Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)

autoreview

Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)

Signalement

UitvoeringSpider 2.0 T.Spark 16V L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst139.200 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 122.000 km

In het verleden al eens een Alfa GTV bezeten, een auto waar ik nog regelmatig met heimwee aan terugdacht. Dit keer voor de dakloze variant gekozen.

Ook nu weer met de 2-liter Twin Spark motor. Een heerlijke soepele motor die graag toeren maakt. Onderin is de trekkracht niet overmatig, maar bij hogere toerentallen is de motor ontzettend gretig. Daarbij is de sound voor een viercilinder ook nog eens heel aangenaam. Nooit opgevallen bij de GTV maar als ik open rij hoor ik zelf af en toe een donkere plof uit de uitlaat. Het brandstofverbruik val me mee, onder Nederlandse omstandigheden ongeveer 1 op 11.

De zitpositie is niet perfect, maar met wat passen en meten is er een prima werkplek te vinden. Wel valt me op dat bij een gesloten dak de bovenrand van het dak erg dicht bij je hoofd staat. Veel langer dan 1,90 m moet je ook niet zijn. Het dashboard is vrij klassiek en tamelijk sober, vooral vergeleken met moderne auto\'s met hun vele schermen en displays. Maar het past perfect bij de sfeer van de auto.

De stoffen kap sluit perfect af en ziet er nog uitstekend uit. Het is wel minder stil binnenin dan in de GTV, maar het verhoogt alleen maar de sfeer. Deze auto heeft een elektrische kap. Twee haken met de hand los maken, en daarna verdwijnt de gehele kap onder een afdekplaat. Het gaat niet razendsnel maar het blijft elke keer weer een fraai gezicht.
De hoeveelheid bergruimte valt mee. De bagageruimte is niet groot, maar wel diep. Boodschappentassen passen er prima in, en vallen bovendien niet om. Er zit nog een vrij ruim afsluitbaar bergvak achter de stoelen.

Sturen en schakelen is een genot. In combinatie met de lage zitpositie heb je echt het gevoel dat je in iets bijzonders rijd. Ook de wegligging is voor een voorwielaandrijver uitstekend, al zijn er roadsters die op dit punt beter scoren. Maar het tijdloos fraaie design is vrijwel onovertroffen, en maakt de paar tekortkomingen meer dan goed.

Tijdens de vakantie in één week 3000 km afgelegd, zonder een centje pijn voor zowel auto als bestuurder.

PROBLEMEN

  • 122.000 km

Na een hele warme dag wou de elektrisch kap niet meer sluiten. Even rondgekeken op internetfora en er achter gekomen dat de elektromotor incidenteel wel eens op een dood punt kan komen te staan. Een tikje met de hamer is voldoende om hem er uit te halen.

Verder niets.

Kleine dingetjes

  • 135.000 km

De Spider houdt zich op een paar kleine dingen na prima. In de zomer heeft hij heel wat kilometers onder de wielen gehad. Ook is de auto op een kleine vakantie meegeweest, wat met twee personen en een week bagage prima gaat. De kap is vaker open geweest dan dicht.

Afgelopen maanden zijn er twee probleempjes voorgevallen. De versnellingsbak maakte af en toe een wat gierend geluid. Vervangen van de koppeling deed wonderen. Tijdens de APK kwam wat te veel speling op de achterste draagarmen aan het licht, die zijn vervangen. Verder sprong het airbaglampje spontaan aan. Een losgeschoten stekkerverbinding onder de bestuurdersstoel bleek de oorzaak.

Eerder dit jaar heeft een onverlaat schade aan motorkap en voorbumper veroorzaakt op een parkeerplaats. In totaal driekwart van de auto laten overspuiten. Er zat namelijk ook wat verkleuring op de achterbumper en cabriokap. Rood is nu eenmaal een kwetsbare kleur. Nu oogt hij mooier dan hij ooit geweest is.

Voor de rest nog steeds een heerlijke auto. Zeker de motor verdient een pluim. Eén van de lekkerste atmosferische viercilinder motoren die ik ken.

Vertrek

  • 139.200 km

De laatste bijdrage over deze fraaie Italiaan, want de auto is niet langer in mijn bezit.
Afgelopen jaar geen noemenswaardige problemen. Grootste kostenpost was vervanging van de distributieriem. Dit dient elke 3 jaar of 60.000 km te gebeuren. Toch ongeveer 550 euro. De Spider trok iets naar links. De banden voor- en achter zijn omgewisseld, opnieuw uitgelijnd en het probleem was verholpen. Technisch geen problemen, de motor draait nog als een zonnetje. In de bijna 3 jaar dat de Spider in mijn bezit was heeft hij me geen enkel moment in de steek gelaten.
In maart is de auto verkocht aan een enthousiaste Alfa-liefhebber.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.