Alfa Romeo 147 1.9 JTD 5-deurs

JTDieselen maar

Alfa Romeo 147
AutoWeek 2001 week 15
AutoWeek 2001 week 15

Je leest het in AutoWeek 2001 week 15

Alfa's opvallend gestileerde 147 zie je inmiddels geregeld in het straatbeeld opduiken. Tot nu toe was er alleen een driedeursmodel beschikbaar en moesten we het stellen zonder diesels. Daar komt nu verandering in.

Met de 147 lijkt Alfa in de roos geschoten te hebben. De auto sleepte al de nodige onderscheidingen in de wacht en zijn fraaie vormen hebben ook al heel wat kopers over de streep getrokken. Het aantal verkochte auto's nadert met rasse schreden de 60.000 en dat is meer dan waar Alfa op gerekend heeft. In Italië wordt dan ook met man en macht gewerkt om nogmaals de productiecapaciteit met zo'n 20 % te verhogen om eindeloos lijkende levertijden te voorkomen. Bepaald geen overbodige luxe, want met de toevoeging van vijfdeurs versies en de voor de zakelijke markt belangrijke diesels konden de verkopen nog wel eens extra aantrekken.

Eigenlijk kon Alfa maar één fout maken bij het toevoegen van die extra achterportieren: het verzieken van het subtiel-krachtige lijnenspel van de 147. Geen gemakkelijke opgaaf, want de 147 lijkt helemaal niet te zijn ontworpen voor die extra deuren. Toch hebben de ontwerpers ze 'naadloos' in het originele model weten in te passen. De lijn van de achterste zijruiten moest wat worden opgetrokken om ruimte te scheppen voor de instap. Net als bij de 156 is weer gekozen voor een in de raamstijl verzonken deurgreep. Dat matzwarte vlak konden de ontwerpers meteen mooi gebruiken om de raampartij aan de achterkant een scherp accentje te geven.
Die achterportieren maken de achterbank makkelijker bereikbaar, maar de instap viel ons toch wat tegen. De portieren gaan niet echt ver open en de wielkast steekt ook wat ver naar voren. Voor slanke dennen geen probleem, maar wat steviger gebouwde mensen 'schieten' niet zomaar even snel achter in de 147. De vijfdeurs versie is niet langer dan zijn broertje zonder achterportieren en dat betekent dat er achterin een vergelijkbaar ruimteaanbod is: genoeg beenruimte, maar een hoofdruimte die door de aflopende daklijn aan de krappe kant is. Alfa rekent voor de twee deuren f 1200 extra in de Progression-versie; bij de luxere Distinctive moet er f 1500 voor op tafel komen.

Aan de diesel

Veel zakelijke rijders zitten er al een tijdje op te wachten, de dieselversie van de 147. Die komt er nu aan en heeft – net als bij zijn voorgangers 145/146 - de aanduiding 1.9 JTD op de rechterbil staan. In basis is het dezelfde turbodieselmotor, maar er zijn wat verbeteringen aangebracht waardoor hij een stuk pittiger is geworden. De moderne common-railtechniek wordt nu aangevoeld met een turbocompressor met variabele schoepgeometrie. Die verstelbare schoepjes maken het mogelijk onder vrijwel alle omstandigheden het maximale uit de turbo te halen. Het effect zien we terug in de prestaties van de motor: het vermogen steeg van 105 naar 115 pk en de maximale trekkracht groeide van 255 naar 275 Nm. Maakt in ieder geval een lekker vlotte, makkelijk rijdende auto van de 147 JTD. Vanaf zo'n 1750 toeren begint de vierpits diesel er serieus aan te trekken en dan haalt 'ie lekker door tot de rode lijn op de toerenteller. De trekkracht wordt ook mooi gelijkmatig opgebouwd; die dreun in je rug – zoals sommige diesels die rond de 2000 toeren geven als je het gaspedaal flink intrapt – is er bij de Alfa niet. Daardoor lijkt het allemaal niet zo hard te gaan, maar de sprinttijd naar de 100 km/h in slechts 9,9 seconden geeft aan dat er wel degelijk pit in de 147 JTD zit. Daar kunnnen vrijwel alle concurrenten een puntje aan zuigen. Als je hem zo lekker op zijn staart trapt, hoor je de motor wel vrij goed; we kennen stillere diesels, maar bij beschaafd gassen roept het geen ergernis op. De motor loopt daarnaast mooi trillingvrij. Uiteraard perst ook deze diesel weer een aangenaam aantal kilometers uit een litertje diesel: Alfa belooft zo'n 1:17. De boordcomputer gaf tijdens onze wat vlotte rit 1:14 aan; de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
We kunnen stellen dat deze 1.9 JTD-motor een interessante aanwinst is voor de 147-lijn; de veelrijders kunnen nu ook toehappen. Alfa levert zijn turbodiesel hem voor bedragen vanaf f 52.950 en dat zijn prijzen op het niveau van de Volkswagen Golf. Geen koopje dus, maar je moet wel bedenken dat de 147 erg compleet wordt uitgerust. En dan steekt die fraaie Alfa weer heel aardig af tegen de concurrentie.

Zonder Selespeed

Ander nieuwtje in de 147-serie is de toevoeging van een tweeliter versie met normale versnellingsbak. Tot nu toe was de 2.0 T.Spark alleen maar met die speciale bak te krijgen met bediening op het stuur. Wie meer dan een 1.6 wilde moest ineens een sprong maken van 48 naar 61 mille. In dat niemandsland nestelt zich nu de tweeliter met normale bak met een prijs van zo'n 56 mille. De prestaties van beide tweeliters zijn identiek: alleen de bediening is bij de Selespeed anders, maar de bak is hetzelfde.