Audi A3 G-Tron
Aardgas-ambassadeur
- Cornelis Kit
- Eerste rijtest
CO2, fijnstof, NOx, het mag allemaal best iets minder. En het mooie is dat het allemaal ook best iets minder kán, zónder dat daar een elektromotor aan te pas komt. Eén van de antwoorden is aardgas en nog beter is het op biologische basis geproduceerde groen gas. Het eerste hebben we in Nederland in de grond zitten, het tweede kunnen we zelf maken uit onze afvalstroom. O, en dan is het tanken van aardgas ook nog eens goedkoper dan het tanken van conventionele brandstoffen. Daarnaast mogen we een eventueel belastingvoordeel ook niet over het hoofd zien. Op papier lijkt het allemaal te kloppen, maar lever je ook iets in? Tot voor kort hadden aardgasauto's een beperkte actieradius (veel verder dan 250 km kwam je niet op een volle tank, daarna moest je je redden met een klein reservebenzinetankje) en lekker pittig waren ze ook al niet. Audi rekent met de A3 Sportback G-tron af met deze nadelen. De eerste aardgasauto van het merk heeft volgens de fabriek een actieradius van 400 kilometer en een prettige, 110 pk sterke viercilinder. Bovendien is er een benzinetank van 50 liter aan boord.
Geen handbak
Alles voor een betere wereld, als we er tenminste niet extra voor hoeven te betalen, anders blijkt het hier niet te werken. Dat hebben we in het verleden gezien met bijvoorbeeld roetfilters en bio-ethanol. Het lukt alleen wanneer we financieel geprikkeld worden. Wat dat betreft valt de Audi A3 G-tron in de prijzen. Een paar honderd ondernemers die zichzelf spekkoper mogen noemen, hebben de auto al in december 2013 besteld en profiteren daardoor nog volop van de verschillende (milieu)investeringsaftrekregels uit 2013, zoals de KIA en de MIA. En dat terwijl de auto pas medio maart geleverd wordt. Hoe dit soort regelingen er dit jaar uitziet, is bij het ter perse gaan van dit blad nog niet bekend. Wel zeker is dat de Audi A3 G-tron ook in 2014 in aanmerking komt voor een lage fiscale bijtelling van 14 procent. Hiervoor mag een auto niet meer dan 88 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat lukt met de A3 G-tron alleen in de versie met de als automaat te rijden S-tronic-transmissie. Handgeschakeld zit de auto daar net boven (ongeveer 95 gram) en is-ie voor de zakelijke rijder minder interessant. Vandaar dat-ie met handbak niet in de Nederlandse prijslijst voorkomt. Maar … om de boektitel van de Amerikaanse Nobelprijswinnaar Milton Friedman aan te halen: There ain't no such thing as a free lunch. Voor het financiële voordeel moeten wel enige offers gebracht worden. Door de slimme plaatsing van de aardgastanks kon de originele benzinetank weliswaar behouden blijven, maar is de bagageruimte iets kleiner geworden. Daarnaast is het aantal aardgaspompen nog altijd beperkt. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Braaf in het midden
Onder de motorkap heeft Audi meer gedaan dan alleen maar een setje gasinjectoren monteren. Om te beginnen wordt de druk van 200 bar in de tank in twee stappen afgebouwd tot 8 à 9 bar inspuitdruk. Het gas wordt overigens niet zoals de benzine direct in de verbrandingskamer ingespoten, maar in het inlaatspruitstuk. Doordat het gas aldus een langere weg moet afleggen voordat het in de verbrandingsruimte komt, ontstaat er een kleine vertraging op het gaspedaal. Om dit te probleem te ondervangen, heeft Audi de motor voorzien van een kleinere turbo. Deze komt sneller op gang en daardoor is het koppel sneller aanspreekbaar. Een leuk stukje theorie, maar waar het om gaat, is de praktijk. In combinatie met de zeventraps S-tronic vormt de 110 pk sterke vierpitter een prima duo. Niet flitsend, wel comfortabel. Het accent ligt vooral op het lagere toerengebied. Maar goed, een fel karakter is ook niet de insteek van deze 'groene' auto. Hij doet qua beschaving in elk geval niet onder voor de gewone 1,4-liter TFSI's, wanklanken zijn hem vreemd. Na een stevige rit over een mooie mix aan wegen geeft de verbruiksmeter een keurig gemiddelde van 4,7 kg aardgas per 100 kilometer aan. Smokkelen door een deel van de route op benzine te rijden is er overigens niet bij, want een keuzeschakelaar is er niet. Wanneer het gas op is, schakelt de auto zelf over. Zie de benzinetank maar als een soort range extender. In geval van nood zou je zo volgens opgave 1.400 km ver moeten kunnen komen. Maar goed, dat is natuurlijk niet echt de bedoeling. De focus ligt op aardgas en daarop doet de auto het goed. Met alle gunstige regelingen en een vanafprijs van € 28.900 heeft deze A3 genoeg in huis als aardgas-ambassadeur.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.6 TDi 110 Pk S-Line I S-Line Sportstoelen I 18 inch. LMV I Xenon I Navigatie
- 2016
- 270.984 km

Audi A3 Sportback 1.2 TFSI Ambition | S-line | Xenon | Navi | PDC | Climate control | Cruise control
- 2016
- 185.210 km

Audi A3 Sportback 1.2 TFSI Attraction S-Tronic Navi NAP !!
- 2015
- 316.575 km
Lees ook
Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens
Audi A3 e-tron (2013-2020) - Occasion aankoopadvies
Audi A3 e-tron - 2015 - 118.703 km - Accudegradatie
Audi A3 e-tron (occasion duurtest) – 2015 – 116.848 km – 'Klokje Rond'
Luc: 'Hoe kan het dat tweederde van onze barrels van de Barrelbrigade 2023 illegaal was?'
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (63) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.