'Seat gaat miljardenproject Spaanse EV-industrie leiden'

Ook verantwoordelijk voor kleine EV's Volkswagen-groep

Seat-vestiging in Spanje

"70 jaar geleden zette Seat Spanje op wielen, nu zetten we Spanje op elektrisch aangedreven wielen." Met die gevleugelde woorden maakt Seat-topman Wayne Griffiths vandaag bekend dat Seat een miljardenproject voor de Spaanse auto-industrie gaat leiden. Ook is het merk leidend bij de totstandkoming van de aanstaande kleinere EV's van de Volkswagen Group.

Na Duitsland is Spanje de grootste speler van de Europese auto-industrie. Ook wanneer de elektrische auto bereikbaarder is voor de massa, wil het land graag dat dat zo blijft. De Spaanse regering reserveert daarom 877 miljoen euro subsidie voor de ontwikkeling van de EV-industrie in het land. Seat maakt nu bekend akkoord te gaan met het in ontvangst nemen van het grootste deel van die subsidiepot: 397,4 miljoen euro. Met behulp daarvan gaat het merk een project leiden waaraan zeker 60 aan de Volkswagen Group gelinkte bedrijven deelnemen, zo stelt persbureau Reuters. In totaal investeert het collectief met het project ruim 10 miljard euro in de Spaanse auto-industrie.

Nieuwe accufabriek

De plannen behelsen onder meer een nieuwe accufabriek in Sagunto (nabij Valencia) en het ombouwen van Volkswagens fabrieken in Pamplona en Martorell voor de productie van EV's. Dat die in Martorell omgebouwd zou worden, wisten we al. Uit die fabriek rollen de aanstaande drie kleinere EV's van de Volkswagen Group. Hoewel die de emblemen van Volkswagen, Skoda en Cupra gaan dragen, maakt Seat nu bekend de ontwikkeling ervan te leiden. Het drietal moet vanaf 2025 op de markt zijn. De fabriek in Pamplona produceert momenteel nog de Volkswagens Taigo, T-Cross en Polo.

Seat ontwikkelt dus de kleinere auto's op Volkswagens ingekorte MEB-platform. Onlangs hintte Volkswagen-topman Thomas Schäfer dat Seat, waarvan de toekomst ongewis is, een 'mobiliteitsmerk' kon worden. Of hij daarmee bedoelde dat Seat een sleutelrol gaat spelen in de ontwikkeling van de Spaanse EV-industrie, is onwaarschijnlijk. De eventuele verkoop van nog niet onthulde, nieuwe Seats, is dat echter eveneneens. Immers, ook nu het merk vrij groot nieuws te melden heeft, blijft het angstvallig stil rond concrete, nieuwe Seat-modellen. Wel zegt Seat er trots op te zijn straks een sleutelrol te spelen in de industrie voor 'betaalbare' Europese EV's.

PRIVATE LEASE Seat

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.