Audi A6 2.4 Multitronic (2004)
Reislustig type
Nog fraaier is de automatische transmissie van deze auto, de Multitronic. Deze transmissie is van het traploze type. De basis hiervoor werd gelegd door niemand minder dan Hub van Doorne, want het systeem komt qua werkingsprincipe overeen met de aloude Variomatic van DAF. Dat systeem is door Van Doorne's Transmissie doorontwikkeld tot de CVT, die we in steeds meer auto's tegenkomen.
Audi gaat nog een stap verder, al was het alleen maar om de vermaarde voorsprong door techniek te behouden. In plaats van de duwschakelband werkt het merk met een speciale ketting. Dit systeem kan veel meer koppel en vermogen aan dan de schakelband, want zelfs de V6 3.0 (220 pk) en de 155 pk sterke 2,5-liter TDI is leverbaar met de Multitronic.
In de praktijk is de A6 Multitronic een genot om in te rijden. Optrekken gaat vloeiend en uiteraard volledig schokvrij. Op de snelweg ligt het motortoerental opmerkelijk laag en op bochtige bergweggetjes kun je ervoor kiezen om zelf te schakelen. Dat kan namelijk ook, dankzij zes voorgeprogrammeerde overbrengingsverhoudingen. Vooral bij flinke afdalingen is het prettig om een vaste lage overbrenging te kiezen, want dan hoef je niet steeds op het rempedaal te trappen. De Audi heeft een juweel van een V6, een zeer gecultiveerde machine. De vernuftige transmissie zorgt dat het vermogen van de motor optimaal wordt benut. Zo goed zelfs, dat de acceleratiesprint naar 100 km/h in minder dat 10 seconden verloopt.
Er zijn wat motortrillingen voelbaar, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. De totale mix van rijgeluiden brengt het geluidsniveau op net geen 65 dB bij 100 km/h constant. De Audi neemt genoegen met gemiddeld 1 liter benzine per 10,3 kilometer weg, wat exact overeenkomt met de fabrieksopgave.
Maatpak
Rijdend op de Autobahn, in een tempo van 150 km/h, met een volle kofferbak en vier man aan boord, toont de A6 zich wat onrustig. Vaker dan je lief is, zijn kleine stuurcorrecties noodzakelijk. Dat is te wijten aan de iets te weke voorvering. De neus wordt wat zoekerig en dat maakt het rijden er niet prettiger op. Die eigenschap komt op de bergwegen eveneens naar voren. Jammer, want de besturing van de Audi is vrij precies en zijn onderstel kan best hoge bochtsnelheden aan. Ons advies: bestel meteen een sportonderstel als je een A6 koopt. Dat kost je 518 euro extra, maar dat schenkt je veel rijplezier en een auto die twee centimeter lager ligt. En dat ziet er nóg mooier uit!
Het interieur van de Audi zit als een maatpak. En wat een verwennerij! Leer, automaat, plenty ruimte. Bij nacht werpen rode spotjes in het plafond een sfeervolle rode gloed over het interieur. Het instrumentarium is mooi van opzet en zelfs voorzien van een olietemperatuurmeter. Over de standaarduitrusting willen we niet zeggen dat die karig is, maar voor veel opties moet je bijbetalen. Het leer en de houten accenten kosten extra pegels, de rest is standaard. De afwerking van de A6 is werkelijk van onberispelijke kwaliteit, passend bij een auto in deze klasse.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 2.4 5V |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.890 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.393 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.796 mm / 1.810 mm / 1.453 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.515 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,5s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 230 g/km |