In het wild: Peugeot 301
Peugeot '208 sedan' op Nederlandse bodem
In de onregelmatig terugkerende rubriek 'In het wild' zetten we bijzondere auto's in het zonnetje die we zomaar op straat zijn tegengekomen. Gewoon, omdat het kan en omdat het anno 2015 steeds minder vanzelfsprekend is dat je nog iets leuks aantreft tussen al het grijze leaseblik. Deze keer: de hier totaal onbekende Peugeot 301!
Wat is het? In de jaren dertig hadden de Fransen een Peugeot 301 op de wereldmarkt te koop, maar laat dat nou net niet het type zijn dat hier in Delft staat te glimmen. We hebben deze keer een auto van slechts een paar jaar oud in deze rubriek, en dat is een unicum. De 301 valt op omdat-ie hier via de officiële kanalen nooit écht is verkocht. Toch zijn er in Nederland een handjevol van op kenteken gezet. Dit exemplaar is van Poolse afkomst, maar dat neemt niet weg dat we graag een lichtje op het model schijnen.
De 301 werd in 2012 nagenoeg gelijktijdig gepresenteerd met de Citroën C-Elysee, dezelfde auto met een Citroën-koets (foto 4 en 5). Zij aan zij worden ze in Spanje in elkaar geschroefd. De 301 staat op het PF1 Platform waar ook de 208, DS3 en diens broers op rondgaan. Met z'n 4,44 meter lange koets en 2,65 meter lange wielbasis is het vooral een praktische sedan, die 506 liter aan bagage kan meeslepen, marginaal minder dan de eerste generatie Skoda Octavia. Een behoorlijke prestatie voor een B-segmentsedan. Onder de kap liggen 1,2-liter VTi benzinemotoren, die we kennen uit de 208. Ook is er een 1,6-liter HDi leverbaar.
Hoe bijzonder is-ie? Wie na 2012 wel eens in het Midden-Oosten, Oost-Europa, Rusland, Oekraïne, Griekenland, Noordwest-Afrika of Zuid-Amerika is geweest, heeft de 301 ongetwijfeld weleens in het wild gezien. Op Nederlandse bodem is het een absolute zeldzaamheid. Er staan er in totaal slechts 6 op Nederlands kenteken.
Hoe staat-ie erbij? Daar kunnen we kort over zijn: als nieuw.
Wat is-ie waard? Er staat een exemplaar te koop met zo'n 25.000 km op de klok. Hij is 2 jaar oud en mag mee voor nog geen 13.000 euro.
Waardering: Niet voor iedereen even spannend en een klassieker of youngtimer is het evenmin. Toch een leuke en vooral zeldzame verschijning in het Nederlandse straatbeeld.