Alfa Romeo Spider 1.8 Twin Spark 16V (1998)

Openluchttheater

Alfa Romeo Spider 1.8 Twin Spark 16V
Wil je bekijks? Stap dan in een gele Alfa Spider. Legio enthousiaste reacties van het publiek op deze 'auto zonder plankenkoorts'. Een kleine facelift en een andere basismotor moet nog meer mensen naar dit theater gaan trekken.

Of je met de Alfa Romeo Spider nu open of dicht rijdt, hij gaat aan vrijwel niemand onopgemerkt voorbij. Iedereen draait zich onwillekeurig toch nog even om. Dat is ook niet zo vreemd. Koplampjes die brutaal naar voren loeren, een 'vouw' die in de voorste wielkast begint en diagonaal over de auto naar het cabriodak loopt. En kijk eens naar de strakke lijnen van de achterkant, met achterlichten die over de hele breedte lopen. En dan de kleur: Giallo Zoe, een gele metallic-kleur die 'm juist in de zon erg goed staat. Een auto die dus graag gezien wil worden.
De Alfa Spider is de cabrio-versie van sportcoupé GTV. Beide auto's kwamen een jaar of drie geleden op de markt en onlangs werden ze opgefrist en er kwam een motor bij aan de basis: de 1.8 uit Alfa's jongste aanwinst, de 156. Dat maakt hem twaalf mille goedkoper dan de tweeliter, het grootste nieuws vinden we dus onder de motorkap.
Daaronder ligt een 1747 cc metende viercilinder met vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen, net als vrijwel elke Alfa viercilinder met dubbele ontsteking.
De 1.8 is goed voor 106 kW (144 pk) bij 6500 tpm. Voor het maximale vermogen zul je dus flink moeten trappen en helaas gaat dat niet samen met een vette sound uit de uitlaat. Hij klinkt erg gewoon, constateren we teleurgesteld.
Om te presteren moet je inderdaad alles uit de kast halen: flink planken. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 gaat net binnen de tien tellen: 9,9 s.
In het dagelijkse verkeer zul
je zelden dit soort prestaties moeten leveren. Juist tijdens normale ritten valt op dat de motor in de lage toeren wat te kort komt. Het is alsof hij onder de 3000 tpm een beetje inhoudt, want pas als de naald van de toerenteller de 3 passeert, komt er snelheid in de Spider. Voor relaxed cabrio-rijden voldoet de motor prima; wie sportieve prestaties verlangt van deze zwaargewicht zal een grotere motor moeten nemen. Een gemiddeld verbruik van net boven 1 op 10 is acceptabel.

Felle zon

Aan de buitenkant van de auto vinden we nog een paar wijzigingen. Al moet je drie keer kijken om ze te ontdekken. Bij de 'nieuwe' Spider zijn de dorpels en onderkanten van de bumpers in de kleur van de auto, dat was vroeger zwart. Bovendien vinden we voor een andere grille, nu met chromen omlijsting. Wat ingrijpender zijn de veranderingen in het interieur. De klokken kregen een zilver randje en ook de middenconsole werd zilvergrijs gespoten - wat in de felle zon weleens hinderlijk reflecteert. Er zijn allerlei knoppen en metertjes geleend uit de 156, zodat de dashboards nu sterk op elkaar lijken. Op de foto ziet u een blauw lederen interieur. Dat kost liefst zo'n f 5.500 extra en Alfa doet er dan een dito gekleurde cabrioletkap bij.
Ondanks al dat moois verliep 'n weekje Alfa Spider niet geheel vlekkeloos. Al de eerste dag brachten we een ongewenst bezoek aan de garage. In het dashboard lichtte het airbag-waarschuwingslampje op en ging niet meer uit. In de werkplaats werd de computer gereset en werden de airbags weer geactiveerd. Ook had de gele Spider af en toe moeite met starten; hij wilde gewoon niet aanslaan. Even rust en dan ineens deed 'ie het wel zonder mekkeren.
De cabriokap zorgde af en toe ook wat voor irritaties. Het is moeilijk om 'm in je eentje goed wind- en waterdicht te sluiten. Het bleek dat de bevestigingshaakjes op de verkeerde gaatjes inhaken. Misschien is het een gevolg van nieuwigheid, misschien is de kap gewoon te klein.
Toch konden deze mankementen de pret niet drukken. Want rijden doet 'ie perfect. Hij is koersvast en ook in bochten geeft hij geen krimp. Van onderstuur is nauwelijks sprake en voor een cabrio is de Spider behoorlijk stijf. Alleen op heel slechte klinkerwegen tordeert hij wat, maar niet hinderlijk.
De toevoeging van een 1.8 heeft vooral prijstechnische gevolgen. Dat wil niet zeggen dat de Spider een koopje is, voor een paar mille minder heb je bijvoorbeeld een flinke Mazda MX-5. Toch ook een auto die behoorlijk wat rijplezier biedt. Maar het uiterlijk van een Spider... daar kan toch niemand tegenop?

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model Spider 1.8 T.Spark 16V
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.515

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.747 cc
Maximaal vermogen 106 kW / 144 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 169 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.285 mm / 1.780 mm / 1.315 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.325 kg
Laadvermogen 285 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden195/60WR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,9 s / 14,5 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 213 g/km