aluminium zijn dat het licht is en goed te beschermen tegen corrosie. Bovendien leent dit metaal zich uitstekend voor hergebruik.
Wij kozen voor de A8 met 2.8 "basismotor". Deze 2771 cc krachtbron, voorzien van één nokkenas per cilinderrij en twee kleppen per cilinder is goed voor 174 pk/128 kW. De motor maakt gebruik van een systeem waarmee de lengte van het inlaatkanaal kan worden aangepast. Daardoor levert de machine zowel bij lage als bij hoge toeren optimale trekkracht.
Wie een Audi A8 2.8 bestelt kan hem met handgeschakelde vijfbak of, tegen meerprijs, met adaptieve automaat geleverd krijgen. De Audi-bak "leert" en past zich steeds aan de rijstijl aan. Als de bestuurder zich "sportief" gedraagt, bijvoorbeeld door het gas snel in te trappen, dan reageert de automaat ook sportief.
De Audi stuurt direct en sportief. Hij voelt stevig, stug en strak aan. En hij nodigt zijn berijder uit eens flink de bocht door te gaan. En dan stelt deze voorwielaandrijver zeker niet teleur. Hij blijft in hoge mate neutraal en vertoont maar weinig neiging om over de voorwielen naar buiten te gaan schuiven. Je zou bij een luxe limousine in feite niet aan zulke dingen moeten denken, maar de A8 geeft ondanks zijn kloeke formaat zelfs een beetje GTI-gevoel. Het comfort lijdt daar echter niet onder en bij een rit over een allerbelabberdst stuk weg zorgt hij zelfs beter voor zijn inzittenden dan bijvoorbeeld een Mercedes S-klasse. Van geluidsoverlast is bij de Audi niet de minste sprake. Alleen wanneer zijn krachten duchtig worden aangesproken laat de V6 zich met een pittige sound horen. Voor het overige: rust en stilte. Bij 100 km noteerden we 62,5 decibel. Reden we 120, dan ging de wijzer naar 64,5 dB. Daarmee scoort de A8 zeer goed. Over de remmen van de Audi geen klachten. Hoe zou het ook kunnen? Het vanzelfsprekend standaard gemonteerde ABS wordt ook nog eens bijgestaan door een elektronisch systeem dat de remkracht optimaal verdeelt.
Het interieur ademt een sfeer van luxe. De A8 is ruim met edel hout bedeeld en bovendien treffen we leer op stuurwiel en versnellingshendel aan. Vier elektrisch bedienbare ramen horen er ook bij. Twee airbags zijn eveneens standaard, evenals airconditioning die het bestuurder en bijrijder mogelijk maakt elk hun eigen klimaat te regelen. Verder vinden we twee make-upspiegels met verlichting en een stuurkolom die zowel in de hoogte als in de lengte kan worden versteld. De stevige stoelen passen bij zijn sportieve inslag. In de behoefte aan opbergruimte voorziet de A8 met vrij kleine portiervakken, een flink vak links naast het stuur en ruimte in de tunnelconsole. Natuurlijk is er ook een handschoenenkastje.
De achterbank zal bij deze limousine vaak het terrein zijn van de eigenaar. Beenruimte is er genoeg, maar dat mag je ook wel verwachten met zulke afmetingen. Aan hoofdruimte ontbreekt het evenmin. Eigen uitstroomopeningen voor verwarming en ventilatie bevorderen het welbevinden van de mensen achterin en ze kunnen het hoofd laten rusten tegen de standaard gemonteerde steunen. Leeslampjes ontbreken evenmin als - bescheiden - portiervakken en ook een middenarmsteun is in deze directiewagen aanwezig. Het formaat van de kofferbak is in overeenstemming met de afmetingen van de A8 en bedraagt 525 liter. Dat m¢et genoeg zijn, want uitbreiden is niet mogelijk.
Met de A8 heeft Audi een topklasse-wagen in huis die zich kan meten met de Mercedes S-klasse en met de BMW 7-serie. Hij lijkt bij uitstek geschikt voor de man of vrouw achterin die het leuk vindt om met enige regelmaat de achterbank voor de bestuurdersplaats te verruilen.

Signalement

Merk Audi
Model A8 2.8
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 64.886

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.771 cc
Maximaal vermogen 128 kW / 174 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 5.034 mm / 1.880 mm / 1.436 mm
Wielbasis 2.880 mm
Massa leeg 1.475 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden225/60WR16Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s