Citroën Xantia 1.8i 16V (1998)

autoreview

Citroën Xantia 1.8i 16V (1998)

Signalement

UitvoeringXantia 1.8i 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf199.000 km
KM-stand laatst299.300 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 215.500 km

Ik schrijf deze review nu ik precies een jaar in deze Xantia rondrijd. Na 5 (geweldige) BX-en en mijn voorliefde voor hydropneumatisch geveerde Citroëns was daarom de keus voor de Xantia gauw gemaakt. Ik had in de jaren dat ik BX reed 3 maal al eens in een Xantia mogen rijden van het type 1a en b maar toendertijd lagen die voor mij financieel nog niet binnen mijn bereik.

Na wat zoeken op internet kwam ik mijn huidige Xantia tegen bij een particulier. De dag erna ben ik direct gaan kijken en na flink wat wikken en wegen, navraag bij mijn garage etc de wagen gekocht. Inmiddels had ik zelf al redelijk wat ervaring opgedaan in het kopen van auto's dus mijn gevoel gaf me in een goede keuze te maken en daar heb ik tot nu toe geen moment spijt van gehad!

Mijn Xantia is dus een zogenaamde type 2, herkenbaar aan de vernieuwde neus en heldere achterlichten. Het interieur is verder vrij ongewijzigd gebleven op het instrumentenpaneel dan na.
Hij is voorzien van Climate Control (erg prettig), elektrische ramen rondom, elektrische spiegels, centrale vergrendeling met ab en Cruise Control. Daarnaast zijn de bestuurdersstoel en stuurwiel in hoogte verstelbaar. Persoonlijk vond ik de stoelen van mijn vorige BX nog wat beter zitten aangezien deze wat meer steun aan de bovenbenen gaven, maar dan nog vind ik ze lekker comfortabel.

Rijervaringen

Onderhuids lijkt de techniek nog zeer veel op de BX maar tijdens het rijden valt op dat de Xantia stukken stiller is en degelijker aanvoelt (bijna Duits). Het veercomfort is steviger maar heeft toch nog steeds hetzelfde filterende en rustgevende karakter. Drempels glijd ik over en eenmaal op de snelweg is het een echte kilometervreter. Op constante snelheid en cruise control rond de 115 km/h is hij ook nog eens lekker zuinig (1:17!).
De 1.8 16v met 110 pk is een soepele krachtbron en voldoende voor het formaat auto. Hij trekt de wagen als het moet redelijk vlot voort maar nodigt ook weer niet uit voor een potje scheuren.
Het toerental bij 120 ligt iets rond de 3250, het liefst zou ik dat nog wat lager zien maar daar zal ik waarschijnlijk V6 voor moeten gaan rijden...

Al met al ben ik zeer tevreden over de Xantia en hij is absoluut het aanbevelen waard!

Problemen

Echt grote problemen naast wat kapotte lampjes, lekke/versleten band en een versleten plastic palletje van de hoogteregelaar achter heb ik nog niet gehad.
Regulier onderhoud (oa olie & filters) doe ik hoofdzakelijk zelf om de 15-20.000 km. Voor specialistische zaken ga ik naar een universele garage of een specialist.


Na aankoop (199dkm) heb ik (preventief) vervangen:

- 2 voor-veerbollen (zijn vaak verwaarloosd en na vervangen veert de wagen weer als vanouds en dat voor +/- 30 euro per bol)

- LHM (hydraulische olie, was zwaar vervuild...)

- Distributieriem en waterpomp

- Remblokjes voor

- Radiateur (ivm klein lekje)

- Interieurfilter


Bij 205.000km

- Olie en filter

- Bougies

- 1 nieuwe band (ivm lek)

- Achter-veerbollen laten vullen


Bij 215.000km

- Interieurfilter

- Reactiestangetjes (ivm kapotte rubbers)

- Nogmaals LHM om alle vuiligheid uit het systeem te krijgen

Bij 215.500km

- Achterdemper (imitatie) vervangen aangezien ik het ronkende geluid nogal overdreven vond. Tevens de koppelstukken van de middenpijp wat beter afgedicht. Het geluid verminderde iets, maar blijft 'sportief'. Waarschijnlijk komt dit door de afwezigheid van een middendemper? Ik hoor meer Xantia's van dit type met hetzelfde uitlaatgeluid, dus het zal wel zo horen...

  • 218.400 km

Na bijna 3000 km met de nieuwe imitatie uitlaatdemper te hebben gereden toch besloten om langs de dealer te rijden voor een originele einddemper. De imitatie bleef een irritante brom ten gehore brengen die ik niet vond passen bij de auto. Na wat zoekwerk op internet en een telefoontje naar de dealer dus besloten om over te gaan tot de koop van een origineel uitlaatdeel. Goed, je betaalt er wel wat meer voor maar het is het geld zeker waard als je er dan na montage achterkomt dat de brom en de resonanties compleet verdwenen zijn!

  • 221.250 km

De Xantia is onlangs weer voor een jaar goedgekeurd. Doorstond de keuring zonder slag of stoot. Wat een fijne auto!

  • 225.000 km

Een aantal weken geleden bleek het bekende plastic hoogteregelaar-stangetje van de achterste regelaar los te zijn gegaan. Het plastic kommetje slijt uit dat bevestigd zit op een metalen kogel...
Ik merkte dit toen de vering stugger begon te worden en de wagen achter door z'n hoeven begon te zakken tijdens het rijden. Ik heb de wagen maar handmatig op hoogte gehouden door af en toe even de vering in de middel-hoge stand te zetten en weer terug in rijstand.
Thuisgekomen de Xantia op oprijbokken gezet en toen het stangetje weer bevestigd met 3 tie-wraps die het stangetje op de kogel gedrukt houdt. Simpele fix, die nog steeds stand houdt. Ondertussen wel bij de dealer een nieuw stangetje gekocht voor 4 euro die ik tegen de tijd van een beurtje zal bevestigen.

keuring + nieuwe koppeling

  • 232.269 km

Afgelopen week is de Xantia weer voor een jaar goedgekeurd! Dit na vervanging van 2 remslangen en een achterband die teveel haarscheurtjes vertoonde.
Hij stond toch in de garage dus ook gelijk de wat zwaar trappende koppeling na laten kijken. Deze bleek toch wel aan zijn eind te zijn (was nog de originele koppeling), dus gelijk maar laten vervangen. Maakt nu echt weer een verschil in rijcomfort... Heerlijk!

  • 299.300 km

Inmiddels rijd ik alweer 7 jaar rond met de Xantia en nadert de teller de 300.000 km.
Ik moet zeggen; dit is de beste auto die ik ooit in mijn bezit heb gehad. De wagen rolt elk jaar weer zonder noemenswaardige dingen door de keuring en krijgt netjes zijn olie/filterwissel en eventueel nog wat extra tlc van mij. Onlangs ook de distributieriem weer laten vervangen (6 jaar of 120.000 km) en de airco een servicebeurt laten geven.
Wat er voor de komende keuring waarschijnlijk aan zit te komen is een setje achterbanden.
Iets wat ik wel jammer vind is de kleine roestvorming op het linker achterscherm. Dit is misschien ooit een slecht gerepareerde schade geweest. Ik weet nog niet goed wat ik hier aan ga laten doen.

Al met al ben ik nog steeds een tevreden Xantia-rijder. Het comfort, de lage kosten en de betrouwbaarheid van deze wagen maken dat ik voorlopig nog echt niet naar een opvolger ga kijken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.