AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volkswagen gaat op chic met Passat CC
20
Dit is 'm dan, de auto waarmee Volkswagen een nieuw segment wil scheppen: de Passat CC. Op de North American International Auto Show (NAIAS) toont het merk deze auto, die de vierdeurs coupé voor een breder publiek bereikbaar maakt.
De nieuwe Volkswagen is 4,80 meter lang (een dikke drie centimeter meer dan de Sedan) en 1,86 meter breed (een kleine vier centimeter meer). De CC is wel lager dan z'n broertjes: het scheelt 50 millimeter. De bagageruimte heeft een inhoud van 535 liter. Genoeg ruimte dus voor de vakantiebagage van de vier inzittenden. U leest het goed, vierzitter, want door Volkswagens keuze voor vier afzonderlijke kuipstoelen is er geen ruimte voor een vijfde persoon.
Een blik op het motorpalet leert ons dat Volkswagen de auto duidelijk boven de gewone Passat positioneert. De basismotor is namelijk een 1,8-liter TSI, goed voor 160 pk. De tweede beschikbare benzinemotor is een 2,0-liter TFSI, die we al kennen uit de andere Passats. Ook zijn er twee diesels, namelijk de nieuwe 2,0-liters met commonrail-inspuiting.
De absolute topper is de Passat CC 3.6 V6 FSI. Deze heeft de 3,6-liter V6 die ook in de Passat R36 te vinden is. Het vermogen van dit blok is 300 pk, pk's die via een DSG-transmissie op alle vier de wielen worden losgelaten. De auto sprint in 5,6 seconden naar 100 kilometer per uur. Bij 250 kilometer per uur is de koek op, door ingrijpen van de onvermijdelijke Duitse begrenzer.
Volkswagen grijpt de gelegenheid aan om een aantal noviteiten te introduceren: allereerst een elektrisch panoramadak, dat als optie te bestellen is. Voor extra zekerheid tijdens het rijden zorgen Lane Assist en een debuut voor Volkswagen: Dynamic Drive Control. Hiermee kan de bestuurder kiezen voor de opties 'Normal', 'Drive' of 'Sport', waarna de CC de demperafstemming en de besturing aanpast.
De Passat CC die in Detroit staat is geen concept-car: de auto op de foto's zal in juni daadwerkelijk in deze gedaante in de Volkswagen-showrooms staan. Over de prijzen laat het merk ons nog in het ongewisse, maar reken erop dat de auto duidelijk meer kost dan een vergelijkbare Passat Sedan.
Een blik op het motorpalet leert ons dat Volkswagen de auto duidelijk boven de gewone Passat positioneert. De basismotor is namelijk een 1,8-liter TSI, goed voor 160 pk. De tweede beschikbare benzinemotor is een 2,0-liter TFSI, die we al kennen uit de andere Passats. Ook zijn er twee diesels, namelijk de nieuwe 2,0-liters met commonrail-inspuiting.
De absolute topper is de Passat CC 3.6 V6 FSI. Deze heeft de 3,6-liter V6 die ook in de Passat R36 te vinden is. Het vermogen van dit blok is 300 pk, pk's die via een DSG-transmissie op alle vier de wielen worden losgelaten. De auto sprint in 5,6 seconden naar 100 kilometer per uur. Bij 250 kilometer per uur is de koek op, door ingrijpen van de onvermijdelijke Duitse begrenzer.
Volkswagen grijpt de gelegenheid aan om een aantal noviteiten te introduceren: allereerst een elektrisch panoramadak, dat als optie te bestellen is. Voor extra zekerheid tijdens het rijden zorgen Lane Assist en een debuut voor Volkswagen: Dynamic Drive Control. Hiermee kan de bestuurder kiezen voor de opties 'Normal', 'Drive' of 'Sport', waarna de CC de demperafstemming en de besturing aanpast.
De Passat CC die in Detroit staat is geen concept-car: de auto op de foto's zal in juni daadwerkelijk in deze gedaante in de Volkswagen-showrooms staan. Over de prijzen laat het merk ons nog in het ongewisse, maar reken erop dat de auto duidelijk meer kost dan een vergelijkbare Passat Sedan.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE
- 2020
- 80.000 km
prijs op aanvraag

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI 150pk DSG R-Line Business + · Camera · Matrix LED · ACC · Stoelverwarming · Elek. Rugleuning Bestuurder · Apple/Android Car Play · 18"Velgen · Garantie t/m 25-05-2027 of 100.000km
- 2023
- 53.356 km
€ 33.940

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline | Panoramadak | Trekhaak | Camera | Carplay |
- 2015
- 181.311 km
€ 13.945
Lees ook
Nieuws
Deze Volkswagen Passat R36 is een zakelijk kanon van voor de vermogensdevaluatie – In het Wild
Nieuws
Deze Volkswagen Passat 'Neusbeer' is vrijwel uitgestorven - In het Wild
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI – 2002 – 903.317 km – Klokje rond
Vergelijkende test
Voorwielaandrijving, hatchback: zo vernieuwend waren de Simca 1307 en de Volkswagen Passat
Nieuws