Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A8

Audi A8 3.7 (1997)

Audi's Superklasse

Audi A8 3.7 (1997)
  • Autotest
3 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de lancering van de geheel uit aluminium opgetrokken A8 heeft Audi een tot dusver ongeëvenaarde topprestatie geleverd. Maar ook in veel andere opzichten is Audi's vlaggeschip een super-auto.

In verhouding tot vroeger wordt het voor autofabrikanten om financiële redenen steeds riskanter om bijzondere auto's op de markt te brengen. Maar gelukkig, er gloort weer licht achter de horizon, want onlangs heeft zich toch weer een serieuze kandidaat voor de eregalerij gemeld. Dat is de Audi A8, waarvan we tijdens de testweek danig onder de indruk zijn geraakt.
Hoe interessant ook, het is niet in de eerste plaats de vol- aluminium constructie waarmee de A8 z'n punten scoort. Ten eerste was er in de jaren '50 al een kleine Panhard met een 'spaceframe' van aluminium balken, voorzien van beplating uit hetzelfde materiaal en ook de huidige Honda NSX vertoont een overeenkomstige opbouw. Nee, hoe inventief en vernieuwend die materiaalkeus ook wordt voorgesteld, de discussie daarover is nog lang niet uitgewoed. Een voorbeeld: aluminium is een erg licht metaal, maar je hebt er wél meer van nodig om de sterkte van staal enigszins te evenaren. Onthutsend feit: de revolutionaire aluminium A8 weegt toch maar dík 1600 kilo. En dan nog iets anders: als je er een flinke deuk in rijdt, ben je mooi in de aap gelogeerd, want geen plaatwerker die dat eventjes snel repareert...
Nee, de Audi A8 verdient vooral ontzag en respect om de manier waarop zijn bouwers een aantal elementaire zaken hebben aangepakt en meestal verregaand opgelost. Zo is de A8 een van de zeer weinige voorwielaandrijvers die moeiteloos een vermogen van meer dan 200 pk op de weg zet en daar eigenlijk niets van laat merken. De Volvo V70/S70-T5 komt daar dicht bij in de buurt, maar zo mooi en neutraal als deze Audi met elke stand van het gaspedaal een hoek omgaat, hebben we nog nooit met een voortrekker mogen beleven. En daarbij past heel harmonisch de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die je het gevoel geeft dat je handen zonder assistentie direct de voorwielen commanderen.

Uiterst soepel
En dan die motor: een 3,7-liter V8, een iets verkleinde versie van de bekende 4,2-liter, die zich voor zijn prestaties niet hoeft te schamen. Van 'onderuit' trekt hij uiterst soepel en zeer geruisarm door naar zijn bovenste toerengrens. Onder meer is dat te danken aan de variabele inlaatconstructie, waardoor het aandrijfkoppel vanaf de piekwaarde van 315 Nm bij 2700 toeren lang op peil blijft. Dat geweld wordt fluwelig in bedwang gehouden door de automatische 5-bak, die als extraatje is uitgerust met het van Porsche bekende Tiptronic-mechaniek. Daarmee laat de A8 zich flitsend met de hand schakelen zoals de F1-coureurs dat tegenwoordig doen: even het pookje opzij drukken en dan opschakelen met een tikje naar voren of terug met een tikje naar achteren.
Interessant om je daar even mee te vermaken, maar eerlijk gezegd bevalt de 'gewone' automaatstand zó goed, dat je weinig behoefte aan de Tiptronic hebt. Dat komt vooral omdat de bak een 'leergedrag' vertoont. Wie sloom rijdt, krijgt een rustig schakelregiem, wie op de sportieve toer gaat, mag rekenen op alerte reacties, meer toeren en een wat driftiger gedrag. En geen problemen met bochtenrijden, want onverwacht opschakelen bij even gas loslaten is er niet bij.
Net zo vanzelfsprekend als die sublieme automaat werkt al het A8-mechaniek. Alles gaat gladjes: ABS en een elektronisch geregeld sperdiff voorkomen onverwachte uitglijers, ondanks de bérg vermogen zorgt de anti-doorslipregeling altijd voor een betrouwbare tractie en dat gebeurt allemaal in een bijna onwezenlijke rust. Onze dB-meter heeft nog nooit zulke lage waarden aangegeven als in deze A8 en ook het zitcomfort en het airco-leefklimaat zijn van dien aard, dat je zelfs tijdens een snelle rit heerlijk zit uit te rusten.
De lange lijst standaard-accessoires geeft al aan dat de A8 geen doorsnee-auto is. Dat zit trouwens ook onderhuids, zoals de elektronische remkrachtverdeling die een ongeëvenaarde dosering mogelijk maakt. Vederlicht en zó gevoelig, dat een grammetje meer pedaaldruk voelbaar resultaat oplevert. Zo kunnen we nog wel een kolommetje doorgaan, maar dat is bij een exceptionele auto als de A8 eigenlijk onbegonnen werk. Volstaan we met de mededeling dat deze Audi zijn eigen normen stelt en daarmee heel hoog op de ladder staat.

