Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi A3 G-Tron

Aardgas-ambassadeur

63
Audi A3 G-Tron
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
30 april 2014 om 17:41
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2 2014
AutoWeek 2 2014

Je leest het in AutoWeek 2 2014

Het gebruik van lpg is tanende, aardgas daarentegen lijkt de brandstof in opkomst. Nadat we al de kleinste modellen van het Volkswagen-concern op aardgas zagen, komt Audi nu in het C-segment met de A3 Sportback G-tron. Is dit de auto die aardgas gaat opstuwen in de vaart der volkeren?

CO2, fijnstof, NOx, het mag allemaal best iets minder. En het mooie is dat het allemaal ook best iets minder kán, zónder dat daar een elektromotor aan te pas komt. Eén van de antwoorden is aardgas en nog beter is het op biologische basis geproduceerde groen gas. Het eerste hebben we in Nederland in de grond zitten, het tweede kunnen we zelf maken uit onze afvalstroom. O, en dan is het tanken van aardgas ook nog eens goedkoper dan het tanken van conventionele brandstoffen. Daarnaast mogen we een eventueel belastingvoordeel ook niet over het hoofd zien. Op papier lijkt het allemaal te kloppen, maar lever je ook iets in? Tot voor kort hadden aardgasauto's een beperkte actieradius (veel verder dan 250 km kwam je niet op een volle tank, daarna moest je je redden met een klein reservebenzinetankje) en lekker pittig waren ze ook al niet. Audi rekent met de A3 Sportback G-tron af met deze nadelen. De eerste aardgasauto van het merk heeft volgens de fabriek een actieradius van 400 kilometer en een prettige, 110 pk sterke viercilinder. Bovendien is er een benzinetank van 50 liter aan boord.

Geen handbak

Alles voor een betere wereld, als we er tenminste niet extra voor hoeven te betalen, anders blijkt het hier niet te werken. Dat hebben we in het verleden gezien met bijvoorbeeld roetfilters en bio-ethanol. Het lukt alleen wanneer we financieel geprikkeld worden. Wat dat betreft valt de Audi A3 G-tron in de prijzen. Een paar honderd ondernemers die zichzelf spekkoper mogen noemen, hebben de auto al in december 2013 besteld en profiteren daardoor nog volop van de verschillende (milieu)investeringsaftrekregels uit 2013, zoals de KIA en de MIA. En dat terwijl de auto pas medio maart geleverd wordt. Hoe dit soort regelingen er dit jaar uitziet, is bij het ter perse gaan van dit blad nog niet bekend. Wel zeker is dat de Audi A3 G-tron ook in 2014 in aanmerking komt voor een lage fiscale bijtelling van 14 procent. Hiervoor mag een auto niet meer dan 88 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat lukt met de A3 G-tron alleen in de versie met de als automaat te rijden S-tronic-transmissie. Handgeschakeld zit de auto daar net boven (ongeveer 95 gram) en is-ie voor de zakelijke rijder minder interessant. Vandaar dat-ie met handbak niet in de Nederlandse prijslijst voorkomt. Maar … om de boektitel van de Amerikaanse Nobelprijswinnaar Milton Friedman aan te halen: There ain't no such thing as a free lunch. Voor het financiële voordeel moeten wel enige offers gebracht worden. Door de slimme plaatsing van de aardgastanks kon de originele benzinetank weliswaar behouden blijven, maar is de bagageruimte iets kleiner geworden. Daarnaast is het aantal aardgaspompen nog altijd beperkt. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Braaf in het midden

Onder de motorkap heeft Audi meer gedaan dan alleen maar een setje gasinjectoren monteren. Om te beginnen wordt de druk van 200 bar in de tank in twee stappen afgebouwd tot 8 à 9 bar inspuitdruk. Het gas wordt overigens niet zoals de benzine direct in de verbrandingskamer ingespoten, maar in het inlaatspruitstuk. Doordat het gas aldus een langere weg moet afleggen voordat het in de verbrandingsruimte komt, ontstaat er een kleine vertraging op het gaspedaal. Om dit te probleem te ondervangen, heeft Audi de motor voorzien van een kleinere turbo. Deze komt sneller op gang en daardoor is het koppel sneller aanspreekbaar. Een leuk stukje theorie, maar waar het om gaat, is de praktijk. In combinatie met de zeventraps S-tronic vormt de 110 pk sterke vierpitter een prima duo. Niet flitsend, wel comfortabel. Het accent ligt vooral op het lagere toerengebied. Maar goed, een fel karakter is ook niet de insteek van deze 'groene' auto. Hij doet qua beschaving in elk geval niet onder voor de gewone 1,4-liter TFSI's, wanklanken zijn hem vreemd. Na een stevige rit over een mooie mix aan wegen geeft de verbruiksmeter een keurig gemiddelde van 4,7 kg aardgas per 100 kilometer aan. Smokkelen door een deel van de route op benzine te rijden is er overigens niet bij, want een keuzeschakelaar is er niet. Wanneer het gas op is, schakelt de auto zelf over. Zie de benzinetank maar als een soort range extender. In geval van nood zou je zo volgens opgave 1.400 km ver moeten kunnen komen. Maar goed, dat is natuurlijk niet echt de bedoeling. De focus ligt op aardgas en daarop doet de auto het goed. Met alle gunstige regelingen en een vanafprijs van € 28.900 heeft deze A3 genoeg in huis als aardgas-ambassadeur.

