AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

'Verkoop nieuwe auto's Nederland naar niveau jaren 60'

Historisch slecht jaar

Toyota Kia CH-R XCeed

De verkoop van nieuwe auto's in ons land gaat over heel 2020 bijna een kwart achteruit ten opzichte van vorig jaar. Dat verwacht ING. Voor 2021 wordt gerekend op een voorzichtig herstel.

Je kon afgelopen voorjaar bij veel dealers een speld horen vallen in de showroom. Intussen trekt de verkoop weer wat aan, maar de autobedrijven zijn de klap van het afgelopen voorjaar nog lang niet te boven. Het economisch bureau van ING verwacht dat dit jaar de verkoop van nieuwe auto's blijft steken op pakweg 340.000 stuks. Dat is een daling van bijna 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Om het in perspectief te zetten: ING meldt dat 2020 daarmee op het laagste punt sinds de jaren 60 blijft steken. Een eerdere verwachting van Bovag kwam nog uit op 350.000 stuks en daarmee zou het inderdaad nog nét boven het niveau van 1969 uitkomen. Dat jaar werden 349.588 nieuwe auto's verkocht, een punt waar we in de jaren die volgden alleen maar boven zijn gebleven. 2020 vormt waarschijnlijk de eerste uitzondering.

Het is niet alleen maar kommer en kwel, want ING houdt rekening met een herstel in 2021. Uiteraard heeft de 'eerste golf' hier de meeste schade aangericht en in een gunstig scenario houden we het sindsdien enigszins teruggekeerde bezoek aan de dealer vanaf nu weer vast. Toch zullen verschillende ontwikkelingen de verkoop blijven drukken, verwacht ING. Het feit dat meer mensen thuis werken, speelt daarin een grote rol, maar ook de werkeloosheid als gevolg van de crisis. Ook kan een lang sluimerend virus op de lange termijn roet in het eten blijven gooien, bijvoorbeeld bij het langer uitblijven van een vaccin of een andere wijze om het virus de kop in te drukken. De mate waarin het consumentenvertrouwen terugveert en hoe de economie deze klap oppakt, speelt uiteraard ook mee. Genoeg onzekerheden nog. ING verwacht dan ook dat de gevolgen in de verkoop van nieuwe auto's mogelijk tot in 2023 voelbaar zijn.

Occasions vangen klap deels op

Terwijl Nederlanders nieuwe auto's meer in de showroom laten staan, is het op de markt voor gebruikte auto's juist drukker geworden. Dit heeft, zoals al vaker benoemd, voor een belangrijk deel te maken met een switch van het OV naar eigen vervoer. Die toegenomen vraag compenseert voor dealers enigszins de klap van de ingezakte verkoop van nieuwe auto's. Daarbij rijden we ook nog eens steeds ouder. Maar liefst 24 procent van de auto's is ouder dan 15 jaar. In 2010 was dat nog 13 procent. Er is vanwege het ouder wordende wagenpark ook nog steeds aardig wat werk in de werkplaats. Dit 'dempt de klap' van de nieuwe verkoop enigszins in de cijfers: over het hele jaar houdt ING rekening met een omzetdaling van 10 procent voor de gehele autobranche.

Toch kan ook op dit vlak op de lange termijn zwaar weer verwacht worden. Als Nederlanders steevast minder kilometers maken, zal er ook minder vaak onderhoud nodig zijn en blijft men mogelijk nóg langer rustig doorrijden met oude auto's. Dan kan het ook op de occasionmarkt en in de werkplaats juist opvallend rustig gaan worden.

    Lezersreacties (37)

    Reageren