'Vrijwel onmogelijk': hieraan moeten e-fuel-auto’s na 2035 voldoen
100 procent schoon, dure detectie
Een auto met een verbrandingsmotor op een synthetische e-fuel mag na 2035 niet kunnen starten als er een niet-klimaatneutrale brandstof in de tank zit. Dat is echter niet de enige hobbel die de EU opwerkt: volgens sommigen is het rijden op e-fuels onder de voorgestelde regels zelfs gewoon onmogelijk.
Een auto op een zogenaamde e-fuel moet na 2035 zelf kunnen detecteren of er daadwerkelijk e-fuel of een traditionele brandstof is getankt. Is dat laatste het geval, dan moet de auto zelfstandig voorkomen dat de motor wordt gestart. Autofabrikanten zijn niet alleen verplicht om een complexe sensor te monteren die de samenstelling van de brandstof controleert, maar moeten er ook voor zorgen dat die sensor niet met een laptop en een OBD-scanner kan worden uitgeschakeld. ‘Sjoemel-proof’-dus.
Dit is allemaal nog niet officieel, maar zou blijken uit een Europees wetsvoorstel dat door Reuters is ingezien. De belangrijkste regel, die ook potentieel het gevaarlijkst is voor auto’s op e-fuel, heeft echter niet te maken met de auto’s zelf. Het voorstel zou namelijk ook de eis bevatten dat een auto op e-fuel ‘100 procent klimaatneutraal’ is, dus ook als wordt gekeken naar het productieproces van auto en brandstof. In een reactie laat de eFuel Alliance al aan Reuters weten dat dat ‘nagenoeg onmogelijk’ is en de e-fuel-uitzondering ‘de facto’ dus irrelevant zou maken. In hoeverre die soep echt zo heet wordt gegeten, is dus nog even afwachten.
De e-fuel-uitzondering kwam er onder druk van verschillende Europese landen, met Duitsland als kartrekker. Daarmee ontstaat er een uitzondering op de regel dat elke nieuwe auto die vanaf 2035 in de EU wordt verkocht volledig elektrisch moet zijn. Synthetische brandstoffen kunnen in principe op klimaatneutrale wijze worden gebruikt in verbrandingsmotoren, omdat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding tijdens het productieproces uit de lucht wordt gehaald. In de praktijk zitten er echter wel haken en ogen aan. Voorstanders van e-fuels wijzen er onder meer op dat het in 2035 ongetwijfeld nog erg grote ‘brandstofwagenpark’ met synthetische brandstoffen klimaatneutraal kan worden gemaakt. Voor een merk als Porsche speelt ongetwijfeld ook mee dat de brandstofmotor op deze manier kan worden gered voor een model als de 911, terwijl Duitsland als geheel hoopt dat de kennis, kunde en voorsprong op het gebied van brandstofmotoren zo niet helemaal verloren hoeft te gaan.