Toekomstige veiligheidssystemen

De airbag van de toekomst

Airbag buitenkant
AutoWeek 22 2020
AutoWeek 22 2020

Je leest het in AutoWeek 22 2020

Een kreukelzone bij een aanrijding van opzij? De experts van ZF ontwikkelden een airbag die zichzelf opblaast.

150 milliseconden ... Meer is er niet nodig om een leven te redden. Aan deze korte tijd, anderhalve tiende van een seconde, heeft het systeem aan boord van de testauto genoeg om te kunnen concluderen dat een zijdelingse botsing op komst is, waarna de externe airbag onder de passagiersdeur in actie komt. Hij schiet uit de dorpels, blaast zich op, vermindert en verdeelt de energie van de impact. Een video in slow motion illustreert het effect van de door leverancier ZF ontwikkelde redder in nood: de testslede die de passagierszijde raakt, stuitert van de airbag af als een pijl van het harnas van een ridder. De impact van de auto die tegen je aan botst, kun je zo met maximaal 30 procent verminderen. “Ongeveer een derde van de inzittenden komt bij een botsing van opzij om het leven; er is hier vrijwel geen kreukelzone”, aldus ZF-technicus Georges Halsdorf (36), die samen met collega’s de zijairbag heeft ontwikkeld.

Volgens de statistieken doet van de auto’s die tegen de zijkant van een andere auto botsen, 90 procent dat met een maximale snelheid van 70 km/h. Volgens de fabrikant is de in 2019 gepresenteerde innovatie in staat om bij deze botsingen aan de zijkant de kans op ernstig of dodelijk letsel van inzittenden te verminderen van 90 naar 10 procent. In het algemeen is de verwachting dat de letselschade die dit soort ongevallen veroorzaken met 40 procent zal afnemen.

SNELLE VOORSPELLING

Om de aan de zijkant geplaatste airbag zich tijdig te laten opblazen, meten laseren radarsensoren samen met camera’s in de grille, de voorbumper en de spiegels de snelheid van de auto die eraan komt. Aan de hand van deze informatie kan ook worden voorspeld wat voor voertuig (auto, vrachtwagen, motorfiets) op welke plek van de auto zal botsen, en onder welke hoek. Een boordcomputer bepaalt in fracties van een seconde de snelheid waarmee een botsing zal plaatsvinden.

De externe airbag blaast zich pas op bij een botssnelheid boven de 21 km/h. “Het is echt cruciaal voor de werking dat de airbag zich op het juiste moment opblaast”, zegt ingenieur Halsdorf, waarschijnlijk ook met het oog op de terugroepreeks van de Japanse fabrikant Takata. De airbag in de dorpels is luchtdicht en in opgeblazen staat dus veel harder dan een airbag in het stuurwiel, die de bestuurder zo zacht en letselvrij mogelijk moet opvangen. Afhankelijk van het model is de outdoorvariant vijf tot acht keer zo groot als die in het stuurwiel. Doordat de technologie die is gekoppeld aan de outdoorairbag van ZF het gevaar van tevoren herkent, kunnen, tegelijk met het zich opblazen van de airbag, de gordels op tijd worden aangespannen. Ook dit kan levens redden.

De fabrikant, die bij veel mensen bekend is van zijn transmissies, heeft ook andere nieuwe airbagtypes uitgevonden, zoals een prototype airbag in de rugleuning van de voorstoel, die dient te voorkomen dat de hoofden van de bestuurder en de passagier naast hem elkaar bij een zijwaartse botsing raken. ZF heeft ook al een airbagen gordelconcept ontwikkeld voor de lichte elektrische voertuigen van de toekomst (Microlino, Renault Twizy). De auto’s in dit nog jonge segment zijn milieuvriendelijk en compact, maar niet per se veilig.

UITDAGINGEN

We vragen ons echter af wat al deze innovatieve airbags voor nut hebben als in de toekomst auto’s alleen nog maar autonoom rijden en ongelukken dan tot het verleden behoren. Toch zullen ze zeker niet overbodig worden. Er zullen nog lange tijd conventionele voertuigen met pedalen en stuurwielen zijn, naast autonoom rijdende auto’s. “Als gevolg hiervan zal veiligheidstechnologie zoals de airbag zeker blijven bestaan,” zegt Georges Halsdorf.

Autonoom rijdende auto’s stellen de airbagonderzoekers van ZF weer voor heel andere uitdagingen. Omdat passagiers kunnen liggen of zitten in een auto die zelfstandig rijdt, moeten airbags en gordels idealiter meebewegen met de inzittenden. “Deze moeten zich zo dicht mogelijk in de buurt van de inzittenden bevinden, oftewel op de stoel”, zegt Halsdorf. Daartoe moet de autonoom rijdende auto de exacte positie en de houding van de inzittenden kennen.

Om dat voor elkaar te krijgen nam ZF, gevestigd in het Duitse Friedrichshafen, 90 procent van de aandelen van Simi Reality Motion Systems over, dat is gespecialiseerd in beeldgebaseerde 3D-systemen. Voorkomen blijft beter dan genezen .

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.