Toyota's nieuwe aandrijflijn: 420 pk!
Vorige week liet Toyota al het een en ander doorsijpelen over de ambities van de Yaris Hybrid-R en vandaag komen daar meer details bij. Te beginnen bij de verbrandingsmotor. Het door Toyota Motorsport GmbH (TMG) ontwikkelde 1,6-liter turboblok levert een vermogen van 300 pk en drijft de voorwielen van de Yaris aan. In elk achterwiel huist een 60 pk sterke elektromotor, die ook dienen als generator tijdens het remmen. Die energie wordt opgeslagen in een zogenaamde supercondensator, die volgens Toyota een hogere vermogensdichtheid en een snellere op- en ontlaadsnelheid heeft dan een 'gewone' NiMh-accu. Het totaalvermogen komt uit op 420 pk.
Die supercondensator gebruikte Toyota ook in de TS030 Hybrid Le Mans-racer. Gedurende vijf seconden kan die z'n teruggewonnen energie teruggeven aan de elektromotoren, die dan 60 pk per stuk leveren. Dat is in de zogenaamde 'circuitmodus', voor gebruik op de openbare weg kunnen de elektromotoren tien seconden lang gezamenlijk 40 pk leveren. Het koppel van de elektromotoren kan per wiel geregeld worden. Zo kan het buitenste achterwiel in een bocht meer aandrijfkracht krijgen zodat hogere snelheden mogelijk zijn. In krappere bochten kan het binnenste achterwiel juist afgeremd worden om er zo vlot mogelijk doorheen te komen.
Er is nog een derde elektromotor van 60 pk aan boord, die is geplaatst tussen de benzinemotor en de sequentiële zesbak. Deze dient tijdens het remmen als generator voor de supercondensator of voedt de elektromotoren in de achterwielen tijdens accelereren. In het laatste geval fungeert-ie ook als een soort tractiecontrolesysteem; mocht het vermogen en koppel van de verbrandingsmotor te veel worden voor de voorwielen, zal de elektromotor de achterwielen van extra power voorzien.
Wat Toyota precies van plan is met de nieuwe technieken, horen we binnenkort op de IAA, waar de Yaris Hybrid-R z'n werelddebuut beleeft.