Timmermans wil meer vaart achter elektrisch rijden in Europa
Eurocommissaris Frans Timmermans komt met nieuwe plannen die elektrisch rijden verder moeten stimuleren. De voorstellen omvatten onder andere een termijn voor het uitfaseren van verbrandingsmotoren en een vervuilingsheffing, aldus Timmermans tegen de Britse krant Financial Times.
De plannen van Timmermans zijn onderdeel van zijn grotere klimaatambitie om de Europese Unie tegen 2050 klimaatneutraal te krijgen. Timmermans wil met de plannen de kosten van elektrische voertuigen drukken en schonere auto's 'toegankelijk maken voor alle Europeanen'.
De EU wil ook dat er meer oplaadpunten komen. Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van alle Europese oplaadpunten in Nederland, Frankrijk en Duitsland staan. Nederland is in zijn eentje zelfs goed voor zo'n 30 procent van het totaal.
Brussel zal deze maand een reeks maatregelen presenteren om ervoor te zorgen dat de EU de gemiddelde uitstoot van CO2 in 2030 met 55 procent vermindert ten opzichte van 1990. Om dat te bereiken, zijn er natuurlijk al de steeds strengere emissienormen. Ook zouden autoproducenten moeten betalen voor vervuilende motoren. "We moeten deze twee dingen doen om de introductie van elektrische voertuigen te stimuleren", aldus Timmermans.
Volgens Timmermans heeft de auto-industrie het idee dat ze CO2-arm moet worden, echt omarmd. "Er zal altijd discussie zijn over het tempo, maar ik denk dat men heeft begrepen dat dit de weg vooruit is", zei hij.
Een flink aantal autoconcerns heeft al te kennen gegeven te stoppen met brandstofmotoren. Daaronder zijn volumemerken als Audi, Fiat, Ford, Volkswagen en Volvo. Overigens worden de beloftes door veel merken wel gevolgd door het zinnetje 'in Europa', want buiten ons werelddeel hangt de elektrische vlag er vaak iets anders bij.
Vervuiler laten betalen valt niet overal goed
De EU wil het eerste grote economische blok worden dat tegen 2050 klimaatneutraal is. Brussel zal op 14 juli ruim een dozijn maatregelen voorstellen om dit doel om te zetten in wetgeving. Wel zijn een meerderheid in het Europees Parlement en een akkoord van de 27 lidstaten van de EU nodig voordat de regels in werking treden.
Het voorstel om de vervuiler te laten betalen wordt bekritiseerd door met name regeringen in armere delen van de EU. Het zou consumenten met de laagste inkomens onevenredig benadelen. Deze mensen zouden niet gemakkelijk kunnen overstappen op elektrische voertuigen of alternatieve vormen van groen vervoer.
Timmermans zal Brussel proberen te overtuigen om een systeem op te tuigen waarbij de pijn wordt verzacht voor hen die het hardst worden geraakt door de veranderingen. "Het gevoel van urgentie is niet overal in Europa hetzelfde", erkent hij. "Als je overkoepelende zorg is dat je het einde van de maand haalt, dan is het einde van het leven op aarde niet iets waar je dagelijks over nadenkt."