Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A6 Avant

Audi A6 Avant 1.8 5V (1996)

20-Kleppen-concert

Audi A6 Avant 1.8 5V (1996)
  • Autotest
20 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Op de IAA introduceerde Audi eind '95 een nieuwe 1,8-liter vierpitter met vijf kleppen per cilinder. Die krachtbron heeft inmiddels zijn weg gevonden naar het vooronder van de Audi A6.

Hoeveel vermogen je uit een motor kunt halen, hangt onder meer af van de snelheid waarmee het mengsel van lucht en brandstof de cilinders in en het uitlaatgas er weer uit kan stromen. Hoe meer vers mengsel er in een bepaalde tijd 'doorheen kan worden gejaagd', hoe meer vermogen de motor kan leveren. Het is niet moeilijk te begrijpen dat ruime luchtwegen de ademhaling van de motor bevorderen. Een combinatie van drie inlaatkleppen en twee uitlaatkleppen zorgt bij de motoren die Audi monteert voor het beste resultaat: een betere verbranding en daardoor schonere uitlaatgassen en meer vermogen bij hoge toerentallen. Even ter vergelijking: de 2.0 viercilinder met acht kleppen die de basismotor van de A6 was, bracht het tot 85 kW/116 pk bij 5400 tpm en 168 Nm bij 3200 toeren. Voor de 1.8 5V noteren we 92 kW/125 pk bij 5800 tpm en een koppel van eveneens 168 Nm, maar nu bij 3500 krukasomwentelingen. Verstelbare nokkenassen en de mogelijkheid om lucht aan te zuigen via lange of korte kanalen dragen hun steentje aan deze prestaties bij.
Audi geeft als topsnelheid van de A6 Avant 1.8 5V 196 km/h op en stelt dat hij in 11,4 s vanuit stilstand naar 100 moet kunnen optrekken. In '4' klokten we de A6 op 12 seconden en in '5' op 14,9 tellen. De wijzer van de geluidsmeter ging bij 100 km/h naar 67 en vervolgens bij 120 naar 71 dB(A).
De besturing wordt bijgestaan door een voorbeeldige bekrachtiging die nooit nadrukkelijk aanwezig is. Bij lage snelheden helpt hij zoveel dat parkeermanoeuvres heel vanzelfsprekend worden uitgevoerd. Op snelheid blijft hij keurig op de achtergrond. Vering en demping zijn stevig afgesteld. Ze zorgen op wegen van goede kwaliteit voor comfort en een gevoel van zekerheid. Voert de rit echter over slechte bestrating, dan heeft het comfort daar toch wel wat onder te lijden. Over het schakelen valt er niets te klagen. De vijfbak laat zich probleemloos bedienen.

Boze buitenwereld
Zoals in elke Audi voel je je in de A6 Avant veilig afgeschermd van de boze buitenwereld. Het dashboard laat een duidelijke scheiding zien tussen het bestuurdersdeel en het gedeelte aan de kant van de voorpassagier. De overkapping van het instrumementenpaneel neemt ook de hele, breed uitgevallen, middenconsole mee. Om ervoor te zorgen dat de chauffeur een optimale zit kan vinden, is het standaard airbagstuur zowel in hoogte als in lengte verstelbaar en kan de bestuurdersstoel in hoogte worden versteld. Een bestuurdersairbag is standaard.
De flink uit de kluiten gewassen A6 Avant biedt z'n achterpassagiers voldoende ruimte. Plaats voor de onderdanen is er zat en aan hoofdruimte ontbreekt het al evenmin. Mensen op de achterbank worden verder verwend met een middenarmsteun, eigen ventilatieroosters, bescheiden portiervakken, drie hoofdsteunen en drie driepuntsgordels.
De stationwagon is een carrosserievariant die nog altijd aan populariteit wint. Maar waarom kiezen zoveel mensen voor een stationwagon? Vanwege de extra ruimte die zo'n auto biedt, zou je zeggen. Maar heb je in een Audi A6 Avant echt meer ruimte dan in een A6 sedan? Audi geeft op dat de bagageruimte van de A6 Avant een inhoud van 390 liter heeft. Bedoeld wordt de ruimte achterin, onder het afdekzeil. Die ruimte is heel wat kleiner dan de 510 liter metende kofferbak van de sedan. Gebruik je het afdekzeil niet, dan gaan er heel wat meer koffers achterin de Avant, maar je bent het zicht door de achteruitkijkspiegel kwijt en bovendien wordt de bagage niet meer aan het oog onttrokken. Verder is de leuning van de achterbank - in ongelijke delen - omklapbaar. Je kunt in de Avant dus wel een grotere bagageruimte scheppen dan in de sedan. Maar dat gaat in ieder geval ten koste van de achterpassagiers. Het laadvloertje achterin de stationwagon van Audi is mooi vlak, sluit keurig aan op de tildrempel, maar ligt daardoor nogal hoog. Het bestaat uit een aantal met elkaar verbonden panelen die verwijderd moeten worden, wil je bij het reservewiel kunnen. Tussen het vloertje en het wiel is nog wat ruimte; geschikt voor platte voorwerpen.
Een aantal zaken waarmee de A6 Avant 1.8 5V standaard wordt geleverd, is al genoemd. Ook aanwezig zijn: ABS, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektronische wegrijblokkering en elektrisch bedienbare ramen voor.

Signalement

Merk Audi
Model A6 Avant 1.8 5V
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 31.669

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 168 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.797 mm / 1.783 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.687 mm
Massa leeg 1.390 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 730 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,0 s / 14,9 s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
Audi Audi A6

PRIVATE LEASE Audi A6

INFO
Audi
Audi
Audi A6 40 TFSI Pro Line (4D/8A)
€ 1.052
Bekijk nu ⟩
Audi A6 in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A6 (Allroad @ pag. 5)

    251
    • 8 januari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant quattro (2000)

    Audi S6 Avant quattro (2000)

    4
    • 16 april 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition (2020)

    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition...

    7
    • 7 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    1
    • 5 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    3
    • 16 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    4
    • 18 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

    8
    • 8 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2018)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

    5
    • 26 november 2020
meer reviews
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de i5 en EQE

    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de...

    81
    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische A6 van de toekomst

    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische...

    254
    • 16 maart 2022
  • Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    73
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    17
    • 16 februari 2022
  • Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    • 7 februari 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

    Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

    103
    • 10 januari 2022
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden