Volkswagen wil marktleider elektrisch rijden worden

Miljardeninvestering

Volkswagen ID4
Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Transport Volkswagen ID3 ID.3 trein

De Volkswagen Group rolt in rap tempo een elektrisch offensief uit via haar verschillende merken. De Duitsers willen niets minder dan marktleider op dit gebied worden.

Die ambitie is uitgesproken door topman Herbert Diess, tijdens de jaarlijkse topvergadering van het concern. Dat het de Volkswagen Group menens is, wordt wel duidelijk door het bedrag dat er aan dit doel wordt gehangen. Men wil tot 2024 € 33 miljard steken in de ontwikkeling van elektrische mobiliteit. Het lijkt erop dat men datzelfde jaar als doel heeft gesteld om EV-marktleider te zijn. Momenteel moet het daarin onder meer Tesla nog voor zich dulden en ook Chinese merken als BYD en BAIC lopen wereldwijd gezien qua EV-verkoop nog (mijlenver) voor op Volkswagen. In Europa zijn vooral Renault, Nissan, Hyundai en Kia hierin al veel sterker vertegenwoordigd.

Een heikel punt lijkt de software te zijn. Er kwamen hierover regelmatig verontrustende geruchten naar buiten bij Volkswagen en Diess gaf zelf onlangs nog aan dat Tesla op dit gebied hoofdbrekens bezorgt. Het grote neurale netwerk van Tesla en de wijze waarop er over-the-air updates worden uitgerold, is voor Volkswagen nog redelijk onontgonnen terrein. Audi moet als technologische kartrekker met behulp van het nieuw opgezette 'Car.Software.Org' zorgen voor geheel nieuwe IT voor de Volkswagen Group. Daarmee hoopt men de concurrentie in te halen. VW steekt de komende jaren € 14 miljard in het project dat moet leiden tot een geheel nieuw VW.OS-besturingssysteem. Daarbij speelt men uiteraard ook in op autonoom rijden. Project Artemis van Audi leidt, naar verwachting in 2024, tot de eerste auto met het nieuwe VW.OS.

Porsche

Hoewel de verschillende volumemerken van de Volkswagen Group natuurlijk voor de grote aantallen EV's op de weg moeten zorgen, is er volgens Diess ook een bijzondere rol voor Porsche weggelegd. "Het merk heeft met afstand de meest ambitieuze elektrificatiestrategie van alle merken op zich genomen. Porsche verwacht dat uiterlijk in 2025 meer dan de helft van alle nieuwe Porsches geëlektrificeerd zijn." Daarbij legt hij uit dat dit zowel volledige BEV's als plug-in hybrides betreft.

Lezersreacties (79) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.