Toyota komt met nieuw platform voor Europa
Geschikt voor hybride, plug-in hybride en EV's
Toyota werkt aan een nieuw en volledig op de Europese markt toegespitst platform. Het gaat om een basis die auto's met hybride, plug-in hybride maar ook met volledig elektrische aandrijflijnen van houvast moet voorzien.
Toyota heeft in zijn ontwikkelingskamers een splinternieuw platform liggen dat het puur voor de Europese markt klaarstoomt. Het nieuwe platform heet E3, zo weet Automotive News te melden op basis van uitspraken van niemand minder dan Matt Harrison, CEO van Toyota Motor Europe.
Het E3-platform is bedoeld voor zowel hybride als plug-in hybride auto's en is zelfs geschikt voor auto's met een volledig elektrische aandrijflijn. Toyota gaat dus ook elektrische versies voeren van modellen die ook met verbrandingsmotoren beschikbaar zijn. Daarbij volgt het merk een vergelijkbare EV-strategie als Kia en Hyundai. Net als die merken heeft Toyota straks in de basis als EV ontwikkelde auto's op het e-TNGA-platform, denk aan de bZ4X, en elektrische versies van modellen op het E3-platform waar ook hybride- en plug-in hybride techniek mee te combineren valt.
Het E3-platform is volgens Automotive News opgebouwd uit techniek van zowel het volledig op EV's gerichte e-TNGA-platform als de middelgrote GA-C-basis die je momenteel al onder auto's als de C-HR, Corolla, Prius, de nieuwe Corolla Cross en zelfs onder de Lexus UX vindt. De naam 'E3' zou staan voor 'Emotion, Engagement en Energy'.
De elektrificatiestrategie sluit aan bij Toyota's mening dat CO2-neutraliteit niet overal ter wereld bereikt kan worden door direct over te stappen op het nog enkel leveren van elektrische auto's. Het E3-platform zal in Toyota's fabrieken in het Verenigd Koninkrijk en Turkije toegepast worden. De eerste modellen op de nieuwe basis moeten in de tweede helft van dit decennium geproduceerd worden. Toyota mikt erop dat zo'n 50 procent van zijn verkoopmix tegen 2030 in West-Europa uit elektrische auto's bestaat. In 2035 moet Toyota in West-Europa emissievrij zijn. Daarbij mikt het merk zowel op de toepassing van EV- als waterstoftechniek.