Audi 90 2.0 automaat - Op de Rollenbank

Minder obligaat dan een 3-serie

35 reacties

Video
AutoWeek 18 2021
AutoWeek 18 2021

Je leest het in AutoWeek 18 2021

De hoekige Audi 80 uit de vroege jaren 80 staat ons allemaal nog wel voor de geest. Maar een Audi 90? Wat was dat ook alweer? Welnu: dat is in grote lijnen dezelfde auto als de 80, maar dan met een vijfcilindermotor. Topklasse anno 1985. Wat doet dat in handen van een jongeman als Cas van de Woestijne?

Hoe komt Cas in die Audi 90 terecht? Op die vraag volgt een simpel antwoord. “Ik zocht naar een auto met een vijf- of zescilindermotor. Deze Audi leek me wel een leuke afwisseling tussen alle BMW’s die er worden gereden.” Daar heeft hij gelijk in. Want wanneer zie je zo’n model nu nog? De Audi staat nog maar een paar maanden bij Cas voor de deur. In die tijd heeft hij de auto verlaagd en bouwde hij er een uitlaat voor. Allemaal zelf. “We hebben thuis een camperzaak en daar is ook een brug. Ik kan dus gemakkelijk zelf sleutelen.”

Cas vindt het jammer dat zijn auto een automaat heeft. “Behalve dat ik graag zelf schakel, is het ook maar een automaat met drie verzetten. En verder is het jammer dat dit geen 90 2.2 quattro is, maar dan ben je aan het winkelen in een andere prijsklasse.” Nu hij toch zo gezellig aan het vertellen is over zijn auto: “Als ik er rustig mee rijd, rijdt hij 1 op 8 – dat is natuurlijk ook niet meer helemaal van deze tijd.”

De tweeliter vijfcilinder in de auto van Cas levert volgens de folder 115 pk. Rollenbankmeester Ghisbert van Ginhoven buigt zich enthousiast over de techniek. “Dit is wel geweldig hoor. Deze vijfcilinders staan bekend als beresterk. Maar verder kun je er weinig mee. Als de ontsteking goed is afgesteld, valt er verder weinig aan te tunen.” Ghisbert spreekt vooral in mooie woorden over de Audi 90. “Hij ziet er goed verzorgd uit en ook de techniek ziet eruit alsof het regelmatig aandacht krijgt.” Dat klopt inderdaad, want na aanschaf is Cas er behoorlijk druk mee geweest om een en ander te fatsoeneren. “Ik heb onder meer de distributieriem gedaan. Al met al is er best veel werk in gaan zitten om de Audi helemaal in orde te krijgen.”

De rollenbankmeting laat in het eerste begin een vertekend beeld zien. “De koppeling heeft slip, vandaar dat de meting heel hoog begint. Later vlakt het koppel af en kom je tot realistische waarden”, licht Ghisbert toe. Uiteindelijk komt de vijfcilinder vijf pk te kort ten opzichte van de fabriekswaarde. “Dat is een prima prestatie. Daar moet je helemaal niets aan willen doen.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Audi
Model 90 2.0
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 3 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 0

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 165 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.465 mm / 1.682 mm / 1.365 mm
Wielbasis 2.538 mm
Massa leeg 1.060 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 560 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 181 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s
Brandstofverbruik

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.