Renault 5 versus Citroën ë-C3, 208 en Corsa: de strijd om het elektrische B-segment

Welke kies jij?

Renault 5 versus concurrenten
Renault 5Renault 5Renault 5Citroën ë-C3Citroën ë-C3Peugeot 208 e-208 faceliftPeugeot 208 e-208 faceliftOpel Corsa Electric YESOpel Corsa Electric YES

We kunnen rustig stellen dat de nieuwe, elektrische Renault 5 ook op AutoWeek.nl goed is ontvangen. De honderden reacties waren overwegend positief, maar blijft de magie van de 5 ook overeind staan als we hem op papier vast naast drie belangrijke alternatieven zetten?

Met de Renault 5 E-Tech Electric heeft Renault potentieel goud in handen. De beloofde basisversie is met 25.000 euro goedkoop genoeg om een alternatief te zijn voor de eveneens erg verse Citroën ë-C3, terwijl een afgeladen topversie charmant genoeg is om wellicht wat Mini-kopers over de streep te trekken. Prijzen van die duurdere versies zijn er nog niet, maar de kans is aanwezig dat zelfs de dikste 5 goedkoper is dan de allergoedkoopste elektrische Mini, die natuurlijk niemand koopt. Voor minder geld krijg je dan achterdeuren en een groter bereik, dus de Renault doet op papier gewoon heel veel goed.

Renault 5 versus Citroën ë-C3

Omdat hij prijstechnisch toch in een ander segment zit, laten we de Mini voor deze eerste vergelijking even buiten beschouwing. Relevanter is het aanbod dat we bij Stellantis vinden, want dat deels Franse concern heeft elektrische hatchbacks aan de onder- én de bovenkant van het Renault 5-aanbod. Daarbij valt allereerst op dat de Renault de enige van dit rijtje is die puur en alleen als EV is ontwikkeld; van de andere zijn of komen er ook benzinevarianten. Laten we beginnen bij de Citroën ë-C3. Die auto wordt veel nadrukkelijker ingestoken als budget-optie en oogt en voelt een stuk eenvoudiger dan de Renault, maar daar is de prijs ook naar. In de toekomst komt er zelfs een versie van 21 mille, waarmee de ë-C3 een regelrechte Dacia Spring-concurrent wordt. Voor de Renault 5-vergelijking houden we het even op de 44 kWh-versie die al is aangekondigd. Die is met €24.290 iets voordeliger dan de basis-5, maar kan dan mooi wel met 100 kW snelladen (0 kW voor de basis-Renault) en komt met 320 kilometer iets verder op een lading stroom. Het vermogen ligt met 113 pk ook iets hoger bij Citroën. De Renault slaat wel terug op het emotionele vlak: die charmante retro-sportstoelen zijn standaard, de auto voelt vanbinnen en vanbuiten degelijker aan en staat ook een stuk stoerder en zelfverzekerder op zijn 18-inchwielen. Het Android Automotive-infotainment zien we ook als een belangrijk voordeel van de Renault. Het ruimteaanbod op de achterbank is in beide auto’s vrij beperkt en als het om bagageruimte gaat, lijkt het vooral af te hangen van de gehanteerde meetmethode. Renault geeft namelijk 326 liter op en Citroën 310, maar volgens de VDA-methode – met virtuele vaste ‘blokjes’ in plaats van vloeibare liters’ – blijft het bij 277 liter.

Renault 5 versus Peugeot e-208 en Opel Corsa Electric

De Citroën ë-C3 staat op een nieuw, eenvoudiger platform, speciaal bedoeld om kosten te drukken. De elektrische Peugeot 208 en Opel Corsa staan (prijs)technisch iets hoger op de ladder en staan op het wat complexere e-CMP-platform. De prijs van deze modellen ligt zoveel hoger dat het met de aanstaande alternatieven bijna onvermijdelijk lijkt voor Stellantis om daar wat aan te doen. Voor nu gaan we echter uit van de huidige prijzen. Dat betekent dat het feest begint bij 35 mille voor een elektrische Corsa, hoewel hij tijdelijk goedkoper is. Interessant is dat Opel en Peugeot naast de nieuwe 51 kWh-aandrijflijn ook nog gewoon de oude 50 kWh-aandrijflijn leveren. Die ene kWh maakt het verschil niet, maar de nieuwe aandrijflijn is veel efficiënter en dus komt zo’n hatchback aanzienlijk veel verder op (bijna) dezelfde hoeveelheid stroom. Als bonus heb je 20 pk extra. Met het oog op de stroomkosten en de restwaarde is de nieuwe aandrijflijn een aanrader, maar dan hebben we het ineens wel over minimaal 38 mille voor de Corsa en maar liefst €40.720 voor de Peugeot. Au! Werpen we ook hier even een blik op het ruimteaanbod: de Corsa en de 208 zijn allebei opvallend krap achterin voor B-segmenters, dus daarin kan de 5 ze goed bijbenen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de bagageruimte, die in alle gevallen rond de 300 liter blijft steken en in het geval van de Corsa zelfs nog wat beperkter is dan bij de Renault. De 5 heeft bovendien nog een groot voordeel als er incidenteel toch iets groters mee moet, want er mag een karretje achter van 500 kilogram. De 208 en Corsa mogen niets trekken, maar die dekselse ë-C3 troeft de Renault zowaar met 100 kg af. Wie had dat gedacht!

Een tabel zegt meer dan 1.000 woorden, dus de overige verschillen tussen de Renault 5 E-Tech Electric, Citroën ë-C3, Peugeot e-208 en Opel Corsa Electric zie je hieronder. Welke auto dicht jij de beste kansen toe in het elektrische B-segment?

Renault 5Citroën ë-C3Peugeot e-208Opel Corsa Electric
Lengte3,92 meter4,01 meter4,06 meter4,06 meter
Breedte1,77 meter1,76 meter1,75 meter1,77 meter
Hoogte1,50 meter1,57 meter1,43 meter1,43 meter
Wielbasis2,54 meter2,54 meter2,54 meter2,54 meter
Gewicht1.350 kg/1.450 kg1.383 kg1.430 kg1.430 tot 1.444 km
Trekgewicht max.500 kg600 kg0 kg0 kg
Bagageruimte (VDA)277 liter310 liter309 liter267 liter
Elektromotoren1, voor1, voor1, voor1, voor
Max. vermogen95 pk tot 150 pk113 pk136 of 156 pk136 of 156 pk
Max. koppel215 tot 245 Nm260 Nm260 Nm260 Nm
Topsnelheid150 km/h135 km/h150 km/h150 km/h
0-100 km/h<8 s tot <7 s11 s9 of 8,2 s8,7 of 8,1 s
Accucapaciteit40 of 52 kWh44 kWh50 of 51 kWh50 of 51 kWh
Laadmogelijkheden AC11 kW, ook V2G7,4 kW of 11 kW11 kW11 kW
Laadmogelijkheden DC0 kW/80 kW/100 kW100 kW100 kW100 kW
Verbruik (WLTP)n.n.b.15 kWh/100 kmg.o.14,3 tot 16,1 kWh/100 km
Actieradius (WLTP)300 tot 400 km320 km362 tot 410 km354 tot 406 km
Vanafprijs<€25.000€ 24.290€ 36.470€ 34.999

PRIVATE LEASE Renault 5

Lezersreacties (81)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.