AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Verkiezingen & mobiliteit deel 5: PVV
69
Mobiliteit is elke verkiezing een onderwerp dat een grote rol speelt. De files, de autobelastingen en dit jaar meer dan ooit de kilometerheffing. Waar staan de belangrijke partijen voor op mobiliteitsgebied? Wij spraken met de verkeerswoordvoerders van de acht belangrijkste partijen om te kijken waar ze voor staan. De komende dagen komen ze een voor een langs. Vandaag Richard de Mos van de PVV.
Richard de Mos zit sinds september 2009 in de Tweede Kamer. Hij volgde Barry Madlener op, die voor de PVV in het Europese Parlement plaatsnam.Hij beheert de portefeuilles Milieu en Verkeer & Waterstaat. Sinds de laatste gemeenteraadsverkiezingen is De Mos ook gemeenteraadslid in Den Haag.
Heeft het voordelen om lokaalbestuur te combineren met een zetelin de Tweede Kamer?
"Ik heb direct ervaring met hoe maatregelen op lokaal niveau uitpakken.Zo weet ik wat de gevolgen zijn van hetautoluw maken van een stadscentrum,zoals in Den Haag. Sommige ondernemers zagen de omzet met meer dan 50 procent teruglopen. Iets waar de anti-autopartijen hun schouders over ophalen."
U was in de Kamer fel tegenstandervan de kilometerbeprijzing. Waarom?
"De primaire reden was heel simpel: het plan is bedoeld om de files op te lossen, maar het werkt niet. En een plan datzijn doel niet bereikt, gaan wij natuurlijkniet steunen. Secundaire redenen zijninhoudelijke problemen. Denk aan hetspionagekastje waar wij pertinent tegen zijn en het feit dat de kilometerbeprijzing CO2-gerelateerd wordt. CO2 zien wij niet als een probleem, dus is het is dan onzin om het tarief daarvan te laten afhangen. Maar het belangrijkste is dat de heffing niet werkt, mensen blijven toch wel autorijden. Alleen moeten ze nu betalen om in de file te staan. Daar zien wij niets in."
Dus hoe lossen we de files wel op?
"Er is sprake van 'n gigantisch capaciteitsprobleem en het verbreden van een paar wegen of het aanpakken van knelpunten is niet genoeg. Er moet gewoon meer asfalt bij: de PVV wil de komende vijf jaar2 miljard euro investeren in het verbreden van bestaande en de aanleg van nieuwe wegen. Kijk, wij willen echt niet heel Nederland asfalteren, maar je moet toegeven dat de wegen de economische aders van het land zijn. Andere partijen willen vooral investeren in méér openbaar vervoer, ik zou zeggen: investeer liever eerst in béter openbaar vervoer.Je zult echt iets moeten bieden ommensen uit hun fijne auto met eigenmuziek en verwarming te krijgen. Zolang mensen het ov onveilig vinden, krijg je ze echt niet de auto uit."
Wat moet er gebeuren met de autobelastingen waarbij een omzettingnu al in gang is gezet?
Meteen terug naar hoe het was en alle CO2-verbanden in de belastingenschrappen. Kijk, uiteraard moet er weleen vorm van belasting blijven bestaan. Links- of rechtsom moet er wel geldbinnenkomen voor bijvoorbeeld nieuwe wegen. Maar een korting op zuinige auto's: daar geloof ik niet in. Als je al korting wilt geven, doe dat dan bijvoorbeeld op auto's die veel veiligheidssystemen aan boord hebben. Nu zijn er miljoenen verspild aan een sloopregeling omdat dat zogenaamd goed is voor de CO2-uitstoot. Merktiemand daar wat van? De inbouw vanretrofit-roetfilters, dat is ook zoiets.Me dunkt dat de branche daar blij mee is, maar een tastbaar resultaat is er niet.Had al dat geld bijvoorbeeld liever besteed aan een belastingvoordeel voorfabrikanten van verkeersveiligere auto's waarmee je daadwerkelijk verkeersdoden voorkomt. Dat is iets tastbaars waar we als maatschappij iets aan hebben."
De kortingen op elektrische auto'sook schrappen dus?
"Laat ik vooropstellen dat ik niets tegen elektrische auto's heb. Mooie techniek en een prima ontwikkeling. Maar de markt moet hier zelf zijn ding doen, ik zie geen enkele reden om hier belastinggeld aan uit te geven. Voor een koper oogt hetmisschien lekker, maar uiteindelijk hebben alle Nederlanders door middel vanbelastingen samen dat geld opgebracht, dus het is toch een sigaar uit eigen doos."
U voerde oppositie tegen minister Eurlings over de kilometerbeprijzing. Maar zijn er nog voorstellen die u hebt gedaan waarvan u dacht: dit had hij toch wel kunnen invoeren?
"Ik heb voorgesteld om de snelheden in Nederland te flexibiliseren. Kijk, in de Randstad kun je niet altijd harder rijden, maar op een lege A28 kan de maximumsnelheid 's nachts best omhoog naar 140. Ook wil ik meteen van de 80 km-trajecten af, deze veroorzaken files."
Klik hiervoor het interview met CDA'er Ger Koopmans.
Klik hiervoor het interview met GroenLinks-man Kees Vendrik.
"Ik heb direct ervaring met hoe maatregelen op lokaal niveau uitpakken.Zo weet ik wat de gevolgen zijn van hetautoluw maken van een stadscentrum,zoals in Den Haag. Sommige ondernemers zagen de omzet met meer dan 50 procent teruglopen. Iets waar de anti-autopartijen hun schouders over ophalen."
U was in de Kamer fel tegenstandervan de kilometerbeprijzing. Waarom?
"De primaire reden was heel simpel: het plan is bedoeld om de files op te lossen, maar het werkt niet. En een plan datzijn doel niet bereikt, gaan wij natuurlijkniet steunen. Secundaire redenen zijninhoudelijke problemen. Denk aan hetspionagekastje waar wij pertinent tegen zijn en het feit dat de kilometerbeprijzing CO2-gerelateerd wordt. CO2 zien wij niet als een probleem, dus is het is dan onzin om het tarief daarvan te laten afhangen. Maar het belangrijkste is dat de heffing niet werkt, mensen blijven toch wel autorijden. Alleen moeten ze nu betalen om in de file te staan. Daar zien wij niets in."
Dus hoe lossen we de files wel op?
"Er is sprake van 'n gigantisch capaciteitsprobleem en het verbreden van een paar wegen of het aanpakken van knelpunten is niet genoeg. Er moet gewoon meer asfalt bij: de PVV wil de komende vijf jaar2 miljard euro investeren in het verbreden van bestaande en de aanleg van nieuwe wegen. Kijk, wij willen echt niet heel Nederland asfalteren, maar je moet toegeven dat de wegen de economische aders van het land zijn. Andere partijen willen vooral investeren in méér openbaar vervoer, ik zou zeggen: investeer liever eerst in béter openbaar vervoer.Je zult echt iets moeten bieden ommensen uit hun fijne auto met eigenmuziek en verwarming te krijgen. Zolang mensen het ov onveilig vinden, krijg je ze echt niet de auto uit."
Wat moet er gebeuren met de autobelastingen waarbij een omzettingnu al in gang is gezet?
Meteen terug naar hoe het was en alle CO2-verbanden in de belastingenschrappen. Kijk, uiteraard moet er weleen vorm van belasting blijven bestaan. Links- of rechtsom moet er wel geldbinnenkomen voor bijvoorbeeld nieuwe wegen. Maar een korting op zuinige auto's: daar geloof ik niet in. Als je al korting wilt geven, doe dat dan bijvoorbeeld op auto's die veel veiligheidssystemen aan boord hebben. Nu zijn er miljoenen verspild aan een sloopregeling omdat dat zogenaamd goed is voor de CO2-uitstoot. Merktiemand daar wat van? De inbouw vanretrofit-roetfilters, dat is ook zoiets.Me dunkt dat de branche daar blij mee is, maar een tastbaar resultaat is er niet.Had al dat geld bijvoorbeeld liever besteed aan een belastingvoordeel voorfabrikanten van verkeersveiligere auto's waarmee je daadwerkelijk verkeersdoden voorkomt. Dat is iets tastbaars waar we als maatschappij iets aan hebben."
De kortingen op elektrische auto'sook schrappen dus?
"Laat ik vooropstellen dat ik niets tegen elektrische auto's heb. Mooie techniek en een prima ontwikkeling. Maar de markt moet hier zelf zijn ding doen, ik zie geen enkele reden om hier belastinggeld aan uit te geven. Voor een koper oogt hetmisschien lekker, maar uiteindelijk hebben alle Nederlanders door middel vanbelastingen samen dat geld opgebracht, dus het is toch een sigaar uit eigen doos."
U voerde oppositie tegen minister Eurlings over de kilometerbeprijzing. Maar zijn er nog voorstellen die u hebt gedaan waarvan u dacht: dit had hij toch wel kunnen invoeren?
"Ik heb voorgesteld om de snelheden in Nederland te flexibiliseren. Kijk, in de Randstad kun je niet altijd harder rijden, maar op een lege A28 kan de maximumsnelheid 's nachts best omhoog naar 140. Ook wil ik meteen van de 80 km-trajecten af, deze veroorzaken files."
Klik hiervoor het interview met CDA'er Ger Koopmans.
Klik hiervoor het interview met GroenLinks-man Kees Vendrik.
Klik
hier voor het interview met ChristenUnie-lid Ernst Cramer.
Klik
hier voor het interview met VVD'er Charlie Aptroot.
Klik hier voor het interview met SP' er Emile Roemer.