Toyota-dochter Hino Motors in zee met BYD voor EV's
Elektrische bedrijfsauto's
Hino Motors, een Japanse autofabrikant die zich vooral richt op de productie van vrachtauto's en bussen, gaat in zee met het Chinese BYD. Het doel: volledig elektrische bedrijfsauto's ontwikkelen.
Hino Motors en BYD Commercial Vehicles gaan samen een alliantie vormen om te werken aan nieuwe, volledig elektrische bedrijfsauto's. Dat maken beide bedrijven in een gezamenlijke verklaring bekend. Het Japanse Hino Motors bestaat al sinds 1942 en is voor het grootste deel in handen van Toyota. Het bouwt momenteel vooral grote tour- en stadsbussen en vrachtauto's. Onder andere de hierboven afgebeelde Hino 155-serie is reeds jaren leverbaar met een hybride aandrijflijn. Hino is namelijk al sinds jaar en dag bezig met de ontwikkeling en toepassing van deels elektrische aandrijflijnen. Nu is het de bedoeling dat samen met BYD de stap wordt gezet naar volledig elektrische mobiliteit.
Wat dat betreft is BYD een prima partner, want het Chinese bedrijf zet grote stappen op het gebied van elektrische voertuigen. Onder andere haar personenautotak, die ons hier in Europa op den duur de Tang en de Han moet geven, boekt in thuisland China enorme successen met plug-in hybrdides en en volledig elektrische modellen. Ook rijden er vooral in China al gigantische aantallen volledig elektrische busjes en vrachtauto's van BYD rond. In Nederland kennen we BYD van elektrische stadsbussen (foto 3). Hino Motors is op haar beurt druk bezig met de ontwikkeling van een modulair platform voor volledig elektrische bedrijfsauto's en levert haar bedrijfsauto's en bussen in Azië en Noord- en Zuid-Amerika, maar ook in onder andere Israël, Rusland en Ierland.
Lees ook

Toyota bZ4X vs Volkswagen ID4 - Dubbeltest

General Motors gaat ook Tesla-laders gebruiken

Enorme verschillen in laadtarieven per gemeente

Porsche Mission X: elektrisch vervolg op 918 en Carrera GT

'Tesla plant tweede Europese gigafactory in Spanje'

VinFast VF3 is nieuwe budget-EV 'voor de massa'
Lezersreacties (23) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.