Top 10: In het wild
'Supercar' op Kever-basis trekt veel aandacht
1. Volkswagen Nova GT
LINK
AutoWeek-lezer Ed Moeken leverde een primeur. Hij stuurde namelijk een heuse Volkswagen Nova GT in, en dat is de eerste en enige kitcar die in deze top 10 voorkomt. De Nova GT is gebaseerd op – hoe kan het ook anders – de Volkswagen Kever. Geïnspireerd door grootheden als de Ford GT40 en de Lamborghini Miura heeft deze GT een ontwerp dat in ieder geval de aandacht weet te trekken.
2. DeLorean DMC-12 (1981)
LINK
Wie kent 'm niet, de iconische DeLorean uit de film Back to the Future. Alexander Inia spotte er een in Utrecht. Naar verluidt zijn er maar 9.200 exemplaren gebouwd, maar een exemplaar met een kleurtje, zoals deze, is helemaal uniek.
3. Peugeot 301
LINK
Inderdaad. Een 301. Liefhebbers denken bij dat getal vast aan een Peus uit de jaren '30, maar het gaat hier toch echt om een exemplaar uit 2012. De 301 is in feite een 208 met kont. Hij werd in 2012 gelijktijdig met de Citroën C-Elysée gepresenteerd. Samen worden ze in Spanje in elkaar geschroefd. Een 301 is in Nederland zeker een foto waard, want de voor groeimarkten bedoelde auto is hier niet leverbaar.
4. Stutz Victoria
LINK
Een wat? Het merk Stutz bestaat al sinds 1911, maar ging failliet in 1935. Pas in 1968 kwam het weer terug door een kapitaalinjectie van wat bankiers, bedoeld als exclusief luxemerk. Dat het allemaal exclusief moest blijven bleek uit de oplage. Deze Victoria is namelijk een van de slechts twintig exemplaren die ooit zijn gebouwd. Het gevaarte, dat 6 meter lang is en maar liefst 2 ton weegt, wordt aangedreven door een 5,0 liter V8 die 210 paarden levert. Aangezien er maar twintig van zijn gemaakt, en het merendeel naar Saudi-Arabië is verdwenen, is het letterlijk een wonder er een op Nederlandse bodem te zien.
5. Kia Opirus
LINK
Deze Kia Opirus was het meest weelderige model dat Kia in het vorige decennium in de showroom had staan. Helaas zat de Nederlandse consument niet te springen om een Kia met een Mercedes-achtige neus, en werden er slechts 160 exemplaren verkocht. Al deze auto's hadden een 3,5 liter V6 onder de kap die een respectabele 203 pk leverde. De auto in kwestie maakte iemand in 2004 dolgelukkig. Hij doet ons in zekere zin denken aan de Hyundai XG, ook zo'n luxe ondergewaardeerde Koreaan. .
6. Ford Flex
LINK
Het gigantische apparaat dat Ford de Flex heeft genoemd hoort thuis in de Verenigde Staten, maar kom je in Nederland sporadisch tegen. Net als bij de Opirus is onder de kap een 3,5 liter V6 te vinden, al levert dit exemplaar 268 pk. De Flex is zelf met een lengte van 5,1 en een breedte van 2 meter een enorme auto. Als je goed kijkt, zie je de lijnen van de oude Amerikaanse 'Woodies' erin terug.
7. Citroën SM
LINK
Niet alleen was de SM de snelste voorwielaandrijver van zijn tijd, ook is het volgens velen een van de mooiste auto's uit de geschiedenis. De SM werd in 1970 op de markt gebracht en kon dankzij zijn Maserati-V6 niet alleen indruk maken met zijn looks. Een Italiaans hart met 170 pk bewoog de door Robert Opron getekende SM voort, waardoor de Citroën in minder dan 9 seconden op de 100 zat. De geschiedenis en de carrosserie zijn in principe al genoeg om te kunnen zeggen dat hij bijzonder is, maar omdat er maar 128 exemplaren in Nederland te vinden zijn is-ie ook in dat opzicht speciaal te noemen.
8. Alfa Romeo 147 GTA
LINK
Een opgefokte Italiaan. Zo kun je de 147 GTA het beste omschrijven. In 2002 kwam het model op de markt met een bruut klinkende 3.2 liter V6 voorin. Hoewel dat niet de lichtste motoren zijn, kwam deze 1300 kilo wegende GTA met 6,3 seconden op de 100. Dat is een flinke prestatie voor een C-segmenter. Er zijn maar 5.000 exemplaren gebouwd, dus je hebt sowieso een zeldzaamheid in handen. En hij stond ook nog eens voor onze redactie!
9.Opel Rekord 1.8N
LINK
Dit is de laatste generatie van de Opel Rekord, en dan ook nog eens de gefacelifte variant. De Omega volgde 'm in 1984 op. Krachtig is dit exemplaar niet te noemen: de 1070 kilo wegende Opel wordt aangedreven door een 75 pk sterk 1,8-liter blok. Wat zeldzaamheid betreft zit je hier goed. Vroeger zag je 'm zeer regelmatig, nu kunnen we ons niet heugen wanneer we 'm eerder hebben gezien. Het roept een flinke nostalgie bij lezers op, en daarom staat-ie op 9.
10.Daf 66 Coupé
LINK
Kun je je voorstellen dat er ooit in Born in plaats van Mini's in hoog tempo Dafjes in elkaar werden geschroefd terwijl ze nu nog amper te vinden zijn? Daarom twijfelde Daniël Spoelder niet toen hij deze Daf 66 Coupé zag. De 55-opvolger uit 1972 is gewoon een 'normale' coupé en dus is de blauwe Marathon-striping niet helemaal op zijn plaats. Desalniettemin staat het hem wel leuk. Dafjes als deze zien we steeds minder, omdat het roestmonster steeds meer slachtoffers maakt. Ook hier zijn al een paar hapjes uitgenomen. Er staan nog maar 443 Dafjes 66 in Nederland geregistreert, en de coupé maakt maar een klein deel uit van dat aantal. Op de redactie en onder het publiek kan dit leuke tweedeursje van Nederlandse bodem op sympathie rekenen, en daarom is het de afsluiter van onze lijst.