Pretpakket: Daihatsu Copen is officieel
AutoWeek-lezers kennen ongetwijfeld de video van onze eigen BigBoy Roland Tameling, opgevouwen en breed grijnzend in wellicht het leukste dat Japan het afgelopen decennium te bieden had: de Daihatsu Copen. In 2004 kwam de 'mini-TT' de Europese markt opfleuren met z'n hoge funfactor, verpakt in een zeer aaibaar jasje. Onder de kap in eerste instantie een 660 cc metend geblazen vierpittertje, later opgevolgd door een 1,3-literblok zonder turbo. In 2011 viel het doek voor de Copen en niet veel later verdween Daihatsu compleet van de Europese markt. Nu de nieuwe Copen is gepresenteerd is dat verlies des te groter.
Het zal geen grote verrassing zijn dat het uiterlijk van de nieuwe Copen nauwelijks afwijkt van de Kopen Concept die we in oktober vorig jaar zagen. De carrosseriepanelen zijn eenvoudig te vervangen voor andere exemplaren. Ook in het interieur is de wisseltruc - die Daihatsu DressFormation noemt - toe te passen. De middenconsole, het dashboardvakje, de deurpanelen en zelfs de pookknop laten zich in een handomdraai door andere exemplaren vervangen.
Wie het uiterlijk van de nieuwe Copen iets te stoer vindt, kan kiezen voor een bijzondere, bijna retro-achtige uitvoering, die door sommigen overigens nu al leuker wordt gevonden.
Onder de kap vinden we een geblazen driepitter met een inhoud van 660 cc die goed is voor 64 pk. Het verbruik van de kleine driecilinder met CVT is vastgesteld op 4,0 l/100 km, de handgeschakelde versie komt uit op 4,5 l/100 km.
In de herfst zal ook de met plastic panelen aangeklede 'Copen X' (foto 14) de Japanse markt betreden. Maandelijks wil Daihatsu 700 Copens aan de man brengen.