Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi A6

Oorlift

Audi A6
  • Bas Heideman
  • Eerste rijtest
16 juli 2001 om 09:51
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 28
AutoWeek 2001 week 28

Je leest het in AutoWeek 2001 week 28

Nee, met goed fatsoen kun je het eigenlijk geen facelift noemen, wat Audi met de A6 gedaan heeft - al doen ze het zelf wel. Maar waar het je ogen niet lukt de nieuwigheden op te sporen, merken je oren het des te beter...

Wie, zoals wij, het graag zíet als een auto vernieuwd is, is bij Audi compleet aan het verkeerde adres. De firma heeft een naam op te houden als het gaat om Onzichtbare Facelifts (kunt u een 'nieuwe' A3 of A8 van een 'oude' onderscheiden..?), en voegde er laatst zelfs een nieuwe dimensie aan toe. Op het parkeerterrein waar alle 'ingrijpend gewijzigde' A6-en stonden, wezen we op een zilvergrijs exemplaar en zeiden tegen de Audi-medewerker: 'Doe ons die maar'. 'Helaas', zei de man, 'dat zal niet gaan.' Huh? Niet bepaald het antwoord dat we verwachtten van de immer bijna griezelig-vriendelijke Audi-mensen. 'Oh. En waarom dan wel niet?' vragen we de man. 'Omdat dat een A4 is, meneer...' Oeps. Da's waar ook: daar hadden ze een kleine A6 van gemaakt - dát soort dingen...

Dubbelloops of niet

Voor de doorgewinterde 'autospotters' onder u: de nieuwe A6 sedan en Avant zíjn natuurlijk wel degelijk van een oude te onderscheiden. Allereerst aan de voorkant: onder de grille en de bumper zit nóg een met chroom omlijst grilletje, à la A8 en de achtcilinderversies van de vorige A6. Verder zijn geheel volgens de laatste mode de koplampen en richtingaanwijzers voorzien van 'helder glas'. Ook de achterlichtunits en de nummerplaatdrager zijn nét iets anders. Maar aan de achterkant kun je een nieuwe A6 het makkelijkst herkennen aan z'n uitlaten: zijn ze verstopt dan is het een oude, als je ze kunt zien, is het een nieuwe. Ze vertellen zelfs nog méér: als het één ovale pijp is, dan heb je te maken met de 2.0-benzinemotor - alle andere zijn 'dubbelloops'. En zit er aan elke kant van de auto één pijp: quattro. Tot slot: van de 16 beschikbare kleuren waarin de A6 geleverd kan worden, zijn er 11 nieuw. Binnenin is zo goed als alles bij het oude gebleven – er zitten nu chroomrandjes rond de meters, maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Zo veel over het uiterlijk, want...

Veertig procent (!) stiller

...als gezegd: de onderhuidse wijzigingen zijn belangrijker. Zo was de A6 al nooit een luidruchtige auto, maar is hij nu nóg stiller geworden. En niet zo'n beetje ook; eigenlijk simpele dingen als dikker glas, gewijzigde ruitenwissers en andere portierrubbers leverden een geluidsreductie op van maar liefst 40%. En dát merk je: bij 140 km/h scheelt dat zomaar 2 dB en bij 200 km/h - jaja, we waren weer eens in Duitsland - is het windgeruis zó miniem dat je denkt 100 te rijden. Ook het afrolgeluid is verbeterd: 'kinderkopjes' zíe je, maar horen doe je ze nauwelijks. Voelen trouwens ook niet, hoewel dat een beetje afhankelijk is van het onderstel dat je hebt gekozen. Er zijn er twee: normaal en sport. Daarbij valt op dat het normale onderstel al redelijk straf - maar comfortabel - geveerd is, maar toch minder goed raad weet met belabberd wegdek dan het sportonderstel, waar je wellicht het omgekeerde zou verwachten.

Veel en weinig

Motorisch veranderde er veel, en toch ook weer weinig. Alle A6-motoren waren namelijk al leverbaar, óf in de oude A6 óf in de nieuwe A4. Zo begint het - qua benzine - allemaal met de 130 pk sterke tweeliter viercilinder uit de A4. Daarnaast is er de vertrouwde 1.8T (150 pk) en heeft de 2.4 V6 voortaan 170 pk. Nieuw voor de A6 is de 3.0 V6 van 220 pk. De al bekende 2.7T heeft voortaan 250 pk (was 230), en aan de top of the range 4.2 V8 veranderde er niets: 300 pk voor de 'gewone' en 340 pk voor de S6. Op dieselgebied begint het bij de 130 pk sterke TDI met pompverstuivers en is de 2.5 V6 TDI er in twee versies: een met 155 pk en een met 180 pk. Eén en ander is te combineren met handgeschakelde versnellingsbakken (vijf- en/of zesbakken), Tiptronic-semi-automaten en de traploze Multitronic-automaat. Die laatste is er nu ook in combinatie met de 2.5 V6 TDI en dat is een heuse wereldprimeur: Audi is immers de eerste die diesel combineert met continu variabele transmissie. Het systeem, dat voortborduurt op de oer-Nederlandse vinding van Hub van Doorne, kan inmiddels zo'n 310 Nm koppel aan, en aan meer wordt gewerkt. De A6 2.5 V6 TDI is dan ook een auto waar u in dit blad zeker nog een uitgebreide test van kunt verwachten. Hoe dan ook, al met al levert dit 48 verschillende versies op, waarvan er 22 met de roemruchte quattro-vierwielaandrijving zijn uitgerust.

