Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line + (2015) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
De eerste weken met de e-tron
- 80.000 km
Ik deel graag mijn ervaringen met een auto die zo maar eens voor heel wat mensen op dit moment erg interessant kan zijn.
Na jaren leasewagens gereden te hebben (de laatste waren een V60 D4 en Golf 1.5 tsi), sinds vorig jaar de overstap gemaakt naar een nieuwe werkgever met een mobiliteitsbudget. Dus voor het eerst sinds jaren weer een eigen auto, zonder bijtelling, maar wel zelf het onderhoud en aanverwante zaken regelen/betalen. En dan maak je toch andere keuzes. Ik heb jaren diesel gereden. Ik blijf dat gewoon fijn rijden vinden. De laatste leasewagen was de Golf 1,5 tsi. Ik moet zeggen dat deze ook goed beviel. Maar met de verwachting 40 tot 50.000 km-ers per jaar te gaan rijden, toch maar een betrouwbare diesel gekocht (320d). Die auto kocht ik 1 maand voordat Corona.... U begrijpt dat je achteraf andere keuzes had kunnen maken.
Ik heb nog wel wat maanden in de BMW gereden. Maar omdat het er naar uitziet dat ik op korte en middellange termijn niet veel zal gaan rijden, en de MRB behoorlijk fors was voor de 320d, begin dit jaar maar besloten om de diesel in te ruilen voor benzine. Gelukkig was de afschrijving op de 320d maar gering en was de overstap niet zo duur.
Een lang verhaal kort, het is dus de A3 e-tron geworden. Heel bewust een plug-in, met de verwachting dat er kosten bespaard kunnen worden. Maar ook omdat ik de A3 ook echt wel een toffe auto vind. Ik heb gezocht naar de meest luxe versie in S-line uitvoering en ik vond er een met (bijna) alle opties door de vorige eigenaar aangevinkt. Ik mis alleen lane assist en ACC. Ik heb inmiddels zelf de ramen achter nog laten tinten. Wel nog wat twijfels gehad over de 1.4 tsi. Maar na wat speurwerk bleek dat de motor in de E-tron (en Golf GTE) weinig problemen kent, toch maar de keuze gemaakt. Ook omdat er weinig echt andere alternatieven waren.
Ik heb als alternatief alleen de Golf GTE echt overwogen. De prijs was in aanschaf iets lager. Maar omdat ik de A3 zeker een jaar of 4 zal gaan rijden, was dat verwaarloosbaar. Verder zijn de wagens uiteraard bijna identiek. De onderhoudsintervallen zijn dat ook, alhoewel de AUDI dealer iets duurder is. De Golf rijdt sportiever, maar ik vindt dat de A3 qua uitstraling en zeker qua interieur en kwaliteitsbeleving op een flink hoger niveau staat. Andere auto's zoals de Mitsubishi PHEV vind ik spuuglelijk, alternatieven binnen het budget en de juiste uitstraling waren er voor mij niet. Heel even gekeken naar een 320i, maar dat was qua prijs en de opties die ik dan wil geen haalbare kaart.
Verder wil ik nog wel vermelden dat ik geen milieuridder ben of iemand die achter een vrachtwagen op de snelweg het maximale uit de tank wil halen. Ik heb vooral gezocht naar een mooie luxe wagen, met voldoende vermogen, goede caravantrekker, goede stoelen, sportieve uitstraling, veel opties, etc. Dat je nu half geld betaalt voor de MRB en heel mooie verbruikscijfers haalt (later meer), dat is voor mij mooi meegenomen. En even boenderen in de sportstand waarin je meer dan 200pk systeemvermogen hebt, dat bevalt ook meer dan prima. Een vol elektrische auto is voor mij ook geen optie. Vanwege de caravan die mee moet kunnen en ook wel omdat ik de range van betaalbare EV's te laag vind.
Ik heb inmiddels een paar weken achter de rug met de e-tron en wil wat 1e ervaringen delen. Om te beginnen, die zijn behoorlijk goed. De auto is enorm stil, comfortabel, luxe met erg goede stoelen en het pluggen bevalt me eigenlijk best wel goed.
Het laden kan gewoon aan het stopcontact thuis, maar ik heb in de straat ook diverse laadpalen. Dat is veel duurder, dus probeer ik zo vaak als mogelijk gewoon thuis via het stopcontact te laden. Dat kan in ruim 4 uur, aan de laadpaal is het 2 uur. Je hebt verder wel wat minder bagageruimte vanwege de accu's, maar het is voor ons met 2 opgroeiende kinderen echt meer dan voldoende. We hebben de caravan voor de vakanties. Als het echt moet hebben we ook nog een dakkoffer.
