Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Ambition Pro Line (2014)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Ambition Pro Line (2014)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Ambition Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst41.143 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Audi A3 g-tron Ambition proline

  • 41.143 km

Hoewel ik vanaf het begin (2014) de verbruiksmonitor van mijn Audi A3 g-tron invul heb ik niet eerder een review geschreven. Omdat de nadruk de laatste tijd sterk op elektrisch rijden ligt heb ik besloten alsnog een review te schrijven over mijn ervaringen met het rijden op cng/biogas.

De eerste keer
De eerste keer dat ik in een Audi A3 g-tron heb gereden was tijdens een duurzame mobiliteitsbeurs die we samen met de lokale autodealers in de IJmond hadden georganiseerd. De auto beviel direct, maar was alleen nog maar met automaat leverbaar. Omdat we snel wagenziek worden had een handgeschakelde versnellingsbak de voorkeur. Met de dealer afgesproken dat zodra deze leverbaar ik bericht van hem kreeg. Dit heeft bijna een jaar geduurd. In de tussentijd nog in een Seat Leon op CNG gereden maar omdat we rugpijn kregen is deze afgevallen. Door de stoelen te vervangen werd de auto net zo duur als de Audi.

De auto
Ik heb gekozen voor de Ambition pro line uitvoering. Deze uitvoering is voorzien van sport stoelen (stof) die uitgebreid instelbaar zijn (lengterichting, zithoogte, zithoek en uittrekbare bovenbeensteun). In andere uitvoeringen zijn deze alleen tegen meerprijs leverbaar in leer/alcantara. Omdat de stoelen toch niet helemaal lekker zaten heb ik de leuningen nog iets laten aanpassen.

Daarnaast heb ik de auto extra laten voorzien van Adaptieve Cruise Controle (ACC).
Het systeem werkt op een provinciale weg erg goed. De auto remt langzaam af voor zijn voorganger en trekt ook weer langzaam op (de snelheid waarmee dit gebeurt is instelbaar in het menu). Op drukke snelwegen werkt het systeem minder goed omdat het systeem steeds voldoende afstand tot zijn voorganger wil houden en daarom bruusk afremt.
In de bergen/heuvels werkt het systeem ook goed omdat het systeem de ingestelde snelheid vast houdt door niet alleen het gas los te laten maar ook te remmen.

Het systeem kan ook een noodstop maken. Dit systeem is in Duitsland één keer geactiveerd toen een voorganger plotseling een noodstop moest maken. Ik was weliswaar net iets sneller dan de auto met het indrukken van het rempedaal, de auto drukte het pedaal nog dieper in om een aanrijding te voorkomen.

Tenslotte is de auto nog voorzien van een diefstalwaarschuwingssyteem.

De auto rijdt zeer comfortabel al is deze redelijk sportief geveerd. Het geluidsniveau is laag. Met eerdere auto’s waren we na een dag reizen echt wel moe, maar in deze stappen we totaal niet vermoeid uit.
De kofferbak is wel kleiner door de CNG tanks maar dit geeft geen problemen: alle vakantiebagage past er in.

Tanken
In Nederland zijn er niet zoveel CNG tankstations als gewone tankstations maar op 200 meter van mijn woning is er een CNG tankstation. Tanken is dus geen probleem. Regelmatig gaan we met de auto naar Oostenrijk op vakantie. Omdat we door Duitsland steeds dezelfde twee routes rijden heb ik de locaties waar we tanken zo uitgekiend dat de gastanks bijna leeg zijn als we bij een CNG tankstation kunnen tanken.
Het verschil tussen L-gas (Laag calorisch gas) en H-gas (Hoog calorisch gas) is te merken. In Nederland rijd ik 275-300 km op gas, in Duitsland kan ik 375-400 km op een tank rijden (eigenlijk is het op twee tanks). Daarbij moet opgemerkt worden dat ik in Nederland ook binnen de bebouwde kom rijdt en in Duitsland alleen op de snelweg.
In de tanks past officieel 14,4 kg aardgas maar in de praktijk komt het voor dat er meer kg’s in de tanks passen. Deze versie van de A3 heeft twee gastanks en een volwaardige benzinetank. De laatste versie heeft drie gastanks en een kleine reserve benzinetank. In afwachting van de nieuwe A3 is in Nederland de CNG versie niet meer nieuw leverbaar.

Milieuvriendelijk of niet
In 2014 was het rijden op bio CNG één van de milieuvriendelijke alternatieven voor benzine en diesel. De actieradius van elektrische auto's was nog beperkt, vandaar dat ik voor een CNG auto heb gekozen.
Uit recent onderzoek van de ADAC blijkt dat het rijden op bio CNG milieuvriendelijker is dan het rijden op elektriciteit. Daarbij is echter uitgegaan van de situatie in Duitsland waarbij nog een hoog aandeel elektriciteit opgewekt wordt met bruinkool. Uit onderzoek dat in Belgie is gehouden blijkt dat CNG niet milieuvriendelijk is. Bij de winning van gas lekt er namelijk methaan weg. Echter in Nederland wordt voor iedere kilogram aardgas die getankt wordt, bijvoorbeeld bij de Meerlanden, een kilogram bio CNG geproduceerd en in het gasnet gepompt. En in Duitsland produceert Audi synthetisch gas. Of CNG een milieuvriendelijk brandstof is, daar zijn de meningen over verdeeld.

Nadelen
Zijn er ook nadelen: natuurlijk.

In Nederland betaal je meer wegenbelasting voor een CNG auto dan voor een vergelijkbare benzine uitvoering. Daarnaast is de auto door de CNG installatie zwaarder dan een benzine uitvoering waardoor de auto net in een gewichtsklasse hoger uit komt. Ook hierdoor moet je meer belasting betalen. Eigenlijk een vreemde zaak.

Het scherm van het multi media syteem is naar huidige inzichten aan de kleine kant maar op zich werkt het wel goed.

Tenslotte moet de A3 ieder jaar naar de garage, voor o.a. het vervangen van de olie. De rekeningen hiervoor zijn, in vergelijking met mijn vorige auto’s aan de hoge kant. De vierjaarlijkse keuring van de CNG tanks wordt door de Audi dealer uitgevoerd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.