  • Houd me op de hoogte over de Audi A3
Audi Audi A3

PRIVATE LEASE Audi A3

INFO
XLEasy
XLEasy
Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (5D/6H)
€ 479
Stel samen ▸
Audi
Audi
Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (5D/7A)
€ 489
Stel samen ▸
Audi A3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI Attraction Pro Line 160 Pk / Vol-leder / Climate-Control / Stoelverwarming / Cruise-Control / ELKTR-Pakket / Parkeersensoren Achter / AFN-Trekhaak / LMV 16' / ENZ.

    Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI Attraction Pro Line 160 Pk / Vol-leder / Climate-Control / Stoelverwarming / Cruise-Control / ELKTR-Pakket / Parkeersensoren Achter / AFN-Trekhaak / LMV 16' / ENZ.

    • 2009
    • 223.744 km

    € 8.950

    Audi A3 e-tron [€ 26.495 incl. BTW] Sport Pro Line H-LEER | VIRTUAL COCKPIT | NAVI | CRUISE

    Audi A3 e-tron [€ 26.495 incl. BTW] Sport Pro Line H-LEER | VIRTUAL COCKPIT | NAVI | CRUISE

    • 2016
    • 88.485 km

    € 21.895

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 123PK Ambition PRO S-LINE | NL-AUTO | FULL-LED | BANG&OLUFSEN | SPORTSTOEL | S-LINE STUUR | S-LINE INTERIEUR

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 123PK Ambition PRO S-LINE | NL-AUTO | FULL-LED | BANG&OLUFSEN | SPORTSTOEL | S-LINE STUUR | S-LINE INTERIEUR

    • 2014
    • 125.469 km

    € 17.890

Meer Audi A3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A3

    120
    • 30 augustus 2021

Lezersreacties (63) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A3 specificaties
  • Audi A3 occasions
  • Audi A3 video's
Advies en informatie
  • Audi A3 tests
  • Audi A3 gebruikersreviews
  • Audi A3 index
PREMIUM
Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Nog niet helemaal toe aan een volledig elektrische auto maar al wel zo ver om er een beetje...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition (2022)

    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition...

    9
    • 12 april 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition Pro Line (2015)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition...

    4
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition Pro Line (2013)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition...

    • 6 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.4 TFSI COD 140pk Ambiente Pro Line (2013)

    Audi A3 1.4 TFSI COD 140pk Ambiente Pro...

    3
    • 4 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Sport (2016)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Sport...

    2
    • 8 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.8 5V Ambiente (1999)

    Audi A3 1.8 5V Ambiente (1999)

    2
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Limousine 35 TFSI Business edition (2021)

    Audi A3 Limousine 35 TFSI Business edition...

    2
    • 17 augustus 2021
meer reviews
Audi A3 Sportback E-tron – 2015 – 283.550 km - Klokje Rond

Audi A3 Sportback E-tron – 2015 – 283.550 km - Klokje Rond

We weten het: voor Klokje Rond-begrippen reed deze auto nog maar een kippeneindje, maar dik...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    460 pk voor Audi RS3

    460 pk voor Audi RS3

    36
    • 17 maart 2022
  • Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    • 11 maart 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'EV zonder eigen laadpaal, niet doen'

    Achteruitkijkspiegel - 'EV zonder eigen...

    454
    • 19 februari 2022
  • Nieuws
    Audi A3 mogelijk ook als Allroad

    Audi A3 mogelijk ook als Allroad

    3
    • 25 november 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met dieselmotor

    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met...

    84
    • 2 november 2021
  • Test: Audi RS 3

    Test: Audi RS 3

    • 26 oktober 2021
  • Audi A3 1.6 FSI – 2007 – 533.862 km - Klokje Rond

    Audi A3 1.6 FSI – 2007 – 533.862 km - Klokje...

    • 18 oktober 2021
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    47
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden