Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD 115pk Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 234.508 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
- 234.008 km
Ik was op zoek naar een ander kaliber auto. Mijn Ford Fiesta rijd lekker, maar aangezien ik volgend jaar veel moet reizen wou ik graag een diesel. Eigenlijk heb ik me nooit zo verdiept in Alfa's. Maar na het speuren op internet werd ik verliefd op de 147 Rosso.
Na bij een garage een testrit gemaakt te hebben was ik verkocht. Wou wat rijd dat heerlijk. De koop was dan ook snel gesloten.
Aibag schakelaar
- 235.240 km
De auto nog maar net in m'n bezit en helaas hoor ik nu al een klapperend geluid onder de auto. Meteen zelf maar even gekeken en ja hoor: een bout los geschoten van het hitteschild op de uitlaat, deze was door geroest. Hiervoor hoefde ik gelukkig niet terug naar de garage, heb er een carrosseriebout op gezet en dit zou voorlopig voldoende moeten zijn. Het klapperende geluid was in elk geval weg!
Bij de testrit brandde het airbag lampje. Een bekend probleem bij de 147. Ik dus de garage bellen waar ik de auto heb gekocht om te vragen naar een oplossing, in het verkoopcontract is namelijk opgenomen dat dit opgelost zou worden voor de aankoop.
Garage stelde voor om de fout elders uit te lezen en op hun kosten het daar te laten repareren (de garage waar de auto gekocht is, is niet naast de deur). Uiteindelijk alleen het probleem laten uitlezen: de airbag schakelaar rechts bij de bijrijder is defect.
De garage waarbij de auto gekocht is gaat toch (voor de helft van het geld) mijn distributieriem nog vervangen, dus dan repareren ze ook meteen de airbag schakelaar maar mee (onder garantie). Afgesproken prijs met de garage: 280 euro.
Hulp koppeling cilinder
- 235.251 km
Mijn cruise control werkte soms wel en soms niet. Uiteindelijk kwam ik erachter dat dit kwam door een koppeling die niet volledig meer omhoog kwam.
Met een aardige reparatie in het vooruitzicht werd ik dus vandaag ook nog eens verrast met een reparatie van een kapotte: hulpkoppeling cilinder.
Meteen aangegeven dat ik de las punten van de uitlaat wou mee laten controleren omdat ik zelf al een aantal punten hersteld heb met carroseriebouten.
Na het ophalen van de auto deed de koppelings pedaal het weer perfect. Auto rijdt weer als een trein en alle geluidjes zijn weg. Al met al 173 euro verder.
Distributieriem
- 236.000 km
Nu de 147 bij de garage staan voor een nieuwe distributieriem en airbag schakelaar (wordt onder aankoopgarantie vervangen). De riem is nu 3 jaar oud en er is 60.000 mee gereden. Aangezien ik de vorige bestuurder niet ken heb ik toch maar besloten om de riem te laten vervangen. Dan kunnen we weer vol gas geven op de Duitse snelwegen deze vakantie.
Vandaag opgehaald. Kosten 280 euro.
Turbodruk sensor
- 239.409 km
De vakantie naar Frankrijk was geen probleem, was totaal rijgenot, auto reed in Duitsland netjes 192 km/h. Gemiddeld verbruik was 1 op 16,5.
Helaas is de vakantie naar Brabant wat minder in onderhoud. vandaag verloor de auto ineens zijn "pit". Bij de garage bleek dat de turbodruk sensor defect is. Kosten: € 208,00. Gelukkig zat ik in Nederland.
Begin nu wel lichtjes geïrriteerd te raken. Maar goed, ik kijk nog steeds bij elke rit uit naar het rijden. Want het blijft heerlijk rijden!
Koppeling & 2 massavliegwiel vervangen
- 242.000 km
Vandaag begon de auto te stotteren in de eerste en tweede versenlling. Na enig zoekwerk op Google en bezoekje aan mijn vaste garage bleek al gauw wat er mis was: het 2 massavliegwiel is defect. Kosten: 1900 euro en heb dan ook gelijk geïrriteerd mijn aankoop garage gebeld.
Maar wat ik nooit had verwacht is deze onder garantie door hun vervangen. Aangezien hij 30.000 KM geleden al vervangen is en dit onderdeel dus nog niet kapot zou mogen zijn.
Woensdag is de volledige koppeling met druklager, drukgroep + het 2 massavliegwiel vervangen. Al met al een nette service en de auto rijdt weer als nieuw!
Leder inbouw
- 245.000 km
Ook al is het interieur van mijn auto nog prima. Ik vond wel dat de deurpanelen af waren en ook door de vorige eigenaar zelf herstelde stiknaad in de bijrijdersstoel vond ik vervelend. Deze heb ik dus bij lederinbouwnederland.nl laten repareren en de deurpanelen laten bekleden. het interieur is verder al volledig leder.
Totale kosten: 320,00, maar dan heb je ook weer een net interieur..:)
Winterbanden en andere velgen
- 249.650 km
Vandaag 2ehands originele 16'' Alfa romeo velgen gekocht en nieuwe Nokian WR A3 banden. Deze laten monteren bij een garage in de buurt. Gelijk het airbag lampje even laten resetten, want door het stofzuigen was even de airbag schakelaar onder de stoel los geschoten (bekend probleem bij de 147).
De garage nam het me alleen niet in dank af dat ik met eigen banden kwam aanzetten. Ze hebben voor de totale klus 192,00 euro berekend. Daar komen we dus niet weer.
De trilling in m'n stuur die ik sinds een maand had is wel verdwenen en de auto ligt weer heerlijk op de weg.
Draagarmen en stabilisator verbindingen
- 251.000 km
Vandaag hoorde ik het auto een nieuw en bonkend geluid maken op klinker weggetjes. Aangezien de auto ook een beurt nodig heeft dit maar doorgegeven. Al gauw werd ik gebeld met de mededeling dat de draagarmen onder, voor, speling hebben. Ook de stabilisatorverbindingen achter hebben ijzer op ijzer geluid.
Deze dus allemaal laten vervangen + grote beurt. Ook gaf de multiriem al een poosje geluid dus ook laten vervangen. Kosten: € 999,99. Auto rijdt na de beurt weer super, accelereren gaat ook beter. Volgens de garage komt dit doordat ze wat hebben schoongemaakt.
Nog steeds gebonk
- 251.400 km
Gezien het bonkende geluid nog steeds aanwezig is ben ik terug gegaan naar de garage, er reed een monteur mee, maar die vond het geluid "normaal".
Gezien ik niet zo tevreden was over hoe mijn huidige garage de reparatie had afgerond en mij ook geen goed gevoel meer gaf naar een andere garage gegaan voor een second opinie. Dit keer Auto Potgieter in Stadskanaal.
Al gauw blijkt dat de draagarm rechts voor nog steeds speling heeft. Met deze conclusie zwart-op-wit weer terug gegaan naar mijn huidige garage. Uiteindelijk eens geworden en die gaan hem nu vervangen onder garantie.
En toen stond ik stil (EGR klep)
- 25.368 km
De afgelopen dagen een paar keer gehad dat m'n vermogen uitviel. Ik kreeg het advies om gewoon door te rijden en te wachten tot het vaker zou voorkomen. Op weg naar de garage voor het vervangen van de draagarm stond ik echter langs de weg, het hele vermogen was nu weg.
Meteen naar de garage laten slepen waar ik eerder ook tevreden over was. Die hebben de EGR klep vervangen (392 euro) en de auto rijdt weer. Daarna doorgereden naar m'n oude garage voor het vervangen van de draagarm.
Airbag computer en thermostaat
- 253.619 km
Helaas vallen me 2 dingen op bij het wegrijden bij de garage: het airbag lampje brandt en de temperatuur meter van m'n koelvloeistof gaat niet verder dan 70 C. Na even zoeken had ik al het gevoel dat m'n thermostaat het zou hebben begeven. Fijn weer kosten!
Na een paar uur onderzoek bleek al gauw dat de airbag computer vervangen moest worden en de thermostaat. Kosten airbag computer: €306 euro. Thermostaat: € 381. Inclusief de brandstof voor de leenauto voor 2 dagen: € 725,00.
Auto rijdt wel kenmerkend elke keer beter. Dus nu hopen dat het achterstallige onderhoudt achter de rug is. Bijna alle Alfa 147 kwaaltjes hebben we nu gehad..
De auto is verkocht
- 260.000 km
De auto begon weer te bonken, wat veroorzaakt wordt zoor versleten veerpoot lagers. Ook wordt het motorgeluid steeds harder en heeft de auto over de 3000 toeren op de snelheid moeite met optrekken. Ook verschenen er constant motormanagement fouten. Het lijkt erop dat de turbo ook begint op te raken.
Vandaag heb ik de auto daarom verkocht. Heb afscheid was niet makkelijk. En ik ga de auto, met zijn sportieve rijgedrag en comfort zeker missen. Echter bereikt alles een grens en zo ook de onderhoudskosten, die zal ik zeker niet gaan missen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.