en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Opel Corsa A (1982)
In 1982 introduceerde Opel zijn gloednieuwe, kleinste telg; de Corsa. De auto had een lang leven voor de boeg, want pas elf jaar later zou zijn opvolger klaarstaan. De Corsa begon als driedeurs hatchback en als tweedeurs sedan. Twee jaar later kreeg het model daar ook de vier- en vijfdeurs bij. De Corsa kreeg in 1990 een broodnodige facelift (die voor het gemak ook tussen de foto's staat), waarmee de eerste generatie nog drie jaar meeging. De motorisering begon bij een 1,0-liter benzine met carburateur met slechts 45 pk. De topversie - voor de sportievere bestuurder - was de 1,6-liter GSi met 101 pk. Irmscher bouwde een aantal cabrioletversies van de eerste Corsa, onder de naam Corsa Spider.
Opel Corsa B (1993)
In 1993 werd de - inmiddels flink verouderde - Corsa A opgevolgd. Voor Nederland verdween de sedanversie en ook de zeldzame stationwagon - de Corsa Caravan - ging aan onze neus voorbij. Er was overigens wel een sedan, die uiteindelijk vooral als basis diende voor diverse Chevrolet-versies in onder andere Zuid-Amerika. Je kunt in Brazilië bijvoorbeeld nog steeds de Chevrolet Classic kopen, die in de basis nog een Corsa B is. De tweede generatie Corsa vormde niet alleen daarvoor de basis, maar ook voor de Opel Tigra. Er was ook weer een GSi-versie, met een 106 pk sterke 1,6-liter zestienklepper. Met de 0-100-acceleratie van 10,5 seconden nog steeds op afstand van de snellere concurrenten.
Opel Corsa C (2000)
In 2000 verscheen de derde generatie Corsa op de markt, die qua vorm toch vooral een stevige evolutie was. De motorisering begon bij een 1,0-liter benzine met 58 pk en ging door tot de 1,8-liter met 125 pk in de GSi. Daarnaast waren er diverse uitmonsteringen van de 1,7-liter CDTi leverbaar en kwam er in 2003 nog een 1,3-liter diesel bij. De 1,8-liter GSi was een stukje sneller dan zijn voorganger en haalde de 100 km/h in 9 seconden. Net als de Corsa B werd ook de Corsa C door General Motors graag als basis voor allerlei andere auto's gebruikt. Opel zelf baseerde de eerste Meriva op deze generatie.
OpelCorsa D (2006)
De vierde generatie van de Corsa deed een duidelijke frisse wind waaien in het leven van de toch wat brave B-segmenter. Niet alleen stond er ineens een duidelijk volledig nieuw model, ook was er meer ruimte voor sportiviteit. Het Opel Performance Center stortte zich namelijk op de Corsa. Het resultaat: de 192 pk sterke Corsa OPC die in 2011 nog verder opgeschroefd werd naar de gelimiteerde 210 pk sterke 'Nürburgring Edition'. Die laatste schopte het tot 230 km/h per uur en bereikte de 100 km/h in 6,8 seconden. De Corsa D bleek een groot succes en werd, dankzij twee bijpuntsessies, acht jaar op de markt gehouden.
Opel Corsa E (2014)
Twee jaar geleden presenteerde Opel de huidige generatie Corsa. De auto is een grondige evolutie van de vorige generatie, wat aan de buitenkant ook nog wel te zien is. Toch zijn er onderhuids weldegelijk grote wijzigingen, want het onderstel werd flink aangepakt en er zijn andere aandrijflijnen beschikbaar. De instapper is een geblazen driecilinder, die - leuk detail - liefst twee keer zoveel vermogen levert als de viercilinder instapversie van de eerste Corsa. De OPC-versie is ook weer terug en is gebaseerd op de 'Nürburgring Edition' van de vorige generatie. 0 naar 100 km/h geschiedt in 6,9 seconden, waarmee de OPC weer wat feller is dan de vorige.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.