Zalig zoemend zoefgeluid

We probeerden twee versies: de 2.0 met het gewone onderstel en de 3.0 V6 met het sportonderstel. Aan de tweeliter heb je absoluut geen verkeerde instapper. De 130 paarden hoeven niet al te zeer te zwoegen om de toch 1400 kilo zware A6 van z'n plek te krijgen, en de motor is soepeler dan je op grond van 195 Nm bij 3300 tpm - niet weinig, maar ook geen overdaad - zou denken. Gewoon een prima basismotorisering, waar geen mens zich werkelijk mee tekortgedaan zal voelen. Behalve misschien als diezelfde mens ooit de 3.0 V6 gereden heeft. Deze motor lijkt zo'n beetje geschapen voor de A6. Hij is ongelooflijk smooth en maakt een zalig zoemend zoefgeluid als je 'm een keer de sporen geeft. Met een sprint naar 100 in 7,5 (de Multitronic-versie doet het zelfs in 7,4!) seconden en een top van 243 km/h hoef je zo goed als niemand voor je te dulden. En dat in een ongekend weldadige rust. Een topper.

Eindelijk!

Nog één dingetje: we hebben ons in zo goed als elke test waarin een Audi, VW of iets anders van het concern voorkwam, beklaagd over het idiote standaardformaat van de rechterbuitenspiegel. Voor wie niet weet wat we bedoelen: die is om redenen die ons nooit duidelijk zijn geworden stelselmatig ongeveer de helft zo groot als de linkerbuitenspiegel. Met andere woorden: een rottig klein pestspiegeltje waar je vrijwel niets aan hebt. Het goede nieuws: de nieuwe A6 is de eerste Audi die weer een normaal formaat rechterbuitenspiegel heeft en neem van ons aan dat mettertijd de rest zal volgen. Eindelijk! Vergissen is menselijk, maar echt groot is hij die z'n vergissing inziet en z'n fout herstelt: hulde voor Audi dus! En niet alleen daarvoor, maar voor de hele A6. Hij was al érg goed, en hij is er alleen maar beter op geworden. Eind juni kunt u dat zelf ook ervaren, want vanaf dan is hij te koop.

  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
Audi A6 Audi A6

PRIVATE LEASE Audi A6

INFO
Audi
Audi
Audi A6 40 TFSI Pro Line (4D/8A)
€ 1.064
Bekijk nu ⟩
Audi A6 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro

    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro

    • 2007
    • 305.957 km

    € 6.450

    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro 2x S-Line PANO BOSE TREKHAAK

    Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro 2x S-Line PANO BOSE TREKHAAK

    • 2014
    • 153.604 km

    € 24.950

    Audi A6 2.0 TFSI S-Line uitv / DEALER ONDERHOUDEN / RIJDT SCHAKELT GOED

    Audi A6 2.0 TFSI S-Line uitv / DEALER ONDERHOUDEN / RIJDT SCHAKELT GOED

    • 2006
    • 244.457 km

    € 4.949

Meer Audi A6 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A6 (Allroad @ pag. 5)

    251
    • 8 januari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
PREMIUM
Audi Q4 E-tron vs. Toyota Mirai - Dubbeltest

Audi Q4 E-tron vs. Toyota Mirai - Dubbeltest

De batterij-elektrische auto gaat de heerschappij definitief overnemen van de auto met verbrandingsmotor....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition (2020)

    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition...

    7
    • 7 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    1
    • 5 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    3
    • 16 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    4
    • 18 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

    8
    • 8 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2018)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

    5
    • 26 november 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A6 (1998)

    Audi A6 (1998)

    5
    • 28 september 2020
meer reviews
Op de rollenbank: Audi A6 Avant TDI

Op de rollenbank: Audi A6 Avant TDI

52

Audi's 2.5 TDI is er niet eentje van het meest subtiele soort. Belangrijker is of-ie al...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    29
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    22
    • 26 juli 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de i5 en EQE

    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de...

    81
    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische A6 van de toekomst

    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische...

    254
    • 16 maart 2022
  • Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    73
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    17
    • 16 februari 2022
Merk
Merk
  • Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - Dubbeltest

    Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron...

    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    ‘Volgende Audi RS6 wordt een plug-in hybride’

    29
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi Q5: laatste met verbrandingsmotoren - Vooruitblik

    Nieuwe Audi Q5: laatste met verbrandingsmotoren...

    97
    • 31 juli 2022
  • Nieuws
    Audi 80 Avant - Eerste rijtest - Uit de Oude Doos

    Audi 80 Avant - Eerste rijtest - Uit de...

    35
    • 27 juli 2022
  • Nieuws
    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    20 jaar Audi RS6: goedkoopste voor €20.000

    22
    • 26 juli 2022
  • Nieuws
    Officieel: Audi Q6 is Audi's grootste SUV

    Officieel: Audi Q6 is Audi's grootste SUV

    103
    • 25 juli 2022
  • Nieuws
    Audi Q6 e-tron Sportback beter in beeld

    Audi Q6 e-tron Sportback beter in beeld

    29
    • 18 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden