Alfa Romeo 147 1.9 JTD Distinctive (2002)
Op weg naar het geluk
Je moet een keer of wat kijken voor je ziet dat deze 147 daadwerkelijk víjf deuren heeft. Met achterste deurgrepen die op min of meer dezelfde manier als bij de 156 zijn 'weggewerkt' in de stijlen van de achterdeuren.
In de Alfa ligt de laatste versie van hun alom geprezen, 1,9 liter grote JTD-motor met een ver-mogen van 115 pk. Daarmee gaat hij allereerst verschrikkelijk hard: bijvoorbeeld een acceleratie naar de 100 in om en nabij de 10 seconden. Zuinig is hij ook en het motorkarakter is aantrekkelijk: de JTD trekt enorm geleidelijk van lage naar hoge toerentallen. En sleurt er met zijn koppel van 275 Nm (bij 2.000 toeren) altijd aan; een heerlijk soepele motor.
Comfort
Ook zo belangrijk, zeker voor kilometervreters: comfort. Wat dat betreft ontbreekt het de Alfa-rijder aan niets. De stoelen bijvoorbeeld, zijn uitstekend instelbaar en zitten perfect. Een lekkere positie is een fluitje van een cent, al is het alleen maar omdat het stuur in hoogte én diepte verstelbaar is. Daarbij kijkt de bestuurder tegen één van de fraaiste dashboards uit de business aan, en dat is ook iets waar je je lekker van gaat voelen. Goed, er zitten een paar knopjes links wat achter het stuur verborgen. En doordat je echt ín de 'metertunnels' moet kijken, en die meters wel wat minder goed afleesbaar zijn, dat zijn offers die je er graag voor overhebt. Ook de bediening vergt eerst enig gepuzzel en daarna wat gewenning: veel functies op de steeltjes aan het stuur, nog meer knopjes op de middenconsole, en dan zitten er op het stuur ook nog een paar. 't Kost even, maar dan heb je ook heel wat, zeker als je hebt gekozen voor 't Connect-systeem. Er is nog een vaak vergeten comfort-element: het geluid. Complimenten dus voor de isolatie-experts, want de JTD is echt lekker stil. Ook trillingen worden goed 'buitengehouden'.
Zelfs de meest verstokte olie-stoker wil 't gas er wel eens écht opgooien en 'dat ene bochtje' eens goed bij z'n lurven pakken. Zéker de gemiddelde Alfa-rijder. Dus, hoe rijdt de JTD? In één woord: goed. Neem de besturing. Dat is in het begin bijna even schrikken: allemachtig, wat stuurt dat ding direct! Elke millimeter die je het stuur beweegt, betekent ook echt een koerswijziging. En als je daar even aan gewend bent, wil je nooit meer wat anders. De 147 is zó ongelooflijk precies te plaatsen, dat elke bocht een nieuwe dimensie krijgt. Daarbij laat de stuur-bekrachtiging zó veel gevoel en contact met het wegdek over, dat maar één woord past: dit is stuurbeprachtiging. Voor het onderstel geldt iets soortgelijks: contact te over, stevig zonder echt stug te zijn en een hoeveelheid grip waar de gemiddelde plakbandfabrikant jaloers op is. Ook de standaard aanwezige tractiecontrole helpt hieraan mee, natuurlijk. Je mag een beetje spelen, maar wie het te gek maakt, wordt teruggefloten – zo hoort het. Hij schakelt met een lichte tegendruk en tref-zeker – prima. De Alfa is een échte rijdersauto.
Hoewel de Alfa in verhouding tot bijvoorbeeld een Golf iets langer is en een langere wielbasis heeft, belangrijk voor de ruimte achterin, blijkt hij qua binnenmaten juist compacter en kan hij duidelijk minder bagage aan. Goed, de benen van mensen die achterin plaatsnemen hebben wat meer ruimte dan die van mensen die achterin een Golf zitten, maar dat betalen ze terug in de hoofdruimte. Die aflopende achterkant die van de 147 (mede) zo'n snel model maakt, kost simpelweg centimeters. Je zit niet klem, maar echt ruim is het er nu ook weer niet. En de instap achterin is ook niet je dat. De achterportieren gaan niet al te ver open, en de achterste wielkasten beperken de instapopening aanzienlijk. De tildrempel van de 147 is hoog en de bodem van de kofferruimte juist diep: wat dat betreft maakt de 147 vrienden onder ruggenkrakers en fysiotherapeuten.
De laatste, maar zeker niet de minste vraag: wat krijg je voor je geld? Om te beginnen: de Alfa is geen koopje. De 147 moet in deze uitvoering zo'n € 25.850 opbrengen en dat is veel geld voor dit formaat auto. Daar krijg je echter wel een rijke uitrusting voor, inclusief automatische airco (links en rechts gescheiden), BOSE-geluidsinstallatie met stuurwielbediening, regensensor en windowbags.
De Alfa 147 JTD is snel, rijdt uitstekend, heeft een heerlijke motor, zit goed in z'n uitrusting, is sterk geprijsd, ziet er fenomenaal uit en geeft je constant het idee dat je in iets exclusiefs zit, dat je wordt verwend.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 147 1.9 JTD 115pk Distinctive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.240 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.910 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 275 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.170 mm / 1.729 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.546 mm |
Massa leeg | 1.265 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 400 kg |
Banden | 195/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 191 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,9 s / 9,0 s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 155 g/km |