Quatorze juillet: terug naar de Renault 14

Franse Golf-rivaal was een toffe peer

Renault 14
Renault 14Renault 14Renault 14Renault 14Renault 14Renault 14Renault 14
Dat de Fransen vandaag massaal hun nationale feestdag vieren, zal ons Nederlanders over het algemeen worst zijn. Wij grijpen 'quatorze juillet' (14 juli) liever aan om de Renault 14 nog eens op het toneel te hijsen!

De Renault 14 kwam in 1976 op de markt en was het Franse antwoord op het compacte succesnummer uit Duitsland: de Volkswagen Golf. Renault gooide het qua design over een andere boeg; waar de Golf hoekig en zakelijk was, pronkte de 14 met zijn afgeronde lijnenspel en keek hij je aan met een vriendelijk snuitje.

Renault pakte het marketingtechnisch niet zo handig aan bij de 14. De vorm van de auto werd door het merk vergeleken met een peer (zie de video) en dat sloeg niet echt lekker aan bij het grote publiek. Deze bijnaam keerde zich jaren later zelfs tegen de auto toen het roestgevoelige karakter van de compacte Fransoos hem tot een 'rotte peer' maakte.

De Renault 14 had een aantal slimmigheidjes aan boord, zoals een neerklapbare achterbank, die ook compleet te verwijderen was. Door de gekantelde plaatsing van het motorblok was er ruimte om het reservewiel er bovenop te plaatsen en dat scheelde weer ruimte in de bagageruimte. De 14 was de eerste auto in dit segment die verkrijgbaar was met elektrisch bedienbare zijruiten. Ook was het de eerste auto die, dankzij nieuwe lastechnieken, zonder dakgootjes werd geproduceerd.

Het is Renault nét niet gelukt om een miljoen 14's te bouwen; de teller is in 1983 blijven steken op 999.193 exemplaren (waarvan er nog slechts 11 stuks op Nederlands kenteken staan). De auto kreeg eigenlijk twee opvolgers: de 9, een sedan die al in 1981 was gelanceerd en in 1982 werd gekozen tot Auto van het Jaar, en de daarvan afgeleide 11, een hatchback die in 1983 op de markt kwam.

Video

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.