Audi A3
Zoek de verschillen
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
Duitsland is nog altijd het land van de onbegrensde snelheid. Althans, deels. Alleen daar vind je nog stukken snelweg waar de automobilist alles uit z'n wagen kan halen wat de fabrikant erin heeft gestopt. Geen wonder dus dat Duitse autoproducenten hun modellen graag in eigen land voorstellen. Want dan kunnen ze pas echt laten zien wat ze in huis hebben. En dat is vaak niet gering. Neem nu de vernieuwde Audi A3, en dan de versie met 1.9 TDI-motor die dankzij pompverstuivers aan een vermogen van 96 kW ofwel 130 pk komt.
We stappen in en als we na een paar afslagen op de Autobahn de ruimte hebben, doen we wat we 'thuis' eigenlijk nooit mogen; we trappen de kleine middenklasser van Audi - het luxe broertje van de VW Golf - eens ongegeneerd op z'n staart. En we vallen niet eens op, want onze collega-automobilisten weten het gas ook goed te vinden. Pas als we, na een paar keer opschakelen, een vaart hebben waarmee we ons op de meest linker baan 'verdienstelijk' kunnen maken, kijken we op de teller. Tjee, we rijden al 180. En het lijkt helemaal niks voor te stellen. De A3 met z'n nieuwe dieselmotor heeft die snelheid moeiteloos bereikt. Hij ligt net zo rustig en vertrouwenwekkend op de weg als, zeg, bij honderd kilometer. Ordinaire dieselgeluiden? Die hoor je niet. Je hoort binnen eigenlijk helemaal geen storend geluid en je kunt rustig met de andere inzittenden converseren. Hard praten is nergens voor nodig.
Korting op cruise control
Nu willen we wel eens weten hoe dat verder gaat. Deze diesel moet 205 kunnen toppen, hebben we gehoord. Jawel hoor; na 'n beetje aandringen gaat de naald van de snelheidsmeter vrolijk verder. Hij schuift zelfs doodgemoedereerd voorbij het getal 205 op de teller. Maar dat is niks bijzonders, want tellers geven nu eenmaal altijd een wat hogere snelheid aan dan je werkelijk rijdt. We geloven het wel; deze A3 doet echt wat Audi belooft. Hij doet het ook nog eens alsof ie z'n hand er niet voor om draait. Want ook als de naald de 200 gepasseerd is, ligt de A3 nog steeds zo zeker op de weg alsof met dit soort snelheden rijden voor hem de gewoonste zaak van de wereld is. En dat is het natuurlijk ook. Dat je buiten Duitsland hooguit 120 of misschien 130 mag, is voor de technici niet interessant. De dames en heren automobilisten moeten zelf maar in de gaten houden dat ze zich door het snelheidspotentieel van hun auto niet tot strafbare feiten laten verleiden. Hoewel, met een kleine tegemoetkoming door de rijksoverheid, in de vorm van een wat lagere BPM, krijgen alle A3's cruise control mee om je te helpen op de snelheid te letten.
Spaarmotor
Die kan dus goed van pas komen bij de A3 met de nieuwe 1,9-liter diesel. Want die sleurt er met z'n koppel van maar liefst 310 newtonmeter - al voorhanden bij 1900 tpm - heel best aan. Dat zie je ook wel aan het gemak waarmee een A3 1.9 TDI (96 kW) optrekt van nul naar honderd. Daar heeft 'ie maar 9,2 seconden voor nodig. Toch is dat binnen het A3-programma nog niet eens snel. De 1.8 T met 132 kW benzinemotor verslaat de nieuwe diesel met een sprinttijd van 7,6 seconden makkelijk. En de S3 is met 6,9 s nog eens een stukje rapper. Maar ja, die echte sportieveling kan ook met 154 kW/210 pk vermogen en een koppel van 270 Nm aan de slag. En z'n top van 238 liegt er ook niet om.
Kijken we naar het andere einde van het programma, of liever het begin, naar de A3 1.6, dan zien we trouwens nog altijd cijfers waar je goed mee voor dag kunt komen. We hebben het dan over een top van 189 en een acceleratie 0-100 in 10,9 tellen. Toch is de 1.6 de 'spaarmotor'. Audi nam hem onder handen en maakte hem zuiniger. Door het verminderen van de inwendige wrijving, het gebruik van nieuwe motorelektronica, en het verbeteren van het uitlaatsysteem zakte het gemiddelde brandstofverbruik met 0,6 liter naar 6,8 liter per 100 km. Tegelijk nam ook de uitstoot van schadelijke gassen met twintig procent. Toch kon het vermogen toenemen naar 75 kW/102 pk en steeg het koppel met 3 Nm naar 148 newtonmeter.
Andere wijzigingen
Wat biedt de A3 modeljaar 2001 nog meer voor nieuws? We noemen: vijftraps tiptronic als optie op de 1.8 T (132 kW) en de 1.9 TDI (96 kW), een verbeterd onderstel, koplampen met helder glas en ellipsoïde techniek, een 'geretoucheerd' front met een gewijzigde grille en een andere voorbumper, een wat anders gemodelleerde achterklep, gewijzigde achterlichten, bescheiden aanpassingen in het interieur en een nieuwe serie velgen. Voor het eerst levert Audi een TDI-motor in combinatie met vierwielaandrijving, want de 1.9 TDI (96 kW) is er ook als quattro.
Half september staat de vernieuwde A3 - met een onveranderde prijs vanaf f 48.000 - bij de dealer. Zie je zo gauw het verschil met de oude niet, pak dan de tekening er eens bij. Daarop geeft Audi uitgebreid aan wat er allemaal vernieuwd is. Zoek de verschillen.