Quatorze juillet: terug naar de Renault 14
Franse Golf-rivaal was een toffe peer
De Renault 14 kwam in 1976 op de markt en was het Franse antwoord op het compacte succesnummer uit Duitsland: de Volkswagen Golf. Renault gooide het qua design over een andere boeg; waar de Golf hoekig en zakelijk was, pronkte de 14 met zijn afgeronde lijnenspel en keek hij je aan met een vriendelijk snuitje.
Renault pakte het marketingtechnisch niet zo handig aan bij de 14. De vorm van de auto werd door het merk vergeleken met een peer (zie de video) en dat sloeg niet echt lekker aan bij het grote publiek. Deze bijnaam keerde zich jaren later zelfs tegen de auto toen het roestgevoelige karakter van de compacte Fransoos hem tot een 'rotte peer' maakte.
De Renault 14 had een aantal slimmigheidjes aan boord, zoals een neerklapbare achterbank, die ook compleet te verwijderen was. Door de gekantelde plaatsing van het motorblok was er ruimte om het reservewiel er bovenop te plaatsen en dat scheelde weer ruimte in de bagageruimte. De 14 was de eerste auto in dit segment die verkrijgbaar was met elektrisch bedienbare zijruiten. Ook was het de eerste auto die, dankzij nieuwe lastechnieken, zonder dakgootjes werd geproduceerd.
Het is Renault nét niet gelukt om een miljoen 14's te bouwen; de teller is in 1983 blijven steken op 999.193 exemplaren (waarvan er nog slechts 11 stuks op Nederlands kenteken staan). De auto kreeg eigenlijk twee opvolgers: de 9, een sedan die al in 1981 was gelanceerd en in 1982 werd gekozen tot Auto van het Jaar, en de daarvan afgeleide 11, een hatchback die in 1983 op de markt kwam.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen