Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V Distinctive (2003)
Sportief en verantwoord
Onder de motorkap van deze 147 ligt de 1.9 JTD 16V. Alfa Romeo lanceerde vorig jaar de tweede generatie direct ingespoten dieselmotoren, waarbij het Multijet-systeem wordt gebruikt. Daarbij werkt de common-railinspuiting onder hogere druk (1.400 bar) en wordt de brandstof, afhankelijk van de gevraagde prestaties, tot in vier inspuitfasen direct in de verbrandingsruimten verstoven. Voordelen zijn een lichter explosieverloop, minder lawaai en een beter rendement.
De zestien kleppen worden bediend door twee bovenliggende nokkenassen. Dankzij de turbo met variabele geometrie zijn reactievermogen en koppelverloop van de motor verder verbeterd. Ook zijn in- en uitlaatspruitstukken, cilinderkoppen, klepzittingen, oliekoeler en waterpomp gewijzigd. Het vermogen van de 1.9 JTD 16V is 140 pk, het maximumkoppel bedraagt 305 Nm bij 2.000 tpm.
Als je achter het stuur van de 147 stapt, heb je meteen een goed gevoel. De stoel past lekker, geeft goede zijdelingse steun en het instellen van de juiste zitpositie is geen probleem. De Italianen hebben een mooi compromis gevonden tussen een stevig gevoel en een behoorlijk comfort. Dat laatste heeft als gevolg dat de voorkant van de auto nogal zacht is als je over een verkeersdrempel rijdt, maar bij snel bochtenwerk heb je er geen last van. De 147 is stabiel, doet precies wat je wilt. Je kunt met deze auto leuk spelen vóórdat hij met onderstuur laat weten dat het genoeg is. Ook op zijn standaardbanden (195/55/15) is de grip absoluut uitstekend. Toch is er puntje waarop de communicatie met de bestuurder kan worden verbeterd. Als je de bocht instuurt, heb je een exact gevoel en de auto reageert onmiddellijk. Maar bij verder insturen wordt de besturing gevoellozer. Toch geeft het onderstel de 147 een heerlijk rijgedrag.
Respectabel
Over alle handigheden, de binnenruimte, de vakjes en bekerhouders zullen we het niet hebben. Bij deze uitvoering gaat het om de motor. De fun van het rijden met een compacte, snelle diesel. En fun heb je met de JTD. De Alfa legt de sprint van 0-100 km/h af in 9,5 seconden. Je kunt zelfs in de zesde versnelling nog net binnen 10 tellen van 80 naar 120 km/h accelereren. Hij schakelt precies, maar de pook is wat lang en het geheel voelt daardoor wat los aan. Wie zich afvraagt of dit dieselgeweld goed tot stilstand te brengen is, kan gerust zijn. Het antwoord is een volmondig 'ja'. De auto heeft schijfremmen rondom, vóór geventileerd, en is bovendien standaard voorzien van ABS. Wat willen we eigenlijk nog meer dan sportief rijden, lekker schakelen en veilig afremmen?
Het testverbruik kwam uit op 1 op 13,4 en de Alfa heeft een zestiglitertank. 't Is altijd lekker om een bezoek aan het tankstation te kunnen uitstellen. De 147 is een lekkere auto voor alledag. En dan hebben we het nog niet eens over de prijs gehad. De test-Alfa is de vijfdeursversie en kost 27.660 euro. Op deze Alfa behoren het Connect-navigatiesysteem (€ 995), het stuur met bedieningsknoppen voor audio en telefoon (€ 265) en de metallic lak (€ 475) niet tot de standaarduitrusting. In driedeursuitvoering kost de Alfa 26.980 euro.
Toegegeven, Alfa laat op het kwaliteitsvlak nog wel eens een steekje vallen. Maar voor die prijs zouden wij een extra ritje naar de dealer gewoon voor lief nemen.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 147 1.9 JTD 115pk Distinctive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.240 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.910 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 275 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.170 mm / 1.729 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.546 mm |
Massa leeg | 1.265 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 400 kg |
Banden | 195/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 191 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,5 s / 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,0 s / 7,4 s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 155 g/km |
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.