Top en flop: vreemde vogels en Mercedes GLE Coupé

Lada Vesta
Suzuki Alto RS Turbo ConceptLada Kalina In het WildMercedes GLE-klasse CoupéRenault TwingoHonda NSX teaser
Wat was er op autogebied fantastisch aan 2014 en wat kunnen we missen als kiespijn? Het is weer tijd om met de AutoWeek-redacteuren terug te blikken op het afgelopen jaar middels de traditionele Top en flop-lijstjes. Deze keer: Lars Krijgsman over een nieuwe Rus, onbekende modelletjes, In het Wild, de Mercedes GLE Coupé, de nieuwe Twingo en eindeloos wachten op de Honda NSX.

Top 1: Lada Vesta

Pardon? Een Lada op één? Het zal je misschien niet ontgaan zijn dat een groot aandeel van het Lada-nieuws van mijn hand is. Als kleine man rondgezeuld worden in een knalrode 2104 heeft blijkbaar z'n sporen nagelaten. Ook de verschoppelingen verdienen aandacht en de Vesta is voor het Russische AvtoVaz de belangrijkste auto in z'n recente geschiedenis. De kwaliteit gaat en moet omhoog en vanbuiten en vanbinnen is dat 'm best aan te zien. Goed, hij gaat waarschijnlijk aan onze Nederlandse neuzen voorbij en het is zeker geen revolutionaire auto. Wel is het goed te zien dat Lada eindelijk afstapt z'n beleid om oude technieken eindeloos in iets gewijzigde jasjes te hijsen.

Top 2: Kei-cars en andere hier onbekende rakkers

Als liefhebber van vreemde eenden en rare snuiters kijk ik maar al te graag naar wat er elders te koop is. Uit reacties van lezers blijkt dat men zich zo nu en dan afvraagt waarom AutoWeek dergelijke berichten plaatst. Als redactie beschrijven we de gehele auto-industrie, een industrie die zich niet alleen in Nederland maar vooral daarbuiten afspeelt. In andere markten worden honderdduizenden, zo niet miljoenen modellen verkocht die wij niet krijgen of waarvan we zelfs nog nooit hebben gehoord. Zo lees en zie je weer eens iets anders, en met de onlangs gepresenteerde Japanse versie van de Suzuki Alto blijkt maar weer dat die 'lelijke kei-cars' zo nu en dan toch écht leuke wagentjes zijn. Dit jaar konden we genoeg kleintjes, zoals de Moveen Copen, begroeten. Maar ook grotere modellen als de Kia K4 en Hyundai Sonata.

Top 3: In het Wild

Deze dit jaar gestarte rubriek is in het leven geroepen door collega Michiel Willebrands en is naar mijn mening een zeer welkome aanvulling op de website. Mijn hart ligt bij auto's uit de jaren tachtig en negentig, en deze rubriek geeft m'n verzameling foto's van op straat gesignaleerde ouden van dagen publiekelijk nut. Even wat anders dan al dat nieuwe spul en ook de CO2-uitstoot en bijtellingspercentages kunnen even compleet opzij geschoven worden. Ook online doen we meer dan alleen puur autonieuws.

Flop 1: Mercedes GLE Coupé

Automerken doen de grootste moeite om in elk segment een cross-over te voeren, dat is al erg genoeg. De mengelmoesjes slaan duidelijk aan, het halve Nederlandse wegennet lijkt bezaaid te zijn met Renaults Captur en diens soortgenoten. Met priemende ogen worden gaten in het modellenaanbod gestaard, die vervolgens worden opgevuld met coupé-SUV's als de BMW X6 en X4. Mercedes zag het succes van de X6 met lede ogen aan, maar daar kwam dit jaar verandering in. De GLE Coupé is duidelijk op de al niet hemels fraaie X6 gemikt, maar hij lijkt nóg minder in verhouding dan z'n rivaal uit Beieren. Hoge portieren, een vreemd stomp neusje... Daar kan het feit dat hij technisch vast puik in elkaar steekt voor mij helaas niets aan veranderen.

Flop 2: Renault Twingo

Dit jaar ging een groot deel van het A-segment op de schop en de nieuwe Twingo is daar natuurlijk een belangrijke speler in. De eerste generatie was een leuk eigenwijs ding die nog eens lekker ruim inzetbaar was ook. Inmiddels zijn we aan generatie drie toe, en bij z'n introductie vond ik het best een geinig model. Guitige kijkers en een koetswerk dat enigszins deed denken aan Renaultjes van weleer. Hij lijkt inmiddels wat vreemd opgedroogd. De Twingo leunt wat voorover en vooral van achteren gezien komt hij wat iel over. Dankzij z'n achterwielaandrijving heeft hij een minimale draaicirkel, top in de stad. Maar dat je boodschappen vervolgens warm liggen te worden boven het driepittertje is natuurlijk minder handig.

Flop 3: Honda NSX

Dat Honda met een nieuwe NSX komt, is natuurlijk fantastisch nieuws. Japan kan naast de fameuze Nissan GT-R wel weer een sportieve spierbundel gebruiken. Maar dat we het inmiddels al jaar in jaar uit moeten doen met minimaal aangepaste concept-cars, schimmige promotiefilmpjes en een heel arsenaal aan teasermateriaal heeft de spanning een beetje weggenomen. Ik vrees voor een NSX–introductie waarbij men een gevoel krijgt niets nieuws te zien, iets dat de auto ongetwijfeld geen eer aandoet. Volgend jaar moeten we dan eindelijk het productiemodel te zien krijgen. Schiet nou op!

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.