Het enige minpuntje tot nu toe is een kraakje in de voortrein (ik las al dat dit op te lossen is door de draagarmrubbers even te smeren, meer A3 rijders hebben dit). Dat is nog even een garantiepuntje voor de dealer. Verder heb ik de app nog niet aan de praat, maar daarvoor moet de AUDI dealer via Pon nog wat zaken inregelen, wat vast goedkomt.
Verder is de wagen erg comfortabel afgeveerd. Ik wil daar nog even specifiek bij stilstaan, want dat is me tijdens de proefrit niet zo goed opgevallen. Ik heb een S-line, maar de e-tron heeft dus geen verlaagd onderstel en staat hoog op zijn poten. An sich is dat prima, want het geeft een heerlijke comfortabele auto. Maar nu ik er even in gereden heb, moet ik zeggen dat het soms toch net iets te week is. Drempels zijn nogal listig, ook fly-overs op wat hogere snelheid op snelwegen voelen niet zo zeker aan. Natuurlijk is het geen 3 serie en de e-tron is met de accupakketten 300 kg zwaarder dan een normale A3, maar dat is toch wel een puntje wat ik wil aanstippen. Dus als je denkt dat je met dik 200 pk systeemvermogen een volbloed sportieve auto gaat rijden, dat is niet zo. Verlagen kan heb ik al gezien, ik lees er goede ervaringen over. Kan zijn dat ik dat nog ga doen. Wel is hij heer en meester in stoplichtsprintjes en de versnelling op snelwegsnelheid is echt heerlijk. Het is dan een heel vlotte auto, er zijn maar weinig auto's die je bijhouden. Maar je hoekt hem niet de bocht in en de auto daagt je nooit uit tot boenderen. Moet ook zeggen dat je dit in het begin een paar keer uitprobeert, maar de laatste weken ben ik wel overgestapt naar heerlijk rustig en comfortabel rijden. En dat kan in de e-tron subliem.
De e-tron kan in diverse modussen gereden worden. Qua aandrijving kan dat op vol elektrisch, hybrid auto, hybrid hold en charge. Je kunt natuurlijk ook nog kiezen om de bak in de sportstand te zetten en je kunt auto nog in een modus zetten waardoor het stuur wat sportiever / stugger draait.
Om het huis rij ik alles op vol elektrisch. Op wat langere afstanden kies ik auto. Het is een heel spel geworden om bij de volgende laadpaal de accu precies leeg gereden te hebben. Qua verbruikscijfers moet ik zeggen dat het me heel erg positief meevalt. Je leest dat veel hybrides het slecht doen in de praktijk, maar 1 op 30 is echt gewoon heel goed haalbaar! En dan staat bij bij de stoelverwarming, kachel, radio etc bijna altijd aan. En ik heb tot nu toe winters weer gehad, waarbij de accu een kortere range heeft.
Ik heb heel wat ritjes enkele reis rond de 50km. Afhankelijk van de rit, wel/geen snelweg, wind tegen etc haal ik nu (koud weer) tegen de 30 kilometer op vol elektrisch. Het beste verbruik haal ik door de stad uit vol elektrisch te kiezen, dan de 80-km weg en/of snelweg op de motor en dan het laatste stuk weer vol elektrisch. Hoe meer snelweg, des te slechter het verbruik uiteraard. Op de snelweg rijdt de auto overigens ook nog netjes gemiddeld 1 op 15/16. Wat opvalt is dat wind mee en tegen behoorlijk scheelt. Wind tegen geeft 1 op 12 en wind mee al snel 1 op 18/19 op de boordcomputer. Dan rijd ik net over de 100 en cruisecontrol.
Maar voor mij is het bereik van de accu voor ritjes om het huis meer dan prima en ik kom nooit thuis met een verbruik onder 1 op 20. We zullen zien hoe dit ontwikkelt als het warmer wordt en als ik weer meer zal gaan rijden. De meeste klantbezoeken duren een uurtje of 2 en laden kan bijna altijd wel. Dus ik ga er vanuit dat ik telkens weer met een volle accu op pad kan.
In parkeergarages is altijd wel een paal beschikbaar. Wel heb ik al gemerkt dat op parkeerplaatsen waar maar 1 of 2 palen staan, je vaak niet kunt laden omdat de palen bezet zijn. Dat gaat nog wat worden in de toekomst, want ik verwacht dat er heel wat elektrische wagens bij zullen komen. Laten we hopen dat er snel heel wat palen bijkomen.
