AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Stilstaande hybrides en EV's: wat gebeurt er met de accu?

Zelfontlading

Hyundai Kona Electric EV

De huidige situatie rond de coronacrisis leidt ertoe dat er veel minder wordt gereden. Auto's staan soms lange tijd ongebruikt voor de deur en dat kan uiteraard gevolgen hebben. Voor hybride en elektrische auto's geldt dat de hoogspanningsaccu lading verliest, maar volgens diverse importeurs zal dat niet snel tot problemen leiden.

Misschien merk je dat je de auto momenteel nog maar weinig gebruikt en dat leidt uiteraard tot vragen over mogelijke gevolgen voor de aandrijflijn. Voor benzine-auto's (vooral auto's met E10 in de tank) geldt dat het aan te raden is om af en toe toch even een wat langer stuk te rijden en anders andere voorzorgsmaatregelen te nemen. Daar ging AutoWeek eerder al uitgebreid op in. Er zijn echter ook veel auto's met een (deels) elektrische aandrijflijn. Accu's hebben nogal eens de neiging om lading te verliezen, dus daarom vroeg AutoWeek een aantal importeurs wat de mogelijke gevolgen zijn als een hybride of elektrische auto lange tijd stilstaat.

Zelfontlading

Zowel Audi als Hyundai laat weten dat de zelfontlading van een hoogspanningsaccu vrij marginaal is. Audi houdt het op zo'n één á twee procent afname van de geladen capaciteit per maand. Hyundai schat bij een lithium-ionaccu ongeveer drie procent afname per maand, maar een officieel cijfer is volgens Hyundai niet echt te geven. In de praktijk zal dit dus niet snel problemen opleveren. Het is volgens Audi wel sterk afhankelijk van de ladingstoestand van de accu. Hyundai onderstreept dit. Bij langdurige stilstand van het voertuig adviseren ze bij Hyundai de accu tot minimaal 40 procent op te laden. Wanneer de batterijlading 20 procent of minder is, raden ze aan de accu van een EV op te laden of als het een hybride betreft de motor te starten totdat de accu 40 procent lading heeft bereikt.

Ook Toyota, dat uiteraard een groot deel van de hybride auto's in ons land heeft geleverd, is om advies gevraagd. De importeur raadt aan om elke twee maanden dat een hybride Toyota stilstaat het contact aan te zetten, totdat de melding 'Ready' in het dashboard verschijnt. Schakel alle verlichting en accessoires uit en controleer of de auto in de parkeerstand staat. Hierna laat je de auto 30 minuten op 'Ready' staan. Dat is volgens de importeur voldoende om de batterij geladen te houden.

Motor en 12V-accu

Net als auto's met een verbrandingsmotor geldt dat er ook bij hybrides en EV's rekening gehouden moet worden met andere mogelijke problemen bij lange stilstand. Bij een hybride is het vanwege de verbrandingsmotor aan te raden om toch af en toe een langer stuk met de auto te rijden. Laat de motor dan goed op temperatuur komen, zodat eventueel condens in het oliecarter de kans krijgt om te verdampen en via de carterventilatie te verdwijnen. Ook worden de remmen met een ritje weer even losgemaakt. Die willen bij lange stilstand nog wel eens vast gaan zitten.

Verder heb je, ook in diverse EV's, de 12V-accu nog. Die loopt bij stilstand aanzienlijk sneller leeg dan de hoofdaccu. Ook daarom is af en toe even rijden aan te raden, om deze bij te laden. Anders is een druppellader eventueel nog een uitkomst. Als een 12V-accu leegloopt, kan dit er soms toe leiden dat de accu onherstelbaar beschadigd raakt.

Lezersreacties (70)

Reageren