Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Attraction Pro Line + (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Attraction Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 110.305 km |
Mijn ervaringen met een PHEV
- 110.305 km
L.S.
Nu we onze Audi A3 e-tron bijna een jaar in ons bezit hebben en de kerstvakantie is aangebroken leek het mij een mooi moment om een eigen review te schrijven. Ik wil daarbij vooral focussen op het verbruik van de auto in mijn situatie aangezien iedere plug-in anders gebruikt wordt en daardoor een ander verbruik geeft. Op deze website staat ook mijn verbruiksmonitor:
https://www.autoweek.nl/verbruik/26314/audi-a3-sportback-14-tfsi-e-tron-attraction-pro-line-2015/
Ik ben er van overtuigd dat tweedehands plug-ins voor veel particulieren een erg goed alternatief kunnen zijn, zowel uit economisch als uit ecologisch uitgangspunt en wil anderen die twijfelen graag over de streep trekken.
Laat ik voor ik echt van wal ga nog beginnen met te verwijzen naar een andere review, namelijk die van Demespeed, zijn review is erg uitgebreid, veel uitgebreider dan die van mij zal zijn, en deze review heeft mij destijds over de streep getrokken onze auto aan te schaffen.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/audi-a3-sportback-1-4-tfsi-e-tron-ambition-pro-line-2015/
De auto die we hiervoor met veel liefde hebben gereden is een Ford Focus Wagon 1.5 TDCI, een heerlijk rijdende wagen. Maar helaas een diesel en gezien onze huidige jaarlijkse kilometers (normaal zo'n 16.000 tot 18.000 km. per jaar) werd dat erg duur. Verder had de Focus geen automaat en moet ik iedere maand een keer naar Amsterdam door de spits en die toevoeging was erg welkom. Verder hadden we redelijk wat overcapaciteit van onze zonnepanelen die we konden gebruiken. We rijden nu voor ongeveer de helft op zonne-energie, de rest betalen we bij.
Andere auto's die ik toen heb overwogen was zijn:
- zijn broertje de VW Golf GTE, die op mij vooral een saaie indruk maakte, vooral van binnen,
- de VW Passat GTE, die vooral toch te duur was,
- de Mitsubishi Outlander, die te veel verbruikt als de accu leeg is en de
- Volvo V60 Plug-in Hybrid die uiteindelijk afviel doordat het een diesel is.
Liefst zou ik volledig elektrisch rijden, maar een auto die wij ons kunnen veroorloven met voldoende range, liefst boven de 400 km, bestaat niet. Wellicht een volgende auto over een jaar of drie.
Het is dus uiteindelijk de A3 e-tron geworden. Ten eerste omdat we het een mooie, prima rijdende auto vinden (toegegeven, de Focus rijdt toch nog wel beter) in een niet alledaagse kleur, shiraz rood. Verder zijn de sportstoelen veruit de beste die we tot nog toe gehad hebben. Deze zijn ook elektrisch verstelbaar, het enige wat ontbreekt is een geheugen voor de juiste zitpositie. De afwerking binnenin is ook duidelijk van een veel hoger niveau dan we gewend waren, waarbij weinig plastic te vinden is en alles erg degelijk aanvoelt. Een minpunt is overigens wel dat de kofferbak nogal klein is uitgevallen, zeker in verhouding tot de wagon.
Het verbruik
Zoals uit de verbruiksmonitor valt af te lezen gebruikt de auto 3,6 liter op 100 km. Elektrisch geeft de Audi-app 10,2 kWh per 100 kilometer op en de boordcomputer geeft aan dat we 58% elektrisch rijden. Als de accu leeg is geeft de boordcomputer aan dat het verbruik een zeer acceptabele 6 liter is per 100 km.
Ons dagelijkse woon-werkverkeer is 19 kilometer enkele reis, waarbij er helaas geen mogelijkheid is om op het werk te laden. De helft ongeveer is 100 km/uur weg, de rest vooral 60 of 80.
Wekelijks doen we een boodschappenrondje van ongeveer 40 km, ook voor de helft 100km/uur en de rest 50 tot 80. Verder wordt zoals hierboven beschreven in normale tijden maandelijks een tocht van ruim 400 kilometer op en neer naar Amsterdam gemaakt en rijden we geregeld naar Westelijk Noord-Brabant voor familie bezoek. Beide genoemde langere trips zijn door corona helaas nogal eens komen te vervallen dit jaar.
De auto heeft meer dan genoeg vermogen om er flink mee door te rijden, maar nodigt daar niet toe uit. Integendeel, mijn rijstijl is veel rustiger geworden, omdat ik zo weinig mogelijk de benzinemotor wil gebruiken.
Het enige echte minpunt dat ik aan de auto kan noemen is dat als de auto voorgeprogrammeerd is om op een bepaald moment opgeladen te zijn en je haalt de auto voortijdig van zijn laadsnoer dat dan de cruise control niet werkt. Schijnt een veelvoorkomend euvel te zijn, door een fout in de software, maar als de auto over een paar weken een beurt krijgt ga ik wel vragen of ze daarnaar kunnen kijken.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren