Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition Pro Line (2015)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition Pro Line (2015)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf83.850 km
KM-stand laatst89.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A3: eerste 6 maanden

  • 89.700 km

Na 8 jaar sportieve hot hatches gereden hebben, 2x een Renault Clio RS en 1x een Mini Cooper S, is de keuze op een Audi A3 1.4 TFSI COD Ambition Pro uit 2015 gevallen. Een keuze die gezien de vorige auto's een stuk 'verstandiger' is. Maar waarom?

In augustus 2021 zijn wij op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk met de Mini. Het plan was om veel leuke tochtjes te maken in de Côte d'Azur, maar tijdens de eerste trip viel dat plan al in duigen. De rit naar de Franse zuidkust is zonder problemen verlopen en buiten het in de gaten houden van het oliepeil hoefde er ook geen gekke dingen te gebeuren. Echter, bovenop de Col de Turini liepen we terug naar de auto en lag er een enorme plas onder de auto. Achteraf bleek er een lek te zijn bij de thermostaat, maar gelukkig geen verdere schade. Dit was wel de druppel om op zoek te gaan na een andere auto, want de Mini had in 2,5 jaar al veel geld gekost. Er moest dus een betrouwbaardere en, met het oog op de toekomst, een wat grotere auto komen.

De zoektocht was vrij kort. Aangezien de eisen vrij specifiek waren, wisten we precies wat we wilde. Minimaal 150pk, handgeschakeld, 5-deuren, Climate control, minimaal Xenon verlichting, maximaal +/- 5 jaar oud en maximaal +/- 80.000km. De kanshebbers waren een Seat Leon, Opel Astra en een Ceed GT. Waarbij ik de Opel geen fijn interieur vond hebben en de Ceed GT beperkt was qua keuze en toch ook relatief oud aanvoelde. De focus lag dus op de Leon, tot ik deze Audi A3 voorbij zag komen, die ook nog eens bij mij om de hoek te koop stond. De auto zag er goed uit, voldeed aan de eisen, reed meer dan prima, de historie was kloppend en de prijs was scherp genoeg om tot een koop over te gaan.

Nu, ruim 6 maanden na de aankoop, heb ik een goed beeld van wat ik tot nu toe van de auto vind. In eerste instantie was het wel echt even wennen. De Audi rijdt in alle opzichten een stuk lichter dan mijn voorgaande auto('s) en dat is vooral te merken in de besturing, die daarnaast ook een stuk gevoellozer aanvoelt. Op zich niet gek gezien het verschil in karakter tussen de Audi en de hot hatches. Daarentegen is de Audi wel weer een stuk zuiniger, wat in deze tijden niet onbelangrijk is. Een verbruik van 1 op 18 is zonder moeite te halen. Verder valt het me op dat het comfortabele toch wel erg fijn is, maar dat er door het sportonderstel, in combinatie met de sportstoelen, toch nog wel een vleugje sportiviteit in zit. Een prima mix dus.

Toch zijn er wel een aantal minpuntjes, die gelukkig overkomelijk en zeker niet dramatisch zijn. Het eerste wat mij opviel sluit aan bij het stukje uit de vorige alinea. De auto is ietwat saai. Niet per sé erg en ik denk dat het eerder aan mijn verwachtingspatroon ligt dan aan de auto. Een kwestie van wennen dus. Wat mij ook opviel, is dat er vrij veel condensatie uit de uitlaat komt en dat de uitlaat ook niet echt heet wordt na een wat langere rit. Wel warm, maar je kan de uitlaat aanraken zonder dat het pijn doet. Is dit iets waar andere 1.4 TFSI COD rijders ook last van hebben? De vloeistoffen blijven gewoon netjes op peil, dus daar gaat er gelukkig niks fout. Daarnaast lijken sierlijsten lichte corrosieplekjes te hebben. Iets dat je niet direct ziet, maar blijft zien wanneer je het weet. Dat wordt vervolgd.

De eerste aanpassingen zijn inmiddels ook al gedaan aan de Audi. In het verleden heb ik vooral mijn 2e Clio en de Mini naar eigen smaak aangepast en dat wil ik, op een veel kleinere schaal, ook gaan doen met de Audi. De eerste aanpassing is de toevoeging van een Apple CarPlay module. Ik stoorde me enorm aan de verouderde kaarten van het MMI systeem en dit was de optie om up-to-date te zijn en te blijven. Daarnaast heb ik een 2e set velgen met winterbanden gekocht. De 17" velgen zijn originele Audi S-Line velgen en komen van een A3 van de generatie hiervoor. Ondanks dat de velgen van een vorige generatie A3 komen, staan deze erg goed. Ondanks dat ik er blij mee ben, wil ik in de toekomst misschien toch een maatje groter. De plannen voor de toekomst zijn het verlagen en het verbreden (spacers) van het onderstel, chiptuning en een aanpassing aan de aluminium sierlijsten rond de ramen. Ik twijfel hierover nog tussen het zwart laten wrappen van de sierlijst of het behandelen van de sierlijsten en kijken of de lelijke plekken weggewerkt kunnen worden.

Al met al een positieve indruk van de Audi in de eerste 6 maanden.

Positieve punten:
+ Comfortabel zonder alle sportiviteit te verliezen
+ Goeie stoelen
+ Fijn interieur
+ Zuinig

Minpunten:
- Ietwat saai
- Lelijke plekken op de sierlijsten
- Relatief veel condensatie uit de uitlaat

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens