Rusland voert exportverbod voor auto's in
Een aantal merken getroffen
Rusland voert als reactie op de sancties van het Westen, die zijn ingesteld naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne, een exportverbod voor auto's en ruim 200 andere producten in. Dat meldt de NOS. Het verbod lijkt de Europese automerken echter niet of nauwelijks te gaan raken.
Veel westerse, maar ook enkele niet-westerse bedrijven staken sinds de oorlog in Oekraïne hun Russische activiteiten. Onder meer Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz en Toyota sloten hun fabrieken in Rusland. Zij produceerden daar voornamelijk voor de binnenlandse (dus Russische) markt, dus het exportverbod zou hen niet hebben geraakt. Volkswagen exporteerde volgens het Russische analistenbureau Autostat in 2021 nog 11.500 Russische Volkswagens en Skoda's naar de CIS-landen (de voormalige Sovjetstaten, waaronder ook Oekraïne).
Een fabrikant die hoogstwaarschijnlijk wel door het exportverbod wordt getroffen is Lada-moederbedrijf AvtoVAZ, dat eigendom is van Renault Group. Van het totaal aantal auto's dat in 2021 volgens Autostat vanuit Rusland geëxporteerd werd (89.100 stuks), waren 35.800 exemplaren afkomstig van AvtoVAZ.
Bij Stellantis kan het plan om bedrijfsauto's te produceren voor de West-Europese markt door het Russische verbod de prullenbak in. Het concern maakte aan het begin van dit jaar bekend dat het in Kaloega, een plaats die zo'n 190 kilometer ten zuidwesten van Moskou ligt, exportversies van de Peugeot Expert, Opel Vivaro en Citroën Jumpy wilde gaan bouwen. Dat feest gaat vooralsnog dus niet door, waardoor de vraag naar deze modellen moet worden voldaan door de fabrieken in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.