In het wild: Citroën SM (1972)

Tijdloze schoonheid bekent kleur

Citroën SM In het Wild
Vooral oude Citroëns worden bejubeld om hun fraaie verpakking en als het over de DS of SM gaat, stroomt het bloed bij de liefhebbers doorgaans nog iets sneller.

Wat is het? De Citroën SM is niet alleen de boeken ingegaan als de snelste voorwielaandrijver van z'n tijd, hij wordt ook nog eens gezien als een van de fraaiste modellen in de geschiedenis. In 1970 verscheen Citroëns vlaggenschip op de markt en wist naast z'n uiterlijk ook met z'n van Maserati afkomstige 2,7-liter V6 indruk te maken. Het 170 pk sterke Italiaanse hart wist de door Robert Opron - ook verantwoordelijk voor de DS, CX en GS - getekende SM in minder dan 9 tellen naar de 100 km/h te krijgen. De Amerikanen kregen de beschikking over een tot 3 liter opgeboorde versie van de V6. In datzelfde jaar werd de Europese 2.7 van injectie voorzien.

Hoe bijzonder is-ie? De SM is natuurlijk een prachtige verschijning die alleen al vanwege z'n koets en geschiedenis als 'bijzonder' valt te bestempelen.

Hoe staat-ie erbij? Zo op het oog helemaal prima. Al zou hij volgens z'n kentekenregistratie toch echt groen moeten zijn...

Hoeveel zijn er nog? In totaal zijn 12.920 SM's geproduceerd. Dit is één van de 128 exemplaren die in ons land het straatbeeld verfraaien.

Wat is-ie waard? SM's gaan weg vanaf zo'n 20 mille, maar voor de echte pareltjes dient beduidend dieper in de buidel te worden getast.

Waardering: Helemaal fantastisch. Een prachtig ontwerp in een knappe staat. Alleen al de wijze waarop hij plat op z'n buik op straat ligt, is de moeite van een paar minuten kijken waard.

/EDIT: In de reacties wees men erop dat de DS niet door Opron werd getekend. Het oorspronkelijke ontwerp kwam van Flaminio Bertoni. Opron was wel verantwoordelijk voor de in 1967 getekende 'facelift'. Bedankt!

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.