Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line + (2015)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line + (2015)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line +
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst55.815 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Startverslag

  • 55.815 km

Zo, nu toch maar eens ook mijn ervaringen optikken.
Ik heb de auto nu inmiddels zo'n 35.000 km / 18 maanden in mijn 'bezit'. Het is een leasewagen, en ik heb deze overgenomen van een collega toen mijn vorige (eerste) auto op z'n einde liep.
Ik kreeg de kans om nog net een 7% auto te rijden, en die heb ik natuurlijk aangegrepen. Wie wil er nou niet in een auto van grofweg 50.000 rijden voor een netto bijtelling van zo'n 130 per maand rijden?
Daarnaast vind ik het electrische component waanzinnig interessant. Een full electric was in februari 2016 nog niet echt realistisch (nu ook nog niet), maar ik hoop toch wel dat als deze auto uit z'n leasecontract loopt vervangen gaat worden door een full electric!
Even een korte opsomming van mijn ervaringen van de afgelopen 30.000 km:
• Supercomfortabele en luxe auto om in te rijden. Een echte kilometervreter.
• Zeker in de sportstand met nog stroom in de accu’s: Heel snel. Druk het pedaal ook voorbij het ‘klikje’ wat je onderaan voelt – en de auto gaat er met z’n tempo van door dat je je stuur echt goed moet vasthouden.
• Autobahn rijden is top. 200 km/u op de linkerbaan met hetzelfde comfort als 130 km/u.
• De software heeft/had wat glitches. De mobiele app die je gebruikt om bijvoorbeeld je laad-timers in te regelen is regelmatig geupdate de afgelopen anderhalf jaar en een heel stuk stabieler geworden. De in-car software is mwoah: Mijn navi-favorieten lijstje heeft nogal een eigen leven (ineens alles weg, dan alles terug maar ook oude locaties die ik had gewist), de kaarten zijn nogal verouderd en het proces om ze te updaten is ook niet echt van deze tijd. De radio is prima, maar voor navi gebruik ik gewoon m’n telefoon.
• De bagageruimte is beperkt door het accupakket onder de bodem, maar groot genoeg voor een vakantie met z’n 2en.
• Het verbruik is ook mwoah, maar de laatste maanden werk ik op een opdracht zo’n 25 km van huis. Ook daar kan ik opladen, dus ik rij al m’n woon/werk electrisch. Dat maakt echt mega verschil in het vebruik. Op vakantie (zonder opladen) heb ik een verbuik van ongeveer 1 op 15 gehaald, nu is dat veel beter. Sinds ik terug ben van vakantie hou ik een verbruiksmonitor bij, kijk daar ook vooral. Ook m’n electrische verbruik zit er bij, aangezien ik alleen via publieke palen op kan laden is dat mooi te monitoren.
• De e-range die de auto aangeeft is redelijk realistisch (gemiddeld zo’n 32km), behalve zodra de temperatuur richting de 0 gaat. Dan duikelt het bereik echt met een noodgang naar beneden. Door je oplaadsessies slim te timen kan je dit wel maximaal rekken: Ik zet de timer op 07:30 klaar als ik om 07:30 weg moet. Dan zijn de accus nog wat warmer en haal ik er meer bereik uit.
Al met al: Ik ben enorm tevreden met de auto. Het is een hele comfortabele, luxe auto om in te rijden. Het electrisch rijden is echt heel erg comfortabel, zo stil, en zeker tot ongeveer 70 km/u heel snel. Instant power, als ik het pedaal diep intrap bij het stoplicht standaard piepende bandjes. Nu ook een heel beschaafd verbruik de afgelopen periode, richting de 1 op 30.

Edit: Nog even iets over het onderhoud. De auto heeft alleen regulier onderhoud gehad, en twee keer schadeherstel. 1 x een parkeerschade aan de achterbumper (niet mijn schuld) en 1 x een aanrijding op de autobahn waar aanzienlijke schade aan de linkerzijde was ontstaan. Hierbij zijn beide portieren uitgedeukt en opnieuw gespoten, de dorpels en de achterwielkast.
Verder is de oplader voor 220v gesneuveld, zeg maar de oversized telefoonoplader voor de auto, daarover ben ik nog met Audi in gesprek wbt vervanging. Daarnaast heb ik wat kraakjes in de wielophanging achter zodra het buiten kouder wordt, duidelijk hoorbaar bij het nemen van drempels. Hier is vorige winter 'iets' aan gedaan, maar nu het weer winter is, is het weer terug. Verder geen grote issues.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.