Signalement

Merk Audi
Model A8 3.7
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 73.286

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.697 cc
Maximaal vermogen 169 kW / 230 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 315 Nm bij 2.700 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.034 mm / 1.880 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.882 mm
Massa leeg 1.645 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/60WR16Prijzen
Topsnelheid 247 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 8,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 12,3 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A8
Audi Audi A8

PRIVATE LEASE Audi A8

INFO
Audi
Audi
Audi A8 60 TFSI e quattro Pro Line (4D/8A)
€ 1.708
Bekijk nu ⟩
Audi A8 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A8 4.2 S8 EXCLUSIVE Quattro Leer Standkachel

    Audi A8 4.2 S8 EXCLUSIVE Quattro Leer Standkachel

    • 1998
    • 62.508 km

    € 27.950

    Audi A8 3.7 5V

    Audi A8 3.7 5V

    • 1999
    • 121.388 km

    € 9.750

    Audi A8 4.2 S8 1e Eigenaar-Originele NL auto-NAP 198138-full options

    Audi A8 4.2 S8 1e Eigenaar-Originele NL auto-NAP 198138-full options

    • 1998
    • 198.138 km

    € 8.950

Meer Audi A8 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A8 specificaties
  • Audi A8 occasions
  • Audi A8 video's
Advies en informatie
  • Audi A8 tests
  • Audi A8 gebruikersreviews
  • Audi A8 index
PREMIUM
BMW 740i - Audi A8 4.2 Quattro

BMW 740i - Audi A8 4.2 Quattro

Een auto uit het topsegment biedt doorgaans het beste wat autofabrikanten in huis hebben. Daardoor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    Audi A8 4.2 TDI quattro Pro Line + (2015)

    22
    • 29 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)

    30
    • 8 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    Audi A8 2.8 5V quattro (2001)

    4
    • 3 december 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    Audi A8 4.2 quattro Pro Line (2003)

    10
    • 9 december 2019
  • Gebruikersreview
    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)

    9
    • 1 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    Audi A8 6.0 quattro Pro Line (2005)

    11
    • 10 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    Audi A8 4.2 quattro (2003)

    9
    • 24 juli 2019
meer reviews
Occasion dubbeltest BMW 740i vs. Audi A8 4.2 quattro

Occasion dubbeltest BMW 740i vs. Audi A8 4.2 quattro

97

Wat een weelde: als occasionkoper ligt een auto uit de topklasse al gauw binnen handbereik....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    Audi A8 (D5) - Facelift Friday

    23
    • 18 februari 2022
  • Test: Audi A8

    Test: Audi A8

    108
    • 15 februari 2022
  • Nieuws
    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs van een diesel

    Prijzen Audi A8: plug-in voor de prijs...

    84
    • 4 februari 2022
  • Audi A8 gefacelift

    Audi A8 gefacelift

    51
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te lijf

    Audi A8 L Horch gaat Maybach S-klasse te...

    55
    • 1 november 2021
  • Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    Audi A8 4.2 quattro - Op de Rollenbank

    • 19 september 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    497
    • 2 juli 2022
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden