Audi A4 Cabriolet 3.2 FSI quattro (2006)
Too much...
De Audi A4 Cabriolet is voorzien van een 'akoestische' kap, vervaardigd van materiaal met een zeer hoge dichtheid. Daardoor wordt het geluidsniveau in de auto – wanneer de kap is gesloten – teruggedrongen. Audi claimt dat de cabrio
met deze kap voor wat betreft geluidswaarden in de buurt komt van een A4 met vast dak. De praktijk wijst echter anders uit; op de decibelmeter lezen we bij 100 km/h 68,1 dB. Je kunt het geluidsniveau echter niet volledig toeschrijven aan de kap, want je hebt ook te maken met bandenrumoer. We kunnen wel concluderen dat hoe mooi de stoffen daken van tegenwoordig ook zijn, een vast dak beter isoleert.
Wie denkt dat je met zo'n stoffen kap lang aan het rommelen bent om 'm naar beneden te krijgen, heeft het mis. Bij de Audi A4 is het hele proces geauto-matiseerd. De elektronica en hydraulica zorgen ervoor dat de bestuurder kan blijven zitten terwijl het dak zich in een kleine 23 seconden onder de afdekplaat vouwt. En dan kun je achter in de Audi altijd nog gemakkelijk de wekelijkse boodschappen stallen. De kofferbak wordt halverwege wel iets lager, vanwege de bak waarin de kap ligt.
Gretig
De Audi A4 heeft 256 pk en 330 Nm. De 3,2-liter V6 monteert Audi in diverse andere producten. Het allesbehalve kinderachtige blok weet best raad met de niet vederlichte A4 Cabriolet. Met aandrijving op alle vier wielen zijn wielspin en aandrijfreacties vrijwel uitgesloten onder droge omstandigheden. De 6,8 tellen die de 0-100-sprint zou moeten vergen, halen we dan ook gemakkelijk. Van 80 naar 120 km/h doortrekken gaat de Duitser makkelijk af. Hij is vlot genoeg voor 't Nederlandse wegennet. De V6 loopt prachtig, trekt gretig over 'n breed toerengebied. Grip vinden is dankzij het quattro-systeem een eitje.
Stuiter je stoel uit
De A4 is hard gedempt en de vering is ronduit stevig. Eigenlijk too much voor een auto als deze. Van sportiviteit zijn we absoluut niet wars, maar een cabrio moet toch wel wat comfort bieden. Op korte oneffenheden stuiter je bijna je stoel uit, dankzij het S Line-pakket dat Audi op deze A4 heeft gezet. Onderdeel daarvan is een sportonderstel dat nogal straf is. Dat heeft als voordeel dat je ongegeneerd hard de hoek om kunt; overhellen is er nauwelijks bij en dankzij het quattro-systeem hoef je je weinig zorgen te maken over wegglijdende voorwielen of een uitbrekende achterkant. Dit is een heerlijk sturende auto.
Het met leer beklede sportstuurwiel laat zich licht bedienen maar biedt tegelijkertijd genoeg gevoel. Je kunt de Audi met precisie dirigeren, de voor-wielen volgen zeer gedisciplineerd de commando's van de bestuurder. Ook op het schakelen kunnen we weinig kritiek leveren. Het pookje van de zesbak loods je soepel 't volgende verzet in.
In het interieur treffen we weinig aan dat afwijkt van de A4 met vast dak. De zakelijk aandoende werkplek wordt slechts opgevrolijkt door een aluminiumkleurige
strip over de breedte van 't interieur. De afwerking en 't materiaal-gebruik zijn van hoog niveau. Audi heeft deze A4 overigens wel voor 20.000 euro van extra's te voorzien, waaronder het Pro Line- en S Line-pakket.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 Cabriolet 3.2 FSI quattro |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 67.070 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.123 cc |
Maximaal vermogen | 188 kW / 256 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 330 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.573 mm / 1.777 mm / 1.391 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.695 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,8 s (fabrieksopgave: 6,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,9 s / 3,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,5 s / 8,5 s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 262 g/km |