Volvo verbetert plug-in hybride aandrijflijn
Meer vermogen, meer bereik
Volvo voert verbeteringen door aan de plug-inhybride aandrijflijn van de 60- en 90-serie. De elektrische actieradius gaat er flink op vooruit.
Het gaat specifiek om de Recharge-aandrijflijn uit de S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90. De T6 Recharge en T8 Recharge-versies krijgen een sterkere elektromotor op de achteras. Het totaalvermogen van de T6 komt door de aanpassingen op 257 kW ofwel 350 pk, terwijl het uitgaande type het bij 340 pk houdt. Bij de T8 is het verschil nog groter, omdat hier ook aanpassingen worden doorgevoerd aan de benzinemotor. Daardoor levert een Volvo met ‘T8 Recharge AWD’ op de achterklep nu 335 kW of 455 pk, tegen 390 pk voor de ‘oude’ variant. De T8-uitvoeringen, die er ook als compacte ‘60’s’ zijn, mogen zich de krachtigste Volvo’s ooit noemen.
Grotere accu
Het extra vermogen is mooi meegenomen, maar belangrijker is het feit dat de accu flink wordt vergroot. In plaats van de huidige 11,6 kWh kan er straks in alle genoemde modellen 18,8 kWh aan stroom worden opgeslagen. Volgens Volvo mag je daarom rekenen op een elektrisch bereik van 70 tot 90 kilometer, terwijl de Recharge-modellen volgens de officiële opgave nu nog 50 tot 55 km ver komen op een lading stroom. De winst zou daarmee nog groter zijn dan bij de DS 9, die onlangs ook al een groter accupakket kreeg.
De grotere batterij heeft grote gevolgen voor de praktijk, maar ook voor de theorie. Zo verwacht Volvo dat de CO2-uitstoot in de WLTP-cyclus kan worden gehalveerd. Dat betekent dat nu ook de XC60 en XC90 in aanmerking komen voor een (tijdelijke) halvering van het motorrijtuigenbelastingtarief.
De helft op stroom
Volvo merkt fijntjes op dat het erg veel ervaring heeft met plug-in hybrides en stelt dat 1 op de 5 verkochte PHEV’s in Nederland een Volvo is. Ook zou uit onderzoek blijken dat die modellen gemiddeld grofweg de helft van hun kilometers in volledig elektrische modus afleggen. Met de grotere accu kan dat aandeel alleen maar groter worden, terwijl ze volgens Volvo voortaan beter rijden dan voorheen.
Prijzen
Volvo geeft meteen de prijzen mee, die overigens nauwelijks veranderen. De S60 en V60 Recharge worden € 200 duurder, terwijl de rest van het gamma zijn huidige prijs mag houden. De complete lijst is hieronder te vinden, waarbij de 'Polestar Engineered'-versies overigens niet krachtiger zijn dan de reguliere T8.
Volvo S60 | Recharge T6 AWD | Inscription | € 52.195 |
Recharge T8 AWD | Inscription | € 55.195 | |
Polestar Engineered | € 64.195 | ||
Volvo V60 | Recharge T6 AWD | Inscription Expression | € 51.195 |
Recharge T8 AWD | Inscription | € 57.195 | |
Polestar Engineered | € 66.195 | ||
Volvo XC60 | Recharge T6 AWD | Inscription Expression | € 62.995 |
Recharge T8 AWD | Inscription | € 70.495 | |
Polestar Engineered | € 79.495 | ||
Volvo S90 | Recharge T8 AWD | Inscription | € 67.995 |
Volvo V90 | Recharge T6 AWD | Inscription Expression | € 64.995 |
Recharge T8 AWD | Inscription | € 70.995 | |
Volvo XC90 | Recharge T8 AWD | Inscription (7 zitplaatsen) | € 83.995 |
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 1.6 T4 Aut. Momentum PDC | Trekhaak | ECC * All in prijs *
- 2012
- 108.157 km

Volvo S60 1.5 T2 Nordic+ | 78.200km NAP | Schuifdak | Stoelverwarming | Adaptive cruise | Camera | Navigatie | Xenon | BLIS | Park Assist | Memory
- 2016
- 78.282 km

Volvo S60 2.0 Rech. T6 Ultra Bright | Panoramadak | 360° Camera | Harman/K
- 2024
- 39.095 km