AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
47

Oorstrelend

Abarth 695 XSR Yamaha Cabrio

  • Damiaan Hage
  • Eerste rijtest
9 juli 2017 om 09:18
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 24 2017
AutoWeek 24 2017

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 24 2017

Het geluid van een volbloed Italiaanse sportwagen, het formaat van een Fiat 500 en handenvol met peperdure onderdelen: dit is een auto voor mannen die zonder aarzelen 'Akrapovic' kunnen zeggen en niet voor meisjes die 'de Fiat' zo'n leuke auto vinden.

Zelden was een typenaam van een auto zo verwarrend als deze: Abarth 695 XSR Yamaha. Huh? Abarth en Yamaha. Is het een auto? Is het een motor? Het wordt nog ingewikkelder als we je zeggen dat hij staat geparkeerd naast een Yamaha XSR 900 Abarth. Volg je het nog? Hoewel auto's zich met motoren laten vergelijken als appels met peren, hebben Abarth en Yamaha hun best gedaan om hun respectievelijke auto en motor dicht bij elkaar te brengen. Zie de naam daarom als bekroning van deze samenwerking. Maar er is nog een naam die moet worden genoemd en die als een olifant in de hoek van de kamer staat: iedereen ziet hem, maar niemand heeft het erover. En dat is Fiat. Je moet vijftig jaar onder een steen hebben gelegen als je niet in één oogopslag ziet dat de Fiat 500 als basis dient. Maar het Fiatconcern wil Abarth als eigen merk in de markt zetten, zoals Citroën dat wil met DS, en dus is het Abarth. Punt. Van de 695 stuks die van deze exoot worden gebouwd, zullen er tien naar Nederland komen, en dat zijn allemaal cabrio's.

Geen lieve damesauto
Het sieraad van deze auto is het uitlaatsysteem van Akrapovič. Deze Sloveense firma maakt bijvoorbeeld voor BMW en Porsche mooie systemen en in de motorwereld is het merk al jaren een begrip. Start de 695 en een donkere brom vult de ruimte. Een geluid zo vol, dat je het vooral niet associeert met een 1,4-liter viercilindermotor, maar eerder met een achtcilinder. Toch is het echt een vier-in-lijn, voorzien van een turbo en goed voor 165 pk. Koni leverde de dempers, Eibach de veren en zo staat de Abarth 695 nóg beter op het asfalt. Het zal niet ieders smaak zijn, maar wij vinden de Abarth-styling van de auto erg geslaagd. Een lieve damesauto wordt een ruige sportauto-op-schaal. Andere bumpers, andere wielen, spoilerset, rode remklauwen, badges en nog wat subtiele aanpassingen doen het werk.

In het interieur vallen natuurlijk meteen de kuipstoelen op. Een enorme verbetering ten opzichte van de keukenstoelen die het origineel heeft. Ze zitten prima, maar wat zouden we graag ook láger zitten. Helaas is dat niet gelukt. Een met suède afgewerkt stuur, een dikke pookknop, koolstofvezel afwerking van het dashboard, een G-krachtmeter én een typeplaatje met het serienummer – er is werk van gemaakt. Dat mag ook wel, want hij kost € 37.995.

Bolle wegen
Het gebruik van de naam Yamaha moet ook even worden verklaard. Want in de auto is niet één onderdeel verwerkt dat bij Yamaha vandaan komt, en andersom geldt dat ook. Wel is het zo dat de auto en de motorfiets in dezelfde kleur zijn gespoten, er koolstofvezel sierdelen zijn gebruikt en Akrapovič in beide gevallen verantwoordelijk is voor het geluid. De link tussen beide merken is dat Abarth sponsor is van het Yamaha MotoGP-team, met Valentino Rossi en Maverick Viñales.

