TU Eindhoven: elektrische auto’s schoner dan gedacht

Helft CO2-uitstoot dan benzineauto

Hyundai EV laadpaal laden elektrische auto Kona Io

De Technische Universiteit Eindhoven heeft een nieuw onderzoek naar elektrische auto’s en hun CO2-uitstoot gedurende hun levenscyclus afgerond. EV’s blijken volgens de universiteit langer mee te gaan en minder CO2 uit te stoten dan eerder werd gedacht.

Sinds elektrische auto’s steeds meer het straatbeeld bepalen, woedt er al een felle discussie over de milieuvriendelijkheid van die auto’s. Er zijn partijen die menen dat EV's minstens zoveel CO2 uitstoten dan auto’s met brandstofmotoren. Zij wijzen hierbij op de productie van zowel de batterij als de elektriciteit waardoor de auto’s uiteindelijk worden aangedreven. In Duitsland gaan er zelfs berichten rond dat een Tesla Model 3 vervuilender zou zijn dan een Mercedes-Benz C-klasse op diesel. Om voor eens en voor altijd antwoord te geven, ging TU Eindhoven in opdracht van de Groenen in het Duitse parlement op onderzoek uit.

Schoner

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, concluderen de Eindhovenaren dat elektrische auto’s, hoewel er voor de benodigde stroom vaak fossiele brandstoffen worden gebruikt, verhoudingsgewijs schoner zijn dan auto’s met brandstofmotoren. Dat meldt de NOS op basis van het onderzoek. EV’s zouden schoner zijn doordat een elektrische motor gemiddeld vier keer minder energie verbruikt dan een benzinemotor. Bovendien wordt de energie die de elektrische auto’s voortdrijft snel groener door Europese afspraken. “Dit zal leiden tot elektrische voertuigen die minstens tien keer minder CO2 uitstoten dan auto's die rijden op benzine, diesel of aardgas", zegt Auke Hoekstra, mede-auteur van het rapport. "Een Tesla Model 3 stoot op dit moment al 65 procent minder CO2 uit dan een Mercedes C-Klasse.”

Accu

Volgens het nieuwe onderzoek gaan accu’s ook langer mee dan eerder werd gedacht. Bij eerdere onderzoeken werd er vanuit gegaan dat een elektrische auto na 150.000 kilometer op is, maar het nieuwe onderzoek laat zien dat een auto na minimaal 250.000 kilometer pas afgeschreven is. Doordat EV's volgens dit onderzoek langer mee kunnen, houdt dit in dat ze ook langer de CO2-uitstoot uit de fabricage kunnen compenseren. Daarbij berekenden de onderzoekers dat een Volkswagen e-Golf 28.000 kilometer elektrisch moet afleggen om de CO2 die vrijkwam bij de productie van de batterij te neutraliseren. Hoekstra: "De batterij-productie is heel snel minder CO2-intensief geworden. Meerdere recente studies hebben dit aangetoond."

Lezersreacties (260)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.