Conclusie tot nu toe: Heerlijke auto, vering tikkeltje te comfortabel en het verbruik en MRB aangenaam laag. Blijven laden is wel een must, en dat doe je met de relatief kleine accu dus heel veel. Maar het went snel. Op naar de lente en hopelijk wat meer klantbezoeken en kilometers.
Eerste jaar zit erop - fijne wagen
- 95.000 km
Het eerste jaar met de A3 etron zit erop. Zojuist een beurtje achter de rug, de tussentijdse oliewissel. Alles was prima, geen issues gevonden. Ik heb niet heel veel km-ers gereden, maar heb de wagen wel heel divers gebruikt om even een update te kunnen geven.
De meeste kilometers heb ik deze zomer gemaakt op vakantie. Op pad geweest met de caravan naar de Alpen. Dat ging prima, het is een prima caravantrekker. Bestemming was Oostenrijk, Karinthië. Wat opviel is hoe weinig laadpalen hier te vinden waren t.o.v. Nederland. We lopen zeker voorop met de laadvoorzieningen. Fijn dat je dan ook gewoon de benzinemotor kunt gebruiken.
Afgelopen jaar 3 issues gehad, alhoewel het geen prangende zaken zijn.
Het schuifdak piept bij het openen als de buitentemperatuur hoog is. Het dak heeft een smeerbeurtje gehad, we zullen zien of dit gewerkt heeft als de temperaturen weer omhoog gaan.
De auto kraakt op drempels zodra de temperatuur lager wordt. Is irritant en doet af aan het premium gevoel. Navraag gedaan bij de dealer, is blijkbaar een bekend issue. De rubbers aan de voorzijde zijn bij de beurt weer gesmeerd, net als bij de aflevering. Het onderstel is nu weer fluisterstil, we zullen zien hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Last but not least, ik heb een gek issue gehad met de benzinemeter. Met de caravan heb je niet heel veel range, uiteraard door de kleine benzinetank. Elke 250 km moet je tanken. Met het zweet in de billen -en slechts 20 kilometer range over- een benzinestation gehaald op de autobahn. Wagen afgetankt en vol goede moed weer verder. Net voor de snelwegopgang zag ik dat de brandstofmeter nog helemaal op leeg stond. Snel gestopt en weer terug naar de pomp. Nogmaals getankt, maar er ging geen liter meer in. Dus tank zat vol, maar de meter gaf aan dat de tank leeg was. Met enige twijfel toch maar gaan rijden. Gelukkig liep de meter gaandeweg weer op, het issue heeft zich daarna niet meer voorgedaan.
Verder heeft de etron zich prima gehouden. Het is een fijne wagen. De app is inmiddels ook aan de praat, alhoewel er niet zo heel veel features zijn. Het is vooral fijn om even te kunnen checken of hij al vol is als hij aan een publieke laadpaal hangt en je kunt op afstand de kachel aanzetten. Heerlijk bij vorst (nooit meer krabben) en bij koude dagen.
Ik blijf braaf laden en ik heb het afgelopen jaar een gemiddelde van ruim 1 op 30 gehaald. Dat is wat mij betreft perfect. Ik heb 1 keer net over de 2.000 kilometer gehaald op 1 tankbeurt van 33 liter. Dat was in de zomer, waar de accurange behoorlijk groter is. Alles moet dan een beetje meezitten, maar het blijft een aardige bezigheid om het maximale aantal kilometers uit 1 tank te halen.
Met warme temperaturen haal ik net geen 40 kilometer op 1 laadsessie, in de winter is dat nauwelijks 30. Op lange afstanden (100km +) is het rond de 1 op 20. Zonder accu is het ongeveer 1 op 14.
Ik heb besloten om de standaard veren te gaan vervangen voor een Eibach set. De etron is comfortabel afgeveerd, maar ik vind het toch niet fijn rijden. Ik zal de ervaringen met de nieuwe veren delen. Mogelijk dat ik ook een Stage 1 tuning laat doen.
Kortom, de etron is een aanrader.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Uitgelicht aanbod

Audi A3 Limousine 1.4 TFSI CoD Sport Pro line 2x 1.4 TFSI CoD Sport Pro Line S
- 2016
- 185.235 km

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line S Line g-tron Elek.Dak/Xenon/Parkeersensor/Navigatie
- 2014
- 193.799 km

Audi A3 Cabriolet 1.4TFSI Automaat Sport Pro Line S-Line 2X | Sportstoelen | Navi | Clima | Alcantara | LED |
- 2016
- 73.463 km