Dan het rijden. Het zal niemand verbazen dat een kleine auto lekker zal doortrekken als je daar een turbomotor met 165 pk in stopt. Dat doet hij dan ook, al is het niet zo dat bij een sprintje het bloed uit je hoofd wegstroomt. Hij is wel vreselijk gevoelig voor bolle wegen en sporen, en trekt op dergelijk wegdek gemakkelijk naar één kant. Schakelen gaat soepel, met korte slagen. Het weggedrag is sportief. Hij is stevig geveerd (niet spijkerhard, gelukkig) en laat zich gemakkelijk door een haakse bocht jagen. Het motorgeluid werkt opzwepend, zeker met open dak. Het is gewoon een leuke auto om te rijden, hoewel de besturing best wat meer feedback had mogen geven. Hij stuurt niet extreem licht, maar brengt ook niet heel duidelijk over wat er onder de voorwielen gebeurt.

Al met al is het een vermakelijke auto die het vooral moet hebben van z'n uiterlijk en z'n geluid, en minder van indrukwekkende prestaties. Het zal geen probleem zijn om in Nederland tien mensen te vinden die dat waarderen.

OORDEEL

  • +Wat een geluid!
  • +Leuke details
  • -Zoekerig
  • -Vage besturing
  • Houd me op de hoogte over de Abarth 695
Abarth Abarth 695

Uitgelicht aanbod

    C Rivale | Akrapovic | Carplay | Hout Dashboard

    Abarth 695 C Rivale | Akrapovic | Carplay | Hout Dashboard

    • 2018
    • 4.180 km

    € 35.900

    C Rivale Automaat | Akrapovic | Carplay | Carbon interieur

    Abarth 695 C Rivale Automaat | Akrapovic | Carplay | Carbon interieur

    • 2018
    • 15.180 km

    € 32.900

    Cabriolet 1.4 180pk Edizione Maserati Aut Leder JBL Brembo Uniek!

    Abarth 695 Cabriolet 1.4 180pk Edizione Maserati Aut Leder JBL Brembo Uniek!

    • 2012
    • 70.365 km

    € 25.950

Meer Abarth 695 occasions

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Abarth 695 specificaties
  • Abarth 695 occasions
  • Abarth 695 video's
Advies en informatie
  • Abarth 695 tests
  • Abarth 695 gebruikersreviews
  • Abarth 695 index
PREMIUM
Abarth 595 70TH Anniversary - Eerste Rijtest

Abarth 595 70TH Anniversary - Eerste Rijtest

Abarth viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag en dat wordt gevierd met een speciale, steenrijk...

Lees meer
Abarth 124 Spider vs Mazda MX-5 - Dubbeltest

Abarth 124 Spider vs Mazda MX-5 - Dubbeltest

98

Is Abarth er in geslaagd om van de Mazda MX-5 een nog attractievere roadster te maken?

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Abarth 695 XSR Yamaha Cabrio

    Abarth 695 XSR Yamaha Cabrio

    • 13 juni 2017
  • Autonieuws
    Abarth 695 Biposto Record heeft zijn prijs

    Abarth 695 Biposto Record heeft zijn prijs

    43
    • 16 november 2015
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Pogea Racing Hercules is brede Abarth 595

    Pogea Racing Hercules is brede Abarth 595

    8
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Abarth pakt 595 op detailniveau aan

    Abarth pakt 595 op detailniveau aan

    15
    • 13 januari 2021
  • Autonieuws
    Abarth komt met gelimiteerde 595 Scorpioneoro

    Abarth komt met gelimiteerde 595 Scorpioneoro

    25
    • 28 augustus 2020
  • Review
    Abarth 595 Cabrio 1.4 T-Jet 180 Competizione (2017)

    Abarth 595 Cabrio 1.4 T-Jet 180 Competizione...

    12
    • 22 juli 2020
  • Review
    Abarth 595 Cabrio 1.4 T-Jet 145 (2017)

    Abarth 595 Cabrio 1.4 T-Jet 145 (2017)

    9
    • 15 januari 2020
  • Autonieuws
    Tavares: “alle merken blijven behouden bij fusie PSA/FCA”

    Tavares: “alle merken blijven behouden...

    51
    • 8 november 2019
  • PREMIUM
    Abarth 595 70TH Anniversary - Eerste Rijtest

    Abarth 595 70TH Anniversary - Eerste Rijtest

    • 8 oktober 2019

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep