Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Audi
  • A3

Audi A3 1.8 5V Turbo 180pk Ambition (2002)

Brave burger of kwajongen?

Audi A3 1.8 5V Turbo 180pk Ambition (2002)
  • Autotest
11 juni 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hij ziet er tamelijk braaf uit, de Audi A3. Maar vergis je niet, de A3 laat met z'n 180 pk menigeen in het stof bijten. Het is helemaal niet zo doorsnee als het misschien wel lijkt. Rij dus mee voor een automobiel rondje 'belletje trekken'.

De Audi A3 is ontworpen voor mensen met een jong hart, dat zie je zo. Twee deuren, dikke kont, lage neus, lekker dicht op het asfalt en gewoon niet te groot. Heb je meer nodig? Nee, toch? Maar heeft de auto zélf nog wel een beetje pit? Dát gaan we nu uitzoeken door een Audi A3 1.8T aan de tand te voelen. Het Volkswagen-concern, waar Audi onderdeel van uitmaakt, is een meester in understatements. Want slechts door de hoofdletter T in de typeaanduiding achter op de A3 rood te kleuren is het uiterlijke verschil te zien tussen deze, met 180 pk vermogen, en de 'zwakkere broeder' met 'maar' 150 pk. Goed, goed, ook de banden zijn een centimetertje breder en op de versnellingspook staat een extra cijfer te lezen vanwege de zesbak. We rijden trouwens met een A3 Ambition die standaard onder meer een sportiever interieur en onderstel heeft dan de Attraction-basisuitvoering.

Hoe zit het met het kloppende hart onder deze motorkap? Als basis dient de viercilindermotor met vijf kleppen per cilinder die het merk al jaren gebruikt. Er werd een turbocompressor gemonteerd, waardoor het vermogen behoorlijk werd opgeschroefd. U twijfelt nog een beetje aan het sportieve karakter? Ook voor de Golf GTI wordt deze motor gebruikt, dat zegt wel iets.

Zenuwachtig getrek

Met een turbo krijgt een auto al gauw twee gezichten. Wie het gaspedaal rustig bedient, krijgt er een tamme A3 voor terug. Maar trap je 'm tot op de plank, dan word je na een korte aar-zeling getrakteerd op een zacht fluitsignaal van de turbo en is het net of de auto naar voren wordt getrokken. Zo gaat het met deze A3: bij volgas gebeurt er eerst even niet veel, maar zodra de naald van de toerenteller boven de 2.000 komt, krijg je een enorme duw in je rug. Heb je geen zin in dat zenuwachtige getrek en geduw, dan moet je lekker vroeg schakelen en de naald van de toerenteller een beetje linksonder houden. Helemaal geruisloos is deze motor trouwens niet. Bij constante snelheden is hij goed te horen met 'n vrij doordringende dreun. Dat doet een beetje afbreuk aan het comfort.

Met zo'n puist vermogen onder de kap is de A3 natuurlijk watervlug. Kijk maar naar de acceleratiecijfers. Maar waar hij het moet afleggen, is wanneer je met al dat vermogen de bocht in gaat. Want dan blijkt dat zelfs het sportonderstel van de Ambition-uitvoering nog hartstikke comfortabel is. Hij zakt diep door zÕn veren en zoekt in rappe bochten graag de buitenkant op. Typisch natuurlijk voor een voorwielaandrijver, maar we vinden deze neiging toch iets te heftig voor de sportievere auto die de A3 pretendeert te zijn. Bovendien wil bij het uit-accelereren het binnenste voorwiel z'n grip wel eens verliezen.

Schakelen gaat heel goed; niet al te lange slagen van de pook, hij voelt trefzeker aan én je hebt een zesbak. Dat zesde verzet is op een ritje over de snelweg een prima idee. De toch al wat lawaaiige 1.8 houdt zich dan een stiller. De besturing is fijn.

In het interieur is niet veel jeugdige frivoliteit te vinden. Zeker niet in het donkerblauw dat wij tot onze beschikking hebben. Maar eerlijk is eerlijk, Audi biedt 'n vuistdik optieprogramma aan met ontelbaar veel bekledingssoorten en kleuren. Maar de basis, die blijft staan. En die is strak. Neem de kraakheldere opmaak van de wijzerplaten. Grote duidelijke cijfers, mooi blauwgrijs verlicht in 't donker en in het midden een rood display met info over het verbruik en de buitentemperatuur. De stoelen zijn goed te verstellen, het stuur en de gordels ook, dus een lekkere zit kunnen we wel vinden. Een persoonlijk minpuntje vinden we de vorm van de rugleuning van de sportstoelen. Verder veel lof voor de kwaliteit van de materialen en de degelijkheid waarmee het in elkaar zit. Gewoon top, maar dat mag natuurlijk ook wel voor ruim 31.000 euro.

Een auto met twee deuren heeft doorgaans niet zo veel ruimte op de achterbank. De Audi is daarop geen uitzondering. De ruimte houdt niet over en het is moeilijk om je voeten kwijt te kunnen onder de voorstoel.

Een kwajongen is het zeker. Want de Audi A3 1.8T houdt van een snel ritje. Het sterke punt van de Audi zit 'm natuurlijk in het vermogen, waarmee je veel mensen in hun hempie zet. Daarentegen is het onderstel wat aan de comfortabele kant.

Signalement

Merk Audi
Model A3 1.8 5V Turbo 180pk Ambition
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 31.160

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.152 mm / 1.735 mm / 1.427 mm
Wielbasis 2.513 mm
Massa leeg 1.155 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 620 kg
Banden205/60VR15Prijzen
Topsnelheid 228 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,0 s / 9,8 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 187 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Audi A3
Audi Audi A3

PRIVATE LEASE Audi A3

INFO
XLEasy
XLEasy
Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (5D/6H)
€ 479
Stel samen ▸
Audi
Audi
Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (5D/7A)
€ 489
Stel samen ▸
Audi A3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A3 1.6 Amb. 2002 Airco 106.000KM Nap

    Audi A3 1.6 Amb. 2002 Airco 106.000KM Nap

    • 2002
    • 106.153 km

    € 2.990

    Audi A3 1.6 Ambition

    Audi A3 1.6 Ambition

    • 2003
    • 115.597 km

    € 4.950

    Audi A3 1.8 5V T S3 Ambition ORIG.NL XENON,SCHUIF/KANTELDAK,LEDER/ALCANTARA

    Audi A3 1.8 5V T S3 Ambition ORIG.NL XENON,SCHUIF/KANTELDAK,LEDER/ALCANTARA

    • 2001
    • 185.979 km

    € 9.950

Meer Audi A3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A3

    120
    • 30 augustus 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A3 specificaties
  • Audi A3 occasions
  • Audi A3 video's
Advies en informatie
  • Audi A3 tests
  • Audi A3 gebruikersreviews
  • Audi A3 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition (2022)

    Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition...

    9
    • 12 april 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition Pro Line (2015)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Ambition...

    4
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition Pro Line (2013)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition...

    • 6 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.4 TFSI COD 140pk Ambiente Pro Line (2013)

    Audi A3 1.4 TFSI COD 140pk Ambiente Pro...

    3
    • 4 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Sport (2016)

    Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Sport...

    2
    • 8 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A3 1.8 5V Ambiente (1999)

    Audi A3 1.8 5V Ambiente (1999)

    2
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A3 Limousine 35 TFSI Business edition (2021)

    Audi A3 Limousine 35 TFSI Business edition...

    2
    • 17 augustus 2021
meer reviews
Op de rollenbank - Audi A3

Op de rollenbank - Audi A3

90

Post van dames ontvangen we eigenlijk nooit in de rollenbankmailbox. En als zo’n dame...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    460 pk voor Audi RS3

    460 pk voor Audi RS3

    36
    • 17 maart 2022
  • Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    • 11 maart 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'EV zonder eigen laadpaal, niet doen'

    Achteruitkijkspiegel - 'EV zonder eigen...

    454
    • 19 februari 2022
  • Nieuws
    Audi A3 mogelijk ook als Allroad

    Audi A3 mogelijk ook als Allroad

    3
    • 25 november 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met dieselmotor

    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met...

    84
    • 2 november 2021
  • Test: Audi RS 3

    Test: Audi RS 3

    • 26 oktober 2021
  • Audi A3 1.6 FSI – 2007 – 533.862 km - Klokje Rond

    Audi A3 1.6 FSI – 2007 – 533.862 km - Klokje...

    • 18 oktober 2021
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    47
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden