Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20V Disctinctive (2004)

Parkeren directie?

Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20V Disctinctive
Er zijn weinig argumenten waarom de Alfa geen plaats op de directieparkeerplaats zou verdienen. Maar z'n sportieve karakter nodigt uit tot een rijstijl waarbij de directeur niet rustig achterin kan werken. Misschien dat die persoon liever zelf achter het stuur kruipt.

Eind 2003 onderging de Alfa 166 een nose job die hem in plaats van sierlijker, juist wat grover maakt. Nu had de 166 van oorsprong wel een bescheiden neusje voor een grote middenklasser. Terwijl een krachtige uitstraling natuurlijk veel beter past bij een merk met een sportief karakter. Voortaan gaat de 166 dus door het leven met een front dat aangeeft dat andere weggebruikers opzij moeten. Maar ook achter de nieuwe grille veranderde er wat. De Alfa is nu leverbaar met de 2.4 JTD 20V-motor, een vijfcilinder zelfontbrander met een inhoud van 2.387 cc. Z'n twintig kleppen worden bediend door een dubbele bovenliggende nokkenas. Als moderne diesel heeft hij MultiJetinspuiting, dat wil zeggen dat de brandstof telkens in een aantal nauwkeurig gedoseerde porties wordt ingespoten om het verbrandingsproces optimaal te laten verlopen. Alfa geeft op dat de machine goed is voor een vermogen van 175 pk en een koppel van 385 Nm.

Alfa-recept
Volgens vertrouwd Alfa-recept zitten chauffeur en voorpassagier in sportief gemodelleerde stoelen. In deze luxueuze Distinctive-uitvoering zijn de zetels uitgebreid elektrisch verstelbaar. Achter het met leer beklede, in hoogte verstelbare stuurwiel ziet de chauffeur ronde instrumenten. Het koepeltje waaronder de klokken en meters zijn samengebracht, sluit aan op de middenconsole die duidelijk bij de werkplek van de bestuurder getrokken is. Aan de kant van de bijrijder wijkt het dashboard terug. De middenconsole wordt gedomineerd door een groot uitleesscherm.

Om als directieauto dienst te kunnen doen moet een grote middenklasser achterin wel een beetje ruim zijn. Achterpassagiers kunnen in de Alfa hun benen goed kwijt. De hoofdruimte kan er ook aardig mee door. De achterbank van de 166 is zelfs speciaal toegesneden op veeleisende passagiers; hij is namelijk opgedeeld in twee zetels met daar tussenin een 'noodzitje'. Dat zie je ook aan de veiligheidsvoorzieningen: de Alfa 166 heeft achterin maar twee driepuntsrolgordels en twee hoofdsteunen, die niet in hoogte verstelbaar zijn. Wie veroordeeld wordt tot het 'noodzitje', moet het doen met een heupgordel.
Z'n fraaie lijnen stralen sportiviteit, ja zelfs agressie uit. Precies de eigenschappen die je van een Alfa verwacht. De 166 2.4 JTD 20V doet wat z'n uiterlijk belooft. Kijk alleen maar naar die acceleratie; de diesel komt bijna net zo vlot uit de startblokken als een 2.5 V6 24V. Trap je de zelfontbrander op z'n staart, dan laat de vijfcilinder zelfs een krachtig – maar gedempt – gegrom horen. In bochten duurt het lang voordat onderstuur zich doet gelden, maar dat is weer makkelijk op te vangen door wat gas te minderen. Bovendien kun je rekenen op het 'vangnet' dat het standaard stabiliteitssysteem biedt.

Deze 166 is een echte rijdersauto, volgens de beste Alfa-tradities. Ondanks z'n duidelijk sportieve inslag is het met het comfort aan boord best in orde; met dank aan het onderstel, dat weliswaar stevig, maar toch voldoende soepel is. Aan het comfort draagt ook de geluidsisolatie bij; die zorgt voor rust in het interieur. Potentiële achterpassagiers zullen er niet zo blij mee zijn dat de 166 achter geen zij- en hoofdairbags heeft.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 166 2.4 JTDm 20v Distinctive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 46.720

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.387 cc
Maximaal vermogen 129 kW / 175 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 385 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.800 mm / 1.416 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,2 s / 5,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,3 s / 8,3 